Een veel gehoorde term in de afgelopen maanden binnen het bedrijfsleven is focus. Focus om te doen waarin een organisatie goed is. Focus om de kosten in de hand te houden en focus omdat het onderscheidend werkt.
Een veel gehoorde term in de afgelopen maanden binnen het bedrijfsleven is focus. Focus om te doen waarin een organisatie goed is. Focus om de kosten in de hand te houden en focus omdat het onderscheidend werkt. Tel hierbij op dat er aan de technologie kant een sterke opkomst is van het aanbod in Managed Services of wel volledig beheerde IT netwerk- en platformdiensten. De constatering van MarketCap dat investeringen in Managed Services ook in 2009 de meest voorkomende investering op het gebied van IT is, vormt hierop dan ook een meer dan logisch vervolg.
MarketCap onderzocht eind 2008 de investeringsintenties bij bedrijven en instellingen en komt tot de conclusie dat Managed Services in 2008 en 2009 de meest genoemde investering in IT is. Vanuit de situatie waarin bijvoorbeeld werkplekbeheer is geregeld is af te leiden dat bij een derde van de kleinere bedrijven nu al externe mensen dit beheer oppakken.
Zeker de beperkte capaciteit in eigen IT kennis en kunde zal het MKB dan ook zeer ontvankelijk maken voor het concept Managed Services.
In een reactie op deze resultaten stelt Kim van Brugge van distributeur Portland Europe: "Wij zien deze ontwikkeling in de markt zeer duidelijk. En sterker nog, het is ook de reden waarom wij een business unit in het leven hebben geroepen onder de naam Organic IT. Veel IT dienstverlenende bedrijven in de Benelux zijn nu juist op zoek naar een goede managed service oplossing waarmee zij klanten niet alleen een kwalitatief betere service kunnen verlenen, maar ook tegen een aantrekkelijker kostenplaatje."
Kruispunt van vraag en aanbod
De software vendors met een belangrijke invloed in het MKB/KMO segment, bijvoorbeeld op gebieden zoals security, backup en infrastructuurbeheer, zijn op dit moment vrijwel allemaal bezig met de uitrol van Managed Services oplossingen specifiek geschikt voor deze doelgroep. Kijk bijvoorbeeld naar Microsoft, Symantec, Trend Micro en IASO.
De doelgroep is interessant én groot in omvang. De Benelux kent bijvoorbeeld alleen al in het segment 20-100 werknemers circa 50.000 bedrijven. Daarnaast dwingen de huidige economische omstandigheden organisaties er toe om weloverwogen keuzes te maken bij investeringen of bestedingen op het gebied van ICT.
Managed Services (incl. Software as a Service) passen juist nu mooi in dit plaatje omdat ze voor de eindgebruiker geen investeringen vooraf vragen. Erik van Gurp analist bij MarketCap hierover: "2009 lijkt het jaar te worden waarin de aanbod- en vraagzijde van Managed Services elkaar gaan treffen in de MKB markt. De lokale IT-dienstverlener is hierbij de meest logische partner. Zij kunnen de brug vormen tussen de vendor en eindgebruiker die, door de vaak langdurige relatie die men al heeft met beide partijen, kan bogen op een stevig fundament op beide oevers.