Bijna veertig procent van de ict’ers vindt dat de tarieven van ict-dienstverleners te hoog zijn voor de huidige economische situatie. Dat blijkt uit Computables jaarlijkse onderzoek naar ict-dienstverlening. Het onderzoek, waaraan bijna tweeduizend ict-managers en -professionals deelnamen, werd uitgevoerd door TNS Nipo. Niet alle respondenten vinden overigens dat dienstverleners het te bont maken. Ruim twintig procent is het oneens met de stelling dat de tarieven te hoog zijn onder de huidige omstandigheden.
38 procent van de ict'ers stemt in met de stelling ‘De tarieven van ict-dienstverleners zijn te hoog voor de huidige ongunstige economische situatie'. Dat blijkt uit Computables jaarlijkse onderzoek naar het imago van ict-dienstverleners dat door TNS Nipo is uitgevoerd onder bijna tweeduizend ict'ers.
31 procent is het ‘eens' en zeven procent is het zelfs ‘helemaal' met deze stelling eens. 23 procent is het echter oneens met de stelling. Negentien procent is het er mee ‘oneens' en vier procent is het ‘helemaal oneens'. Het volledige onderzoek is terug te vinden in de ICT Services Guide 2009.
ICT SERVICES GUIDE 2009
Het jaarlijkse onderzoek maakt deel uit van de ICT Services Guide 2009. In opdracht van Computable voerde TNS Nipo het onderzoek in februari en maart uit onder 1913 ict-managers en ambitieuze ict-professionals.
In de gids, die op 15 mei verschijnt, worden onder andere per topic rapportcijfers gegeven voor dienstverleners die actief zijn in dat ict-deelgebied. Respondenten konden per topic alleen de bedrijven waarderen waarmee ze daadwerkelijk ervaring hadden opgedaan. Ook werden de respondenten algemenere vragen en stellingen voorgelegd.
Er lopen te veel monkeys rond in de IT wereld in Nederland.Deze moeten allemaal een ander vak gaan leren.Geen tarief is te hoog voor een echte IT’er die goed werk levert.
Lijkt mij gewoon een kwestie van vraag en aanbod.
Cees, een ander vak leren? Ze hebben dat de eerste keer ook niet gedaan, dus waarom zou het dan nu wel lukken 😉 Het feit dat je iets met computers doet maakt je nog geen ICT’er.
Pay peanuts, get monkeys. (mee eens)
Naar mijn bescheiden mening zijn het de klanten die de afgelopen paar jaar voor hogere tarieven hebben gezorgd.
Onder het mom van minder regelwerk is er voor preferred suppliership gekozen wat een prijsopdrijvend effect heeft gehad. Elke schijf wil immers ook wat verdienen en door er een extra schijf met veel macht tussen te plaatsen cre?er je dit door situaties.
Zoals gebruikelijk is er niet van te voren over nagedacht wat de gevolgen zijn van zijns eigen acties en doet men gewoon maar wat. Totaal los van de werkelijkheid sommige bedrijven. En dan nu gaan klagen dat de situatie die zij zelf geschapen hebben te duur is! Echt de omgekeerde wereld.
Indien die schijf eruit gehaald wordt en het verschil eerlijk gedeeld wordt zal je zien hoeveel mensen je in kan huren om dat geregel goed voor elkaar te krijgen!
P.s. de schrijver van dit document dient zijn wiskunde A examen eens opnieuw te doen. slaat nergens op.
Cees,
Ooit gehoord van “Return on investement”. (jou stelling, er is geen tarief te hoog voor een goede krantenbezorger)
@iksnaphetniet
Geheel mee eens. De krankzinnige ‘Preferred Supplier Lists’ en totaal ondoorzichtigheid leiden ertoe dat tijdelijk personeel soms via 2 of 3 tussenpersonen moet gaan; resultaat is dat de klant een hoog tarief betaalt voor iemand die een laag tarief of hooguit modaal salaris verdient. Dit omdat grote opdrachtgevers blijkbaar niet in staat zijn zelf te onderhandelen met kleine leveranciers. Een goede manager moet heus wel kunnen onderhandelen; dat behoort tot zijn bagage. Laat de inhuurders dus direct zaken doen met de mensen van hun keus en kan er veel geld bespaard worden.
Anderen hebben al genoemd dat 40% neutraal is en dat er dus geen meerderheid vindt dat de tarieven te hoog zijn.
Nu blijkt wel uit de cijfers dat 38% het (helemaal) eens is met de stelling en 23% het er (helemaal) oneens mee is. Het lijkt dus wel alsof een (krappe) meerderheid de stelling onderschrijft. Maar kijk nu eens goed naar de vraagstelling: “De tarieven van ict-dienstverleners zijn te hoog VOOR DE HUIDIGE ONGUNSTIGE ECONOMISCHE SITUATIE”. Ik ben verbijsterd dat een gerenommeerd testinstituut als TNS Nipo een enquete doet met een dergelijke sturende vraag.
In een goede test zou de verwijzing naar de economische situatie achterwege zijn gebleven, en de als waarheid geponeerde opinie dat die ongunstig is al helemaal. De stelling zou hebben geluid “De tarieven van ict-dienstverleners zijn te hoog”. Of, nog beter, er was geen stelling geweest maar een vraag: “Wat is uw mening over de tarieven van ict-dienstverleners”, met antwoorden (a) veel te hoog; (b) te hoog; (c) precies goed; (d) te laag; (e) veel te laag.
Ik ben wel benieuwd wat de uitkomst was geweest als die vraag in het onderzoek was opgenomen. Een gemiste kans…
Niet alleen het artikel doet de wenkbrouwen fronsen, ook het grafiekje dat erbij staat: de grootte van de cirkelsegmenten correspondeert totaal niet met de daarin vermelde waardes.
Wel grappig dat ICT-ers de tarieven van ander ICT-ers te hoog vinden. Welke ICT-ers zijn er eigenlijk ondervraagd? Overigens vind ik dat als je bij deze stelling neutraal bent je per definitie NIET vindt dat de tarieven te hoog zijn. Ergo: meer dan 60% is het niet met de stelling eens. Hoera! (leuk trouwens dat 101% van de ondervraagden een antwoord heeft gegeven)