Bijna veertig procent van de ict’ers vindt dat de tarieven van ict-dienstverleners te hoog zijn voor de huidige economische situatie. Dat blijkt uit Computables jaarlijkse onderzoek naar ict-dienstverlening. Het onderzoek, waaraan bijna tweeduizend ict-managers en -professionals deelnamen, werd uitgevoerd door TNS Nipo. Niet alle respondenten vinden overigens dat dienstverleners het te bont maken. Ruim twintig procent is het oneens met de stelling dat de tarieven te hoog zijn onder de huidige omstandigheden.
38 procent van de ict'ers stemt in met de stelling ‘De tarieven van ict-dienstverleners zijn te hoog voor de huidige ongunstige economische situatie'. Dat blijkt uit Computables jaarlijkse onderzoek naar het imago van ict-dienstverleners dat door TNS Nipo is uitgevoerd onder bijna tweeduizend ict'ers.
31 procent is het ‘eens' en zeven procent is het zelfs ‘helemaal' met deze stelling eens. 23 procent is het echter oneens met de stelling. Negentien procent is het er mee ‘oneens' en vier procent is het ‘helemaal oneens'. Het volledige onderzoek is terug te vinden in de ICT Services Guide 2009.
ICT SERVICES GUIDE 2009
Het jaarlijkse onderzoek maakt deel uit van de ICT Services Guide 2009. In opdracht van Computable voerde TNS Nipo het onderzoek in februari en maart uit onder 1913 ict-managers en ambitieuze ict-professionals.
In de gids, die op 15 mei verschijnt, worden onder andere per topic rapportcijfers gegeven voor dienstverleners die actief zijn in dat ict-deelgebied. Respondenten konden per topic alleen de bedrijven waarderen waarmee ze daadwerkelijk ervaring hadden opgedaan. Ook werden de respondenten algemenere vragen en stellingen voorgelegd.
Nog los van de inhoud van het artikel, is het grafiekje erbij helemaal apart: het 4% “Helemaal Oneens” taartpuntje is groter dan het 7% “Helemaal Eens” puntje, en het 19% “Oneens” puntje is zelfs groter dan het 40% “Neutraal” puntje. Over suggestieve presentatie van feiten gesproken…
Wat ze bedoelen is, de klanten kunnen die hoge tarieven momenteel niet betalen.
Maar we zitten in een vicieuze cirkel… dus de tarieven moeten gewoon hoog blijven anders gaat het verkeerd.
Af van de nul-tarieven en stages en onderhandelingen van 2 voor de prijs van 1 e.d.
Over de interpretatie van de vraag valt ook nog te discussieren.
Ik kan mij voorstellen dat sommige ICT-ers opmerken dat in vergelijking met andere aanbieders, de prijs die zijn/haar organisatie rekent te hoog is om kans op de opdracht te maken.
Dit hoeft niet in te houden dat de ICT-er vindt dat zijn organisatie het “te bont” maakt, zoals gesuggereerd wordt in het artikel, waarbij dus onredelijk hoge prijzen gerekend worden.
De markt staat al genoeg onder druk, er zijn voldoende prijsvechters die onervaren intreders tegen bodemtarieven aanbieden, echter als je op zoek gaat naar kennis, kunde en ervaring dan betaal je uiteindelijk meer. Dit is terecht aangezien er geinvesteerd is in de kennis, kunde en ervaring van die desbetreffende dienstverleners.
Als bedrijfskundig ICT-er vind ik de tarieven niet te hoog, door de bank genomen zijn ze soms zelfs te laag waardoor het lastig wordt om de ingezette medewerker een financieel onderbouwd ontwikkelplan mee te geven…
Wat er weer in resulteert dat we in de markt uiteindelijk te weinig hoogopgeleide ICT-ers krijgen…omdat de financien er niet zijn om de desbetreffende opleidingen te onderbouwen.
Met vriendelijke groet,
Mr. Ferdinand Griesdoorn (MIM/MBA)
Ligt het nu aan mij of is de taartpunt van 19% even groot als die van 40% ? 🙂
Dit is weer typisch een voorbeeld van stemmingkwekerij… In theorie zijn de prijzen van een leverancier altijd te hoog voor de klant, maar dit wordt opgelost door bij meerdere bedrijven offertes aan te vragen waardoor de concurentie zorgt voor regulering.
Daarnaast weet de gemiddelde ICT niet wat er voor hem gerekend wordt, laat staan dat hij dan daar een antwoord op kan geven…. Dus wie en welke laag van ICT Nederland heeft antwoord gegeven op deze vraag ???
En zoals, door grote bedrijven, regelmatig wordt gedaan is na een bepaalde periode de inhuur gewoon op straat zetten omdat de budgetten op zijn of domweg gewoon chantage plegen dat de huidige bezetting mag blijven zitten , maar er dan wel een korting van “tig” procenten moet plaatsvinden… Bedrijven die dan niet meer mee kunnen vallen dan vanzelf wel uit de boot..
Daarnaast heb je als opdrachtgever altijd de plicht te controleren of de leverancier met zijn offerte / prijzen in staat is de gevraagde dienst uit te voeren want zit hij met zijn aanbieding (veels) te laag dan heb je nl maar kort plezier vcan deze aanbieding…
Met wat een ZZP’er nu verdient is het niet waard om free-lance te werken. Ik ben net begonnen als free-lancer en loop tegen tarieven aan van ?45,- uur voor een senior engineer. Maar wat de klant betaald is heel wat hoger. Gewoon veel te veel tussenpersonen die allemaal een (te vet) graanje mee willen pikken. Daar moeten we is van af.
Als ik zie wat ik met 45 euro per uur en 4 dagen per week kan verdienen dan is dat toch een prima salaris als ik ook nog mag doen wat ik leuk vind.
Mischien dat in het oosten de hypotheken wat lager zijn en nee, ik heb geen leaseauto, maar ik kan er prima van leven.
Verder nietszeggend suggestief artikel
@Paul, je hebt gelijk, maar het zijn de grote opdrachtgevers die ervoor kiezen om te veel te betalen voor iemand die te weinig verdient, met hun o-zo-slimme inkoop ‘beleid’. Probeer hun dat aan het verstand te brengen; het is alsof je met je kop tegen een muur slaat.
@Ronald, dat hangt van je kosten af. Als je alleen in het oosten en dichtbij thuis werkt dan kan je inderdaad met 45 euro wel vooruit. Als je echter naar de randstad moet reizen en daar je vervoer en verblijfskosten moet betalen zul je hoger uitkomen. En als je voor jezelf werkt, waarom zou je niet genieten van een goed tarief waar dat kan?