Bijna de helft van de ict’ers vindt dat dienstverleners te gemakkelijk beloven dat een opdracht kan worden uitgevoerd. Dat blijkt uit Computables jaarlijkse onderzoek naar ict-dienstverlening. Het onderzoek, waaraan bijna tweeduizend ict-managers en -professionals deelnamen, werd uitgevoerd door TNS Nipo. De helft van de respondenten is het eens (43 procent) of zelfs helemaal eens (8 procent) met de stelling ‘Ict-dienstverleners zeggen dat alles kan, ook als dat niet zo is.’
De helft van de ict'ers vindt dat dienstverleners te gemakkelijk beloven dat een opdracht kan worden uitgevoerd. Dat blijkt uit Computables jaarlijkse onderzoek naar het imago van ict-dienstverleners dat door TNS NIPO is uitgevoerd onder bijna tweeduizend ict'ers.
Vijftig procent van de respondenten is het eens (43 procent) of zelfs helemaal eens (acht procent) met de stelling ‘Ict-dienstverleners zeggen dat alles kan, ook als dat niet zo is.' 26 procent van de respondenten staat neutraal tegenover deze stelling, terwijl 24 procent het oneens of zelfs ‘helemaal oneens' is met de stelling. Het volledige onderzoek is terug te vinden in de ICT Services Guide 2009.
Vorig jaar is deze vraag ook voorgelegd aan de respondenten die deelnamen aan het onderzoek. Meer dan helft van de ict'ers (51 procent) was het toen eens (43 procent) of zelfs helemaal eens (acht procent) met de stelling ‘Ict-dienstverleners zeggen dat alles kan, ook als dat niet zo is.' 25 procent van de respondenten stond neutraal tegenover deze stelling, terwijl 24 procent het er expliciet mee oneens was.
ICT SERVICES GUIDE 2009
Het jaarlijkse onderzoek maakt deel uit van de ICT Services Guide 2009. In opdracht van Computable voerde TNS Nipo het onderzoek in februari en maart uit onder 1913 ict-managers en ambitieuze ict-professionals.
In de gids, die op 15 mei verschijnt, worden onder andere per topic rapportcijfers gegeven voor dienstverleners die actief zijn in dat ict-deelgebied. Respondenten konden per topic alleen de bedrijven waarderen waarmee ze daadwerkelijk ervaring hadden opgedaan. Ook werden de respondenten algemenere vragen en stellingen voorgelegd.
Technisch kan ook alles, maar allerlei randzaken,wensen, slechte managementbeslissingen, security zorgen er voor dat niet alles kan.
Bovenstaande reactie is waarschijnlijk van een dienstverlener.
Helemaal eens met ‘a’, technisch kan ook alles, maar dat ‘alles’ heeft een prijskaartje waar het management niet altijd op bedacht is of geld voor wilt uittrekken.
Tevens ontbreekt bij het management vaak een adequate of gedegen ‘business case’.
Het blijft het kip en het ei verhaal, zie bovenstaande discussie.
Uitgangspunt is: bijna alles is mogelijk, maar de randvoorwaarden, architectuur van de organisatie en de beschikbare budgetten zijn vaak de belemmeringen.
Na de 1e opwelling van de klant en de besvestiging van de provider, komt het benaderen en beschrijven van de wens en dan komt het vaak naar voren dat de wens en de oplossing ver uit elkaar staan.
Daar begint het gemor , de klant overvraagt en de provider beloofd te veel. Realisme is hier op zijn plaatst…… maar blijft moeilijk…
En het moet allemaal voor geen geld, natuurlijk! 🙂
Realisme van de dienstverlener t.a.v. kosten en inspanning wordt meestal afgestraft door klant: je krijgt de opdracht niet want die ander is veeeeeel goedkoper. Klant, wat wil je? De waarheid of een leuk verhaal?
Als je voor de gek gehouden w?lt worden, moet je niet vreemd staan te kijken dat ’t dan ook gebeurt. 🙂
Het probleem is vaak dat gaandeweg een traject eisen of wensen worden bijgesteld. Vanzelfsprekend heeft dat een negatief effect op het eindresultaat waardoor de bovengenoemde stelling waar lijkt te zijn. Echter is technisch (bijna) alles mogelijk, maar daar hangt een prijskaartje aan. Dit laatste is veelal een belemmering om een project goed en naar volle tevredenheid uit te (laten) voeren. Een duidelijke case die van te voren door alle partijen goed is doorgesproken en bekeken zou een ideaal plaatje zijn; helaas werkt dit in de praktijk anders….
De CEO’s willen alleen mogelijkheden zien, de rest van de staf en management sluit graag een beetje de ogen voor de realiteit, maar de meerderheid van de ICT-ers zit bij de klant en weet dat niet altijd alles binnen de afgesproken voorwaarden geleverd kan worden.
Klanten hebben vaak te weinig inzicht in eigen processen, hebben vaak interne conflicten die zich juist uiten bij het delen van informatie, et cetera. Dat zie je als dienstverlener ook niet altijd, zeker als je bij een nieuwe klant bent. Het consequent toepassen van een adequate projectmanagementmethode is daarom belangrijk. Dat moet vanaf het opstellen van de offerte.
Ligt het aan mij, of lees ik in elke alinea hetzelfde? Zelfds de laatste alinea, waar het onderzoek van vorig jaar wordt aangehaald, bevat dezelfde cijfers!
Niet alles kan. Er is wel veel mogelijk. Een goed ICTbedrijf legt de klant duidelijk uit wat wel en niet kan en bied alternatieven aan. Als de klant voet bij stuk houd voor iets wat niet kan, loopt een goed ICT bedrijf weg. Als je maar vast houd aan het project en tijd zonder er van af te wijken dan kan elk ICT project een succes worden.
Het wordt tijd dat we als ICT branche volwassen worden. Beloven is geen kunst; (gegarandeerd) het juiste op tijd en binnen budget leveren wel.