Bijna veertig procent van de ict’ers vindt dat de tarieven van ict-dienstverleners te hoog zijn voor de huidige economische situatie. Dat blijkt uit Computables jaarlijkse onderzoek naar ict-dienstverlening. Het onderzoek, waaraan bijna tweeduizend ict-managers en -professionals deelnamen, werd uitgevoerd door TNS Nipo. Niet alle respondenten vinden overigens dat dienstverleners het te bont maken. Ruim twintig procent is het oneens met de stelling dat de tarieven te hoog zijn onder de huidige omstandigheden.
38 procent van de ict'ers stemt in met de stelling ‘De tarieven van ict-dienstverleners zijn te hoog voor de huidige ongunstige economische situatie'. Dat blijkt uit Computables jaarlijkse onderzoek naar het imago van ict-dienstverleners dat door TNS Nipo is uitgevoerd onder bijna tweeduizend ict'ers.
31 procent is het ‘eens' en zeven procent is het zelfs ‘helemaal' met deze stelling eens. 23 procent is het echter oneens met de stelling. Negentien procent is het er mee ‘oneens' en vier procent is het ‘helemaal oneens'. Het volledige onderzoek is terug te vinden in de ICT Services Guide 2009.
ICT SERVICES GUIDE 2009
Het jaarlijkse onderzoek maakt deel uit van de ICT Services Guide 2009. In opdracht van Computable voerde TNS Nipo het onderzoek in februari en maart uit onder 1913 ict-managers en ambitieuze ict-professionals.
In de gids, die op 15 mei verschijnt, worden onder andere per topic rapportcijfers gegeven voor dienstverleners die actief zijn in dat ict-deelgebied. Respondenten konden per topic alleen de bedrijven waarderen waarmee ze daadwerkelijk ervaring hadden opgedaan. Ook werden de respondenten algemenere vragen en stellingen voorgelegd.
Je hebt onwaarheden, je hebt leugens en je hebt statistieken. En dan nog de interpretatie daarvan.
Met deze uitkomst kun je evengoed zeggen dat de meerderheid de tarieven niet te hoog vindt als dat de meerderheid de tarieven niet te laag vindt, maar de kop is pertinent onjuist, want er is geen meerderheid die de tarieven te hoog vindt. Maar logica en interpretatie van statistieken zijn verschillende dingen.
Afgezien daarvan wordt er meer uit dit artikel afgeleid dan er in zit, want het gaat niet over bedragen, maar over het imago.
Wat wordt verstaan onder “tarieven van ict dienstverleners”
Praten we hier over de tarieven van beheer van een serverpark, Saas, uitbesteden van een cloud, een helpdesk, consultants, programmeurs, specialisten ?
Voor mensen (detachering) is het niet vreemd dat de tarieven hoger liggen dan interne tarieven; daarvoor krijg je een stukje flexibiliteit terug (snel up- en downscalen van je team).
Als ik zie wat voor tarieven er soms voor een server in een rekencentrum gerekend worden, plaats ik ook wel eens vraagtekens.
Van de andere kant: als je denkt dat je het goedkoper kan, waarom maak je dan gebruik van de dienstverleners??????
Logica knikkert 300 management poppetjes koud op straat. Dan kunnen de tariefjes vast omlaag. Minder overhead -> minder kosten -> lager tarief. Logisch toch?
@tester
Yup je hebt helemaal gelijk. Maar reizen naar de randstad probeer ik zo veel mogelijk te voorkomen. Heb nu opdracht uit amerika (?50 uur) en dat gaat prima met skype. En ja ik doe er alles aan om de kosten laag te houden.
“Tarief van ICT-dienstverlener is te hoog”
Omdat het nu (spontaan, onaangekondigd,globaal, bewust veroorzaakte) kredietkrisis is..:
– Word een brood goedkoper?
– Word je biertje minder duur?
– Gaat de prijs van het gas omlaag?
– Betaal je ineens minder aan de pomp voor je brandstof?
Volgens mij niet, maar ik kan het mis hebben.
Waarom zou een ict-dienstverlener dan zakken met zijn prijzen?
Het feit dat we nu met zijn allen in een (spontaan, onaangekondigde maar toch stiekum wel, globaal, bewust veroorzaakte) “kredietcrisis” zitten, lijkt me handig om je blik naar binnen te richten.
Ga kijken waar je intern je eigen overhead kosten kunt drukken zo je winstmarge toch te kunnen vergroten, ondanks de “kredietcrisis”
Als je nu als ict dienstverlener zakt met je prijs, is het nog maar de vraag of je je prijzen weer kunt optrekken als het einde in zicht is van deze kredietkrisis. Dat zullen je klanten niet fijn vinden.
Vertrouw op je eigen kunnen, kennis:
Je levert goed werk, anders had je nu geen klanten die konden klagen over (de hoogte van) je tarief toch?
Blijf trouw aan jezelf, je business, je tarieven
Je bent het waard 🙂
De tarieven vallen toch mee? Ik zie eigenlijk zelden een tarief boven de 200 euro. Dat is wel anders voor bijv. advocaten en een notaris. Tarieven moeten dus eerder omhoog.
Volgens mij moet je dit primair niet aan ICT-ers vragen maar aan de afdeling inkoop en inhurende managers. Verder komt het tarief tot stand door marktwerking. Er is door de crisis minder budget, er is dus bij een aantal klanten minder werk, hierdoor zijn de thans geldende tarieven die men hanteert bij een aanbieding al zeer fors gecorrigeerd.
Een aantal klanten willen de projecten wel doorzetten
maar moeten het ook met minder budget stellen. Deze klanten hebben de kaasschaaf over de tarieven gehaald in veel gevallen met succes.
Als ik zie wat ik voor een schilder, loodgieter of automonteur betaal, vind ik de tarieven voor de meeste ICT-functies, waarbij opleiding meestal hoger is, de verantwoording veel hoger en er veel meer aan het bijhouden van kennis gedaan moet worden, dan vind ik de tarieven van ICT-ers eerder te laag dan te hoog…
@Ronald,
Benzine is met het begin van de kredietcrisis wel fors omlaag gegaan. Ik kan me nog de 1,60 in juli herinneren tegen 1,20 aan het begin van dit jaar. En dat terwijl traditioneel de prijzen in de wintermaanden hoger zou moeten liggen.
De tarieven zijn nu sterk onderhavig aan het vraag en aanbod principe. Hoe minder vraag met een groot aanbod hoe lager de tarieven. In tegenstelling tot de uitzendbureaus verkopen ICT bedrijven expertise terwijl een uitzendbureau uitgaat van het onderliggende salaris.EEn situatie waar we als ICT bedrijf ook naar toe gaan.
In de crisis van 2002 was er ook een tijdelijk overschot aan ICT?rs alleen was er toen geen discussie over de tarieven.
Inmiddels zijn we zo ver onder druk gezet door de grote inleners dat een gemiddels tuinman een hoger tarief heeft dan een HBO gecertificeerde beheerder.
Nu zitten we in de situatie dat een groot aantal inleners ter meerdere glorie van henzelf de tarieven onder druk zetten op vaak oneigenlijke gronden en onder een laakbare druk.