Bijna de helft van de ict’ers vindt dat dienstverleners te gemakkelijk beloven dat een opdracht kan worden uitgevoerd. Dat blijkt uit Computables jaarlijkse onderzoek naar ict-dienstverlening. Het onderzoek, waaraan bijna tweeduizend ict-managers en -professionals deelnamen, werd uitgevoerd door TNS Nipo. De helft van de respondenten is het eens (43 procent) of zelfs helemaal eens (8 procent) met de stelling ‘Ict-dienstverleners zeggen dat alles kan, ook als dat niet zo is.’
De helft van de ict'ers vindt dat dienstverleners te gemakkelijk beloven dat een opdracht kan worden uitgevoerd. Dat blijkt uit Computables jaarlijkse onderzoek naar het imago van ict-dienstverleners dat door TNS NIPO is uitgevoerd onder bijna tweeduizend ict'ers.
Vijftig procent van de respondenten is het eens (43 procent) of zelfs helemaal eens (acht procent) met de stelling ‘Ict-dienstverleners zeggen dat alles kan, ook als dat niet zo is.' 26 procent van de respondenten staat neutraal tegenover deze stelling, terwijl 24 procent het oneens of zelfs ‘helemaal oneens' is met de stelling. Het volledige onderzoek is terug te vinden in de ICT Services Guide 2009.
Vorig jaar is deze vraag ook voorgelegd aan de respondenten die deelnamen aan het onderzoek. Meer dan helft van de ict'ers (51 procent) was het toen eens (43 procent) of zelfs helemaal eens (acht procent) met de stelling ‘Ict-dienstverleners zeggen dat alles kan, ook als dat niet zo is.' 25 procent van de respondenten stond neutraal tegenover deze stelling, terwijl 24 procent het er expliciet mee oneens was.
ICT SERVICES GUIDE 2009
Het jaarlijkse onderzoek maakt deel uit van de ICT Services Guide 2009. In opdracht van Computable voerde TNS Nipo het onderzoek in februari en maart uit onder 1913 ict-managers en ambitieuze ict-professionals.
In de gids, die op 15 mei verschijnt, worden onder andere per topic rapportcijfers gegeven voor dienstverleners die actief zijn in dat ict-deelgebied. Respondenten konden per topic alleen de bedrijven waarderen waarmee ze daadwerkelijk ervaring hadden opgedaan. Ook werden de respondenten algemenere vragen en stellingen voorgelegd.
“Het wordt tijd dat we als ICT branche volwassen worden.”
En wat is daar (nog) voor nodig??
Ik heb nu al een tijdje ervaring met ICT projecten vanuit de markt, bij de overheid. Wat mij is opgevallen is dat de meeste programma’s bij de overheid helemaal geen serieuze leveranciers willen; als ze in een voortraject horen hoe complex het wel eens kan worden, en dat dit ook veel van de klant gaat vragen (gedegen projectteam, adequaat besluiten en er bovenop zitten; lees veel tijd en adequate mensen) dan wil men dat niet horen, vervolgens is er altijd wel een leverancier die een bakkie lucht offreert waar men dan vaak voor kiest. Overheids organen lijken wel allergisch voor de realiteit…
Ik ken projecten waarbij het betreffende uitvoeringsorgaan een landelijk dekkend systeem in beheer moet gaan nemen, waar voor ze dan welgeteld 1 persoon!! tot projectleider bombarderen, en deze persoon doet dit dan bij zijn/haar drie andere neventaken, bij voorbaat is het dan kansloos voor een leverancier om dit succesvol te doen (klant is altijd te laat, managed eigen acceptatietraject niet, project staat stil, etc…) Goedkoop = duurkoop!!
Ik kan me helemaal vinden in de opmerking van “alles kan,”.Bij de verschillende overheden ontstaan soms bizarre situaties waarbij de klant en de opdrachtgever een heel verschillend idee hebben over een project.
De opdrachtgever denkt een geslaagd project te hebben terwijl de klant het hele product niet gebruikt.
De dienstverlener wordt dan later in de nek aangekeken omdat de dienst volgens de klant prut is en de klant het liefst alles bij het ouden laat.
Weer een leuke discussie en iedereen zegt in theorie hetzelfde…… kom ik terug bij het eerder gebruikte realisme…. wees open en eerlijk tegenover elkaar zeg wat wilt en doet, schrijf dit op en maak het meetbaar… en lever dit op.Als je dat tesamen doet Klant en Leverancier dan kan het gewoon niet fout gaan……
Elkaar in de maling nemen is geen kunst em niet goed voor welke partij dan ook….. De klant gooit onnodig geld over de balk en de leveranciers bezorgt zichzelf een slechte naam…..
Ook hier kan nog wel eens gelden, stop met het toekennen van bonussen op behaalde resultaten, meetpunten en dergelijke dit scheelt een hoop ellende en discussie en uiteindelijk kan dit een tot wederzijdse belang goed project opleveren.
Een goede ICT-dientsverlener maakt zijn (prijs)afspraken met de klant op basis van volledige (en in onderling overleg met de domein-experts opgestelde) requirements.
Zolang het analyse-traject niet serieus wordt genomen in deze bedrijfstak, blijven we dit soort nieuwsberichtjes nog jaren lezen…!