Over de vraag of ict-dienstverleners minder hard lopen als het contract eenmaal ondertekend is, lopen de meningen behoorlijk uiteen. Waar ruim een derde van de ict'ers denkt dat deze mijlpaal geen consequenties heeft voor de inzet van dienstverleners, vindt dertig procent het tegendeel. Dat blijkt uit Computables jaarlijkse onderzoek naar ict-dienstverlening. Het onderzoek, waaraan bijna tweeduizend ict-managers en -professionals deelnamen, werd uitgevoerd door TNS Nipo.
Dertig procent van de ict'ers is weinig enthousiast over de inzet van ict-dienstverleners nadat het contract eenmaal is ondertekend. Dat blijkt uit Computables jaarlijkse onderzoek naar het imago van ict-dienstverleners dat door TNS Nipo is uitgevoerd onder bijna tweeduizend ict'ers.
27 procent van de respondenten is het eens en drie procent is het 'helemaal eens' met de stelling ‘Na ondertekening van het contract loopt een ict-dienstverlener minder hard.' 36 procent van de respondenten staat neutraal tegenover deze stelling, terwijl 34 procent het er expliciet mee oneens is. Het volledige onderzoek is terug te vinden in de ICT Services Guide 2009.
Vorig jaar is deze vraag ook voorgelegd aan de respondenten die deelnamen aan het onderzoek. 26 procent van de ict'ers was het toen eens en vier procent was het helemaal eens met de stelling ‘Na ondertekening van het contract loopt een ict-dienstverlener minder hard.' 34 procent van de respondenten stond neutraal tegenover deze stelling, terwijl 35 procent het er expliciet mee oneens was.
ICT SERVICES GUIDE 2009
Het jaarlijkse onderzoek maakt deel uit van de ICT Services Guide 2009. In opdracht van Computable voerde TNS Nipo het onderzoek in februari en maart uit onder 1913 ict-managers en ambitieuze ict-professionals.
In de gids, die op 15 mei verschijnt, worden onder andere per topic rapportcijfers gegeven voor dienstverleners die actief zijn in dat ict-deelgebied. Respondenten konden per topic alleen de bedrijven waarderen waarmee ze daadwerkelijk ervaring hadden opgedaan. Ook werden de respondenten algemenere vragen en stellingen voorgelegd.
Misschien ook eens de andere kant bekijken. Mijn ervaring is dat ook de klant ‘lui’ wordt als het contract is ondertekend. Deze denkt dan dat alles is geregeld en dat de dienstverlener alle problemen moet oplossen (ipv gezamenlijk de issues oppakken) en dat dit altijd in de prijs zit.