Automatiseerder Logica heeft vooral in Nederland last van de slechte economische situatie in de financiële sector en zet daarom driehonderd medewerkers op straat. Het bedrijf boekte in de Benelux het eerste kwartaal van 2009 elf procent minder omzet dan in dezelfde periode een jaar eerder. Vooral de divisies Consulting en Professional Services kwakkelen. Op concernniveau werd juist elf procent meer omzet gedraaid.
Ict-dienstverlener Logica zet in Nederland voor de zomer driehonderd medewerkers op straat. De ontslagen zijn het gevolg van teleurstellende omzetcijfers van het eerste kwartaal. Dat meldt het bedrijf in zijn kwartaalverslag. De Nederlandse tak van het Brits-Nederlandse bedrijf is volgens de directie extra vatbaar voor de malaise in de financiële sector en mist daardoor veel omzet. In 2008 schrapte de automatiseerder al honderd banen in Nederland.
In de Benelux boekte de automatiseerder de eerste drie maanden van 2009 een omzetdaling van elf procent. De omzet kwam er uit op 163 miljoen pond, ongeveer 181 miljoen euro. Dat is twintig miljoen pond minder dan het eerste kwartaal van 2008. De stabiele groei in de publieke sector en energie- en nutsbedrijven was onvoldoende om de significante daling in de financiële sector en in de industriële, distributie- en transportbranche op te vangen, meldt de directie in het verslag.
Meer omzet
Het gehele concern verging het in het eerste kwartaal van 2009 wel beter dan in de Benelux. In vergelijking met een jaar eerder, werd er zelfs elf procent meer omzet gedraaid. De omzet bedroeg 954 miljoen pond, bijna 1,1 miljard euro. Dit cijfer is wel vertekend door positieve wisselkoersverschillen tussen euro en Britse pond.
Op concernniveau kampen vooral de divisies Consulting en Professional Services met klanten die hun hand op de knip houden, om de economisch slechte situatie het hoofd te bieden. De tarieven staan onder druk en het duurt langer voordat nieuwe opdrachten zijn binnengehaald. Dat zal de teneur zijn voor het eerste halfjaar, verwacht de directie. Ook in de tweede helft van het jaar zou er weinig veranderen.
Uitbesteding
De uitbestedingsdivisie heeft daar volgens het bedrijf geen last van en sluit het kwartaal met een omzetgroei van negen procent en een groter opdrachtportfolio dan vorig jaar. De tak profiteert van het in 2008 ingezette herstructureringsplan, waarbij het concern wereldwijd meer aandacht besteedt aan zijn verkoopactiviteiten en langetermijnopdrachten voor uitbestedingsactiviteiten.
Logica telde eind maart 2009 wereldwijd bijna veertigduizend medewerkers, waarvan een kleine zesduizend in Nederland.
@Atoser:
Nog maar 7700 medewerkers bij Atos NL nu tegenover 9000 een tijdje geleden? Dat scheelt 1300 arbeidsplaatsen, zoveel banen worden er nergens anders geschrapt. Ik wil daar wel wat meer over weten. Hoe lang geleden was dat bijvoorbeeld, die 9000?
Op Tweakers wordt inmiddels gemeld dat er 200-400 banen worden geschrapt bij Atos:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/31843594#31843594
En hier ook:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/31807600#31807600
Ik snap niet waarom dit zo negatief gebracht wordt. Het wordt open en eerlijk gebracht. Dat is soms hard…
Er gaat enkel overhead uit. Mocht ook wel eens.
Wat me wel erg tegenvalt bij de grote ICT-bedrijven is de flexibiliteit. Er wordt alles gedaan om de hebberige aandeelhouders blij te houden.Daar zit het probleem.
Uiteindelijk komt het overal (bijna) op hetzelfde neer. De verpakking is misschien anders/beter. Maar als het slecht gaat dan worden er gewoon keihard mensen uitgezet, totaal onafhankelijk van de prestaties uit het verleden van een persoon.
Dat is in mijn ogen dan ook het ‘nadeel’ van werken voor een internationale (beursgenoteerde) dienstverlener. Eerst worden de aandeelhouders op de hoogte gebracht, de geruchtenmachine gaat lekker draaien en dan komt de boel pas naar buiten…
Moet eerlijk zeggen dat iedereen volgens mij (diep van binnen) wel weet wat er kan gebeuren als je voor een Logica, Atos, Cap of whatever werkt als het slecht gaat. Alleen staan we er (liever) niet bij stil. Zelfs als alles goed gaat hebben we als Nederlanders ook altijd wat te mekkeren 🙂
Sneu voor de mensen die nu op straat komen staan! Maar mensen met een goed trackrecord en netwerk moeten volgens mij nog prima aan de bak kunnen komen! Als je de kantjes er altijd vanaf hebt gelopen… dan kan het nog wel eens wat lastiger worden.
Ik heb zelf 10 jaar voor deze club gewerkt en ben in januari overgestapt naar een andere ICT club. De afgelopen jaren werden gekenmerkjt door reorganisaties, mis management en gigangtische overhead. Als consultant doe je een klus bij de klant echter bij dit soort jongens heb je te maken met een competence ,manager, delivery manager, account manager, sales manager. Allemaal komen ze bij diezelfde opdrachtgever over de vloer en moeten ze eten van hetzelfde uurtarief. Ik lees hier iets over de tarieven maar dit zijn mensen zonder inside informatiojn denk ik. Vergeet niet dat voor een senior consultant het tarief lag op een 140/150 euro per uur. Die grote kantoorpanden en dikke managementlaag moet ergens van betaald worden. Nu de makrt onder druk staat gaat men vol op de rem. Veel te laat want dit soort organisaties is veel te log geworden, Het gaat er niet meer om hoe we de klant naar binnen halen maar veel meer om de welke afdeling hij valt zodat de bewuste manager met de eer kan gaan strijken. Het WIJ gevoel en de ondernemersgeest zoals die er eens was in de tijd van CMG is al heel lang weg.
Gewoon zorgen dat het grootste deel van je management ook billable inzetbaar is, cq bij de tijd blijft en dus een vak heeft geleerd, helpt ook, dan kun je op en af schakelen naar believen. Het urenbedrijf kent 2 stabiele toestanden: 1) te weinig mensen, 2) te weinig werk en die kunnen binnen enkele weken omklappen. Als je daarop niet ingericht bent blijf je als een kip z kop achter de conjunctuur aanrennen.
Tja, volgens mij rommelt het ook binnen Atos en dan vooral binnen SI
Je mag op dit moment geen nieuwe leaseauto’s meer aanschaffen omdat er nog te veel in de pool zouden staan
En impliciet hoor je vervolgens dat er binnenkort nog meer in zullen zitten, dus trek zelf je conclusie maar
Grrrr, nu is mijn eerste reactie er ineens wel…
Dienstverleners in de IT branche zijn zonder uitzondering gewoon uitzendburo’s met alle conjunctuurgevoeligheid die daarbij hoort. Alle verpakking van projecten doen en verantwoordelijkheid nemen is loos gepraat zowel van de kant van de dienstverlener zelf als van de klant. Zit de conjunctuur tegen gaat gewoon iedereeen eruit. En hoe vervelend het ook is een uitzendburo kan maar op een manier reageren en dat is mensen ontslaan. Erger is dat al deze bedrijven zich altijd gedragen hebben als “echte” bedrijven zowel in het bouwen van allerlei dure en voor een uitzendburo overbodige managementlagen en andere indirecte functies als ook in de communicatie naar de arbeidsmarkt en de medewerkers. “Kom bij ons want dan speel je in de Champions League van de IT” en nu is het bal masque over en gaan de maskers af…. Jammer van al die mensen die de dupe zijn maar misschien wel goed dat de ogen open gaan.