Automatiseerder Logica heeft vooral in Nederland last van de slechte economische situatie in de financiële sector en zet daarom driehonderd medewerkers op straat. Het bedrijf boekte in de Benelux het eerste kwartaal van 2009 elf procent minder omzet dan in dezelfde periode een jaar eerder. Vooral de divisies Consulting en Professional Services kwakkelen. Op concernniveau werd juist elf procent meer omzet gedraaid.
Ict-dienstverlener Logica zet in Nederland voor de zomer driehonderd medewerkers op straat. De ontslagen zijn het gevolg van teleurstellende omzetcijfers van het eerste kwartaal. Dat meldt het bedrijf in zijn kwartaalverslag. De Nederlandse tak van het Brits-Nederlandse bedrijf is volgens de directie extra vatbaar voor de malaise in de financiële sector en mist daardoor veel omzet. In 2008 schrapte de automatiseerder al honderd banen in Nederland.
In de Benelux boekte de automatiseerder de eerste drie maanden van 2009 een omzetdaling van elf procent. De omzet kwam er uit op 163 miljoen pond, ongeveer 181 miljoen euro. Dat is twintig miljoen pond minder dan het eerste kwartaal van 2008. De stabiele groei in de publieke sector en energie- en nutsbedrijven was onvoldoende om de significante daling in de financiële sector en in de industriële, distributie- en transportbranche op te vangen, meldt de directie in het verslag.
Meer omzet
Het gehele concern verging het in het eerste kwartaal van 2009 wel beter dan in de Benelux. In vergelijking met een jaar eerder, werd er zelfs elf procent meer omzet gedraaid. De omzet bedroeg 954 miljoen pond, bijna 1,1 miljard euro. Dit cijfer is wel vertekend door positieve wisselkoersverschillen tussen euro en Britse pond.
Op concernniveau kampen vooral de divisies Consulting en Professional Services met klanten die hun hand op de knip houden, om de economisch slechte situatie het hoofd te bieden. De tarieven staan onder druk en het duurt langer voordat nieuwe opdrachten zijn binnengehaald. Dat zal de teneur zijn voor het eerste halfjaar, verwacht de directie. Ook in de tweede helft van het jaar zou er weinig veranderen.
Uitbesteding
De uitbestedingsdivisie heeft daar volgens het bedrijf geen last van en sluit het kwartaal met een omzetgroei van negen procent en een groter opdrachtportfolio dan vorig jaar. De tak profiteert van het in 2008 ingezette herstructureringsplan, waarbij het concern wereldwijd meer aandacht besteedt aan zijn verkoopactiviteiten en langetermijnopdrachten voor uitbestedingsactiviteiten.
Logica telde eind maart 2009 wereldwijd bijna veertigduizend medewerkers, waarvan een kleine zesduizend in Nederland.
Het is een tactiek van Atos om juist even te wachten met het bekendmaken van reorganisaties (lees ontslagen). Wat ik in de wandelgangen hoor heeft Atos nog maar een beperkt aantal mensen op de bank zitten. De eerste twee maanden zal daar ook nog niets mee gebeuren. Maar op het moment dat daar na twee maanden nog geen uitzicht is op “fee earning” ipv “fee eating”, zullen ook deze mensen hun baan verliezen. Je zult zien dat dit veelal consultants zijn en bijv geen architecten. Daar waar veel aanbod van is, zullen de eerste klappen vallen. Ook senior consultants zullen deze keer de dans niet ontspringen, verwacht ik.
Voordeel en tevens nadeel van deze crisis is, dat de mensen die voor de grote softwarehuizen werken, nu duidelijk zien wat de taktiek is van deze softwarehuizen. Er zullen des te meer mensen zijn die na deze crisis er voor gaan kiezen om als zzp’er aan de gang te gaan, want daar krijg je ongeveer net zoveel zekerheden. Dit is een voordeel voor de mensen zelf en tegelijkertijd een nadeel voor de softwarehuizen.
Grote softwarehuizen zullen dus hun tactiek aan moeten passen naar de toekomst toe, want de grote concurrentie komt uit de hoek van de Jenricks en de ICT staffings van deze wereld. En voor de mensen zelf geldt: als je ontslag krijgt aangezegd, ga je dan hierna weer voor zo’n softwarehuis werken, waarvan je weet, dat die je straks weer gaat ontslaan? Of ga je anders kijken naar je eigen toekomst? En als je er voor kiest om bij zo’n softwarehuis wederom te gaan werken, mag je straks ook niet meer klagen.
@ Goed Lezen: Zeg aub niet dat Ordina het ‘menselijker’ aanpakt. Die 300 ontslagen waren er eerst 350. Doordat divisie BPO werd verkocht aan Centric werden het er 50 minder op conto van Ordina. Centric heeft er echter direct 63 ontslag aangezegd. Deze mensen maken geen aanspraak op het sociaal plan van Ordina. Ronald Kasteel lacht zich rot.
Mooie toko, Ordina. Hypocriete club met een twijfelachtige CEO als je het mij vraagt.
Deze ontslagen zijn al maanden (5-6) in voorbereiding. Door allerlei blunders van HR moest 1 en ander uitgesteld worden. Eerst werd er gesproken over 200 ontslagen, nu al over 300. Nu nog de non-billable functies maar straks waarschijnlijk ook de billable functies. Niets voor niets wordt er al gesproken over de nieuwe divisie C&PS divisie. Formeel bestaat deze nog niet eens. Pas na de reorganisatie. Jammer dat men er zo’n zooitje van heeft gemaakt. Als men wat eerder in bepaalde divisies had ingegrepen was dit niet nodig geweest. Slecht management dus en helaas zie je een aantal van die managers weer terugkomen in de nieuwe organisatie.
Wat betreft de salarisverhoging die dit jaar niet aan de orde is, is het extra zuur dat het huidige management wel gewoon hun bonus van het afgelopen jaar hebben opgestreken. Er zit dit jaar waarschijnlijk geen bonus voor de consultants in.
Als ik zo alles eens doorlees klinkt het toch niet zo gek wat Logica doet. De ontslagen vallen bij de overhead, Das toch prima? Waar zeiken al die consultants over? Die mensen gaan eruit zodat jullie kunnen blijven..en Logica kan het lijden, wat daar aan overhead zit…
Grappig al die reacties. Ziet niemand dat het slecht gaat met de economie? Dat er steeds meer gedetacheerden naar huis gestuurd worden bij de klant? En dat maatregelen dan onafwendbaar zijn?
Ik geef toe: de schoonheidsprijs wint het (weer) niet, maar er moet toch iets gebeuren! Wees eindelijk eens blij dat er nu in de non billables gesneden wordt. Iedere onderneming draaide vorig jaar heel goed (dus krijgen de managers een bonus zoals afgesproken) en de eerste maanden redelijk tot goed, dus het is geen verassing dat er nu “ineens” ontslagen vallen. Echt heel vervelend voor de mensen die het betreft, begrijp me niet verkeerd, maar wat willen we dan? Doorsukkelen en straks nog veel meer mensen ontslaan?
Dat gezeur over teveel management en dure panden… twee jaar geleden hoorde je er niemand over. Sterker nog, toen waren we bezig om te klagen over de slechte koffie en de abominabele werkplek. Arme wij! Iedereen wilde doorgroeien en maar al te graag zelf manager worden. Lonen moesten minimaal met 10 of 20% stijgen. Dat de manager een dikke bonus kreeg was heel normaal. Nu heeft het management het ineens gedaan.
En een beursgenoteerd bedrijf doet inderdaad alles om haar aandeelhouders tevreden te houden. Logisch! Zij hebben hun geld geinvesteerd en willen daar ook iets voor terug. Een koers die keldert is heel erg slecht voor een bedrijf! Overnames worden makkelijker, vertrouwen (ook van klanten) wordt minder, etc. etc. Maar nee, de werknemers (die willens en wetens ooit zelf voor dat bedrijf kozen en dat toen ook al wisten) klagen nu steen en been… jammer!
Non billables is een breed begrip. Als je namelijk op de bank zit, ben je ook “niet billable”…..
Dus het klinkt nu net alsof er alleen maar ontslagen vallen in de management laag, maar ‘mark my words’…..
Is er nu niemand, die door de goedkope stemmingmakerij heen prikt?
Een hoop stuurlij aan de wal, die alles beter denken te weten, zonder dat ze de realiteit in ogen houden.
Dat er gesneden moet worden om een bedrijf te redden is niet aan de orde op dit moment. Het ontslaan van de non billables is een structurele bezuinigingsmaatregel. Het is zeer sneu voor de betrokken medewerkers dat juist in crisistijd deze maatregel wordt genomen, dat had ook in een hoogconjunctuur kunnen gebeuren.
@Kritisch: Waarom zou ik blij moeten zijn als collegas worden ontslagen?
Het gros van de aandeelhouders heeft alleen geinvesteerd in zijn beleggingsportefeuille en niet in het bedrijf.
Nog een heel andere overweging:
Internationale bedrijven betalen nauwelijks belasting; da’s algemeen bekend, maar dumpen hun problemen onverkort op de overheid; van de Ponzi banken die piramide fondsen zijn tot en met de ICT verleners, welke in slechte tijden royaal gebruik maken van de WW. Er bestaat in deze tijd een opmerkelijke scheefheid tussen het internationale bedrijfsleven en onze nationale vadertje staat. Dat gaat nog rommelen.
Logica heeft geen last van slechte economie, maar van een gewetenloos management, die deze operaties al lang hebben gepland, ver voor er nog sprake was van een krediet of andere crisis. Het Hire-Fire of Dump Scenario:
Gaat Logica toch het nederlandse gedeelte amputeren zodat het globale internationale deel ergens anders goedkoper verder kan leven… totdat ook daar de crisis toeslaat?