De dertien ministeries in Nederland krijgen allemaal één website en één huisstijl. De bestaande websites gaan ‘op zwart’. De nieuwe site is gebouwd, beheerd en gepresenteerd door de open source software van het Amsterdamse Hippo. Tegelijk met deze initiatieven worden de communicatieafdelingen van de departementen samengevoegd. Het geheel van deze acties levert volgens experts miljoenen euro’s aan besparingen.
Overheid Nieuwe Stijl heeft gekozen voor open source software om de nieuw te bouwen, centrale website van de rijksoverheid (http://www.rijksoverheid.nl/) vorm en inhoud te geven. De dertien departementen hebben voortaan één website. Voorheen had elk ministerie zijn eigen site met tal van afzonderlijke microsites. In totaal waren er honderden webstekken. Die gaan allemaal uit de lucht als de nieuwe site actief is.
Tegelijk met het project Overheid Nieuwe Stijl is ervoor gekozen één huisstijl te gebruiken: de Rijkshuisstijl. Bovendien is samenvoeging van de communicatieafdelingen van de departementen in volle gang. Dit alles bij elkaar moet miljoenen euro's aan besparing opleveren. 'Voorheen was er voor elke campagne bij elk ministerie een aparte huisstijl met apart logo, enzovoorts. Dat kost veel geld. De nieuwe opzet is veel efficiënter', aldus een woordvoerder van Hippo. Hij vertelt dat de uitvoeringsorganen, zoals Rijkswaterstaat en Senter-Novem, kijken hoe zij kunnen aansluiten op deze beweging van het rijk.
Congres
Op 27 mei is er een seminar voor rijksambtenaren over dit onderwerp. Rode draad van het congres is hoe open source software een belangrijke, geldbesparende rol kan spelen. Aan de hand van cases wordt uitgelegd wat de voordelen zijn van de Rijkshuisstijl. Het gebruik van één huisstijl leidt tot besparingen in het ontwerptraject.
Communicatieadviseur Erik Hartman is één van de sprekers op het congres. 'De rijksoverheid geeft met deze combinatie van open source software, één huisstijl en één website natuurlijk een prachtig signaal af aan de burger. Maar het moet niet blijven bij alleen de motor en de etalage. Er is meer uit te halen dan besparingen alleen. Nu ligt er een kans om de burger echt goed van informatie en diensten te voorzien', aldus Hartman.
Tijdens het congres demonstreren Rednose en Hippo de Template Generator. Hiermee kunnen gebruikers documenten en webpagina's naar persoonlijk smaak inrichten binnen de kaders van de Rijkshuisstijl.