Automatiseerder Logica heeft vooral in Nederland last van de slechte economische situatie in de financiële sector en zet daarom driehonderd medewerkers op straat. Het bedrijf boekte in de Benelux het eerste kwartaal van 2009 elf procent minder omzet dan in dezelfde periode een jaar eerder. Vooral de divisies Consulting en Professional Services kwakkelen. Op concernniveau werd juist elf procent meer omzet gedraaid.
Ict-dienstverlener Logica zet in Nederland voor de zomer driehonderd medewerkers op straat. De ontslagen zijn het gevolg van teleurstellende omzetcijfers van het eerste kwartaal. Dat meldt het bedrijf in zijn kwartaalverslag. De Nederlandse tak van het Brits-Nederlandse bedrijf is volgens de directie extra vatbaar voor de malaise in de financiële sector en mist daardoor veel omzet. In 2008 schrapte de automatiseerder al honderd banen in Nederland.
In de Benelux boekte de automatiseerder de eerste drie maanden van 2009 een omzetdaling van elf procent. De omzet kwam er uit op 163 miljoen pond, ongeveer 181 miljoen euro. Dat is twintig miljoen pond minder dan het eerste kwartaal van 2008. De stabiele groei in de publieke sector en energie- en nutsbedrijven was onvoldoende om de significante daling in de financiële sector en in de industriële, distributie- en transportbranche op te vangen, meldt de directie in het verslag.
Meer omzet
Het gehele concern verging het in het eerste kwartaal van 2009 wel beter dan in de Benelux. In vergelijking met een jaar eerder, werd er zelfs elf procent meer omzet gedraaid. De omzet bedroeg 954 miljoen pond, bijna 1,1 miljard euro. Dit cijfer is wel vertekend door positieve wisselkoersverschillen tussen euro en Britse pond.
Op concernniveau kampen vooral de divisies Consulting en Professional Services met klanten die hun hand op de knip houden, om de economisch slechte situatie het hoofd te bieden. De tarieven staan onder druk en het duurt langer voordat nieuwe opdrachten zijn binnengehaald. Dat zal de teneur zijn voor het eerste halfjaar, verwacht de directie. Ook in de tweede helft van het jaar zou er weinig veranderen.
Uitbesteding
De uitbestedingsdivisie heeft daar volgens het bedrijf geen last van en sluit het kwartaal met een omzetgroei van negen procent en een groter opdrachtportfolio dan vorig jaar. De tak profiteert van het in 2008 ingezette herstructureringsplan, waarbij het concern wereldwijd meer aandacht besteedt aan zijn verkoopactiviteiten en langetermijnopdrachten voor uitbestedingsactiviteiten.
Logica telde eind maart 2009 wereldwijd bijna veertigduizend medewerkers, waarvan een kleine zesduizend in Nederland.
@Ronald: dit nieuws was al weken bekend. Nederlandse management wordt ook afgerekend dat er te weinig ” werk” naar India is overgeheveld.
De aandeelhouders vinden het allemaal geweldig. In een paar maanden tijd is de koers haast verdubbeld. En zeg nou eerlijk: de aandeelhouders, daar draait het toch allemaal om? Die hebben zich zo coulant opgesteld om hun zuurverdiende centjes in Logica te investeren. Dan mag er best worden ingegrepen als hun belangen in het geding komen. Dus stop eens met zanniken en welkom in de grote mensen wereld van de beursgenoteerde bedrijven.
@BeursGuru:
Ik zou haast gaan denken dat het niet meer gaat om het leveren van kwaliteit van ict-oplossingen aan klanten, maar om – op welke manier dan ook – een zo hoog mogelijke aandelen koers te behalen om je aandeelhouders maar te vrede te stellen.
Ik ben benieuwd wat de Logica mederwerkers er zelf van denken dat er over hun rug, dit soort corporate spelletjes gespeeld worden?
@Ronald
Het streven is om de klanten zo lang mogelijk kaal te plukken tegen zo hoog mogelijke tarieven en daarbij de salarissen van de medewerkers zo laag mogelijk te houden. Dit is het generieke, kapitalistische bedrijfsmodel. Werkt overal prima. Je hebt alleen een goede marketing / PR-afdeling nodig om eventueel gerommel over slechte projectjes onder het vloerkleed te vegen. De Logica medewerkers kan je beschouwen als slaafjes / prostituees die zich laten uitbuiten om hun kunstjes te vertonen.
Beste BeurGuru
Ben jij niet een klein beetje gefrusteerd of zelfs jaloers
Volgens mij is het in de meeste bedrijfstakken zo dat de werkenemrs de uitvoerende zijn van wat het management hen opdraagt
Of jij weet een plek waar dit anders is dan hou ik me aanbevolen
Het is tekenend dat de OR geen positief advies heeft gegeven en dat het sociaal plan GEHEIM wordt gehouden.
Ik heb van horen zeggen dat het sociaal plan een concurrentiebeding bevat?!
@Beursguru: Heldere uitleg 😉
Een sociaal plan kost geld. Dus dat moet zo minimalistisch mogelijk zijn. Ik mag hopen dat de vertrekkers ook gewoon hun boete moeten betalen ivm het voortijdig afbreken van hun lease-contract. Kijk, zo houden we de Logica organisatie lean and mean. Vooral mean. Want we moeten geen watjes worden. By the way: ik mag verder hopen dat er ook een relatiebeding in is opgenomen, anders kunnen we de resterende bankzittende Logicanen alsnog niet doorschuiven naar de vrijkomende plekken bij de klant.
@Jan Willem Wouters
Niet jaloers en niet gefrusteerd. Ben zelf ook uitvoerend. Wel bij een niet-beursgenoteerd bedrijf. Dat is een wereld van verschil.
Fijne vent ben jij dat je mag hopen dat medewerkers die eruit gegooid worden ook nog even geconfronteerd worden met de boete voor het (ongewenst) voortijdig beeindingen van hun leasecontract.
Het lijkt me dat jij je weinig zorgen hoeft te maken…
@Beursguru.
Blijkbaar ben je je niet bewust van je frustraties.
Wat een dom gezwets.
Ter lering: de klant bepaalt de waarde van de dienstverlening, het is aan marketing dit boven tafel te krijgen en de portfolio af te stemmen op de klant zijn wensen en behoeften.
Ik moet de eerste marketeer nog tegenkomen, die “alles onder het vloerkleed veegt”.
Mocht je werkelijk een consultant zijn, ik vrees dat je weinig inhoudelijks toevoegt, als dit je gedachtengang weergeeft.
Zelden zo’n kinderlijk gezwets gelezen, terwijl er toch behoorlijk wordt gezeurd hier op computable.