Werkzaam bij een SaaS-vendor merk ik dagelijks dat het voor veel organisaties lastig is om in te zien hoe anders SaaS is. Tijdens selectietrajecten worden we geconfronteerd met beslissers en inkopers die SaaS-aanbiedingen een-op-een naast reen eguliere softwareoplossing proberen te leggen. Maar als je dat doet, ben je appels met peren aan het vergelijken.
Een goede softwareoplossing geeft een organisatie de gewenste functionaliteit om een bepaald proces te ondersteunen. SaaS doet dit echter zonder bijkomende complexiteit en kosten in termen van hardware, bemensing, support, beheer en opleiding. Het is dus vele malen makkelijker om de kosten van het proces inzichtelijk te maken. Immers, dat wat de organisatie betaalt aan de SaaS-vendor zijn precies de kosten om het proces te ondersteunen. Hierdoor lijkt een SaaS-oplossing op het eerste gezicht misschien duurder dan een traditionele softwareoplossing waarin de aanvullende, en vaak verborgen kosten, niet zijn verdisconteerd. Onderzoek wijst uit dat SaaS-oplossingen gemiddeld genomen zeven maal goedkoper zijn dan de traditionele oplossingen.
Voor management en beslissers in inkooptrajecten is het dus belangrijk om ervoor te zorgen dat appels met appels worden vergeleken. Spendeer dus extra tijd aan het in kaart brengen van alle kosten die nodig zijn om een oplossing te gebruiken. Denk hier onder andere aan hardware, software maintenance, beheer, storage, datacenterruimte en projectkosten voor installatie en integratie. Om een idee te geven: het kost het bedrijfsleven 84 miljard dollar per jaar om 400 miljoen Exchange-clients te beheren. Daarentegen kost het AOL & Google samen niet meer dan een paar miljoen dollar per jaar om 500 miljoen webmail-clients te beheren. De verschuiving die dit soort besparingen teweeg brengt zijn immens. Ict heeft nogal eens de neiging om het effect van SaaS of cloud computing te onderschatten. De business doet dit echter niet en is al in groten getale bezig met het aankopen van SaaS-diensten, omdat deze sneller beschikbaar, flexibeler en vele male goedkoper zijn. Als ict dit niet onderkent, laat zij een kans liggen om een meer strategische rol te vervullen in het bedrijf.
De verschuiving van functionaliteit van de eigen ict-organisatie naar SaaS of cloud computing zal een grote impact hebben op het inkoopbeleid. Het is namelijk niet meer nodig een ingewikkeld selectieproces door te maken, maar we kunnen simpelweg een aantal SaaS-vendors proberen en degene selecteren die het meest bij ons past. Het is voor de SaaS-vendor namelijk niet moeilijk om een 'low cost' en 'low impact' proof of poncept te doen. De resultaten van deze PoC kunnen dan gebruikt worden voor de business case zodat je voordat je een definitieve aanschaf doet, weet wat het gaat kosten en gaat opbrengen.
Natuurlijk brengt SaaS op haar beurt andere complexiteit met zich mee. Er zijn vandaag de dag nog steeds wat 'missing pieces'. Zo zitten we aan de technologiekant te wachten op een veiligere en meer geavanceerde browser; een browser die van laptop naar mobiele clients kan en die meer interactiviteit toestaat en tegelijk security ingebouwd heeft zitten. Verder moet een 'federated identity' (in de cloud) het makkelijker maken om aan te tonen dat ik ook echt ik ben. Ook hebben we open en veilige frameworks en protocollen nodig om data uit te wisselen. En tenslotte betere contracten en SLA’s. Ik ben er stellig van overtuigd dat deze missing pieces zullen worden aangevuld en ontwikkeld. Dan is de weg naar de cloud niet meer te stoppen.