Bijna veertig procent van de ict’ers vindt dat de tarieven van ict-dienstverleners te hoog zijn voor de huidige economische situatie. Dat blijkt uit Computables jaarlijkse onderzoek naar ict-dienstverlening. Het onderzoek, waaraan bijna tweeduizend ict-managers en -professionals deelnamen, werd uitgevoerd door TNS Nipo. Niet alle respondenten vinden overigens dat dienstverleners het te bont maken. Ruim twintig procent is het oneens met de stelling dat de tarieven te hoog zijn onder de huidige omstandigheden.
38 procent van de ict'ers stemt in met de stelling ‘De tarieven van ict-dienstverleners zijn te hoog voor de huidige ongunstige economische situatie'. Dat blijkt uit Computables jaarlijkse onderzoek naar het imago van ict-dienstverleners dat door TNS Nipo is uitgevoerd onder bijna tweeduizend ict'ers.
31 procent is het ‘eens' en zeven procent is het zelfs ‘helemaal' met deze stelling eens. 23 procent is het echter oneens met de stelling. Negentien procent is het er mee ‘oneens' en vier procent is het ‘helemaal oneens'. Het volledige onderzoek is terug te vinden in de ICT Services Guide 2009.
ICT SERVICES GUIDE 2009
Het jaarlijkse onderzoek maakt deel uit van de ICT Services Guide 2009. In opdracht van Computable voerde TNS Nipo het onderzoek in februari en maart uit onder 1913 ict-managers en ambitieuze ict-professionals.
In de gids, die op 15 mei verschijnt, worden onder andere per topic rapportcijfers gegeven voor dienstverleners die actief zijn in dat ict-deelgebied. Respondenten konden per topic alleen de bedrijven waarderen waarmee ze daadwerkelijk ervaring hadden opgedaan. Ook werden de respondenten algemenere vragen en stellingen voorgelegd.
De meeste VMBO-ers die deze maand wiskunde examen doen kunnen een betere taartgrafiek maken.
Want slechter kan bijna niet.
Tarief van ICT dienstverleners is laag, te laag.
Maar er zijn te veel monkeys, inclusief de initiele opdrachtgever, gedraagt zich als architect, zelf.
Je wil niet weten hoeveel software pakketjes, al dan excel of access probeersels, door mensen op de werkvloer gemaakt zijn.
Managers, komen veel te laat achter, dat ze met echte ICT’ers moeten werken.
Beginnen met kleine opdracht, scheidt snel het kaf van het koren.
@Pim en Jeroen: wat is een vakman waard? Maakt het uit of het om een tuinman, een schilder, een boekhouder, programmeur, tester of systeemarchitect gaat? Heb je enig idee wat een tuinman aan kennis en ervaring moet hebben om een goede tuinman te zijn? Ik word soms een beetje flauw van de ?ik heb een HBO / Universitaire opleiding dus ik mag meer verdienen? mentaliteit. Laat nou gewoon zien wat je kunt, doe waar je goed in bent en behaal goede (de afgesproken of betere) resultaten. Ik heb geen HBO, maar haal bij elke opdracht goede resultaten. Mijn tarief is gebaseerd op die resultaten en niet op basis van het gegeven dat ik geen HBO diploma heb. Mensen zoals jullie, Pim en Jeroen, vinden kennelijk dat mijn tarief dan toch lager moet zijn. Dat vind ik niet alleen een belediging voor laag opgeleide vakmensen en autodidacten (die vaak genoeg de vloer aanvegen met menig HBO/er), maar bovendien een grotere bedreiging voor maatschappij en arbeidmarkt in het algemeen en de ICT in het bijzonder, dan het algemene gegeven dat ?de ICT tarieven? te hoog zouden zijn. Beetje meer nuance graag.
@luidspreker:
“Managers, komen er veel te laat achter, dat ze met echte ICT’ers moeten werken.”
Tja daar wringt het nu ook he..
Hoe kun je – als manager – zelf tot de conclusie komen dat je met een goede icter werkt? Dan moet je ook ZELF inhoudelijk kennis van zaken hebben m.b.t. ict, anders kun je dit nooit achterhalen 😉
“Die hard ict ervaring gaat steeds meer spreken dan diplomaatjes en certificaatjes”
Slaat nergens op dit artikel, inderdaad stemmingmakerij, suggestieve presentatie van de feiten in een taartdiagram met verkeerde verhoudingen die bovendien op 101% uitkomt!!
Dat is pas te hoog zou ik zeggen!!!!!!
Wat vaak vergeten wordt is dat in de tarieven van een ICT dienstverlener kosten zitten, die niets met techniek te maken hebben. Zo moet bijvoorbeeld ook het management van die dienstverlener een dikke boterham verdienen alsmede de service managers en ITSM-achtigen, het kantinepersoneel, de HR-afdeling, juffrouw Jannie etc. Daarna moeten de gebouwen en de leveranciers worden betaald en ga zo maar door.
Misschien dat dit wel de laatste levensfase van een bedrijf is, voordat een collectiefje van veel goedkopere ZZP-ers ze hun klanten afsnoept en een nieuwer en rendabeler bedrijf begint.