Automatiseerder Logica heeft vooral in Nederland last van de slechte economische situatie in de financiële sector en zet daarom driehonderd medewerkers op straat. Het bedrijf boekte in de Benelux het eerste kwartaal van 2009 elf procent minder omzet dan in dezelfde periode een jaar eerder. Vooral de divisies Consulting en Professional Services kwakkelen. Op concernniveau werd juist elf procent meer omzet gedraaid.
Ict-dienstverlener Logica zet in Nederland voor de zomer driehonderd medewerkers op straat. De ontslagen zijn het gevolg van teleurstellende omzetcijfers van het eerste kwartaal. Dat meldt het bedrijf in zijn kwartaalverslag. De Nederlandse tak van het Brits-Nederlandse bedrijf is volgens de directie extra vatbaar voor de malaise in de financiële sector en mist daardoor veel omzet. In 2008 schrapte de automatiseerder al honderd banen in Nederland.
In de Benelux boekte de automatiseerder de eerste drie maanden van 2009 een omzetdaling van elf procent. De omzet kwam er uit op 163 miljoen pond, ongeveer 181 miljoen euro. Dat is twintig miljoen pond minder dan het eerste kwartaal van 2008. De stabiele groei in de publieke sector en energie- en nutsbedrijven was onvoldoende om de significante daling in de financiële sector en in de industriële, distributie- en transportbranche op te vangen, meldt de directie in het verslag.
Meer omzet
Het gehele concern verging het in het eerste kwartaal van 2009 wel beter dan in de Benelux. In vergelijking met een jaar eerder, werd er zelfs elf procent meer omzet gedraaid. De omzet bedroeg 954 miljoen pond, bijna 1,1 miljard euro. Dit cijfer is wel vertekend door positieve wisselkoersverschillen tussen euro en Britse pond.
Op concernniveau kampen vooral de divisies Consulting en Professional Services met klanten die hun hand op de knip houden, om de economisch slechte situatie het hoofd te bieden. De tarieven staan onder druk en het duurt langer voordat nieuwe opdrachten zijn binnengehaald. Dat zal de teneur zijn voor het eerste halfjaar, verwacht de directie. Ook in de tweede helft van het jaar zou er weinig veranderen.
Uitbesteding
De uitbestedingsdivisie heeft daar volgens het bedrijf geen last van en sluit het kwartaal met een omzetgroei van negen procent en een groter opdrachtportfolio dan vorig jaar. De tak profiteert van het in 2008 ingezette herstructureringsplan, waarbij het concern wereldwijd meer aandacht besteedt aan zijn verkoopactiviteiten en langetermijnopdrachten voor uitbestedingsactiviteiten.
Logica telde eind maart 2009 wereldwijd bijna veertigduizend medewerkers, waarvan een kleine zesduizend in Nederland.
@MKB-er
Ook bij Atos vinden ontslagen plaats…
…aleen zijn ze daar wat creatiever met de verwoording ervan!
@Atos ontslaat niemand
Toch knap . Vind er nergens iets over terug in de media.
Waar dan ?
De consultant, mits hij/zij niet in de proeftijd zit, heeft geloof ik niets te vrezen. Ze gaan non-billable functies schrappen. Dit om de riante salarissen van Kieboom/kornuiten en de gouden handdrukken te kunnen betalen. Er was eerst sprake van 230 man eruit, zijn er 300 geworden.
Imago Logica volgens Management Team; 2007 plaats 38, 2008 plaats 48, 2009 plaats 128.
En inderdaad, salarissen worden bevroren, geen feesten en partijen meer, geen nieuwe lease auto’s (behalve voor Kieboom/kornuiten), enz. enz.
Je blijft lachen met Logica. (Als je er niet werkt tenminste.)
Het ontslaan van mensen en besparen op kosten is op zich geen slechte zaak als het maar duidelijk is waarom dit gebeurt.
Een goede verklaring (die niet wordt gegeven) is dat Logica in het verleden een grote zak met geld heeft moeten lenen om aankopen te bekostigen. De schuldeisers kunnen hun voorwaarden verscherpen als er geen maatregelen worden genomen.
Tot nu toe is er geen verklaring, behalve dat het slecht gaat. Daartegenover staat dan weer de verklaring van Andy Green, dat Logica het eerste kwartaal net zo goed heeft gepresteerd als vorig jaar. Dan komen inderdaad (en terecht) de meningen zoals hierboven van Gast 2 en mkb-er naar voren.
Maar uit gesprekken met concullega’s hoor ik dat meer grote bedrijven problemen hebben en dezelfde maatregelen nemen. Alleen Logica verkoopt het zo rot. Zoals ook Tss al aangeeft, de PR machine loopt niet goed.
@MKB-er: waarom vertrouw ik jouw woorden niet? Je wilt met gerenommeerde bedrijven (wat volgens jou dus alleen grote bedrijven zijn met dure consultants) zaken doen en dan kies je expliciet voor ATOS?
Ten eerste bewijzen de zogenaamd gerenommeerde bedrijven steeds opnieuw dat ze nauwelijks tegen een stootje kunnen. Ten tweede loopt het bij die bedrijven regelmatig uit de hand bij projecten (goedkoop inschrijven en achteraf het dubbele in rekening brengen) en ten derde zijn ze niet echt sociaal bezig (maar welk echt commercieel bedrijf is dat wel?).
Je doet er beter aan een wat kleinere flexiibele speler te nemen, die jouw als klant serieus neemt, luistert naar je wensen, zegt wat hij doet, doet wat hij zegt en dit voortdurend met je afstemt. Succes met je plannen.
Ondertussen gaan de recruitmentacties in India door. Voor veel Indiers is Logica niet interessant wegens een laag salarisaanbod en bescheiden reputatie. Ik hoop dat de NL overheid eens gaat inzien dat er minder kwistig met werkvergunningen moet worden gestrooid.
Het zijn zware tijden, dus zullen er harde maatregelen genomen moeten worden. Anders zullen de aandeelhouders niet tevreden zijn. Personeel is maar personeel. Die kunnen vervangen worden. Ook al hebben ze jaren ervaring en loyaliteit voor het bedrijf. Dat is toch geen cent waard.
Inderdaad ook bij Atos vallen er ontslagen, gaat geen dag voorbij zonder mailtjes van mensen die afscheid nemen omdat ze verzocht is het bedrijf te verlaten. Vooral indirecten, consulting en SI. Het is niet voor niets dat er nog maar 7700 mensen bij Atos in NL werken en niet meer de 9000 van een tijdje geleden 🙂 en blijft inderdaad redelijk uit de media omdat het in kleine groepjes gedaan wordt.
Ontslagronde raakt enkel en alleen de non-billables van de organisatie. Door de huidige overheadkosten zijn de commerciele uurtarieven van billables niet competitief met die van cap, sogeti, ordina en atos en is het moeilijk om de broodnodige nieuwe projecten binnen te halen.
Begrijp de reacties van sommige, klaarblijkelijk, Logicanen in het veld niet. De afgelopen maanden lees ik reactie na reactie dat er te veel management en secretariaat etc. zou zijn. Wordt dit keihard aangepakt is het nog niet goed.
Hou toch eens op met klagen, zuchten en steunen. Tafelvoetbal een uurtje minder op kantoor en draag positief bij in het vinden en creeren van nieuwe business!