Centraal Boekhuis (CB) is de logistieke dienstverlener van het boekenvak in ons land. Daarnaast is CB ook informatiedienstverlener voor uitgevers en verkopers van boeken. Met CB Online werd zelfs een prijs voor business intelligence gewonnen. Manager information services Emiel van Bockel geeft een rondleiding.
De grote zandkleurige gebouwen van Centraal Boekhuis op het industrieterrein in Culemborg zijn van ver te zien. Op het hoogste gebouw staat een immense afbeelding van een lezende jonge vrouw. ‘Het grootste schilderij van Nederland', verklaart een trotse Emiel van Bockel, manager information services en business intelligence-architect bij Centraal Boekhuis. Van Bockel werkt nu negen jaar bij de logistieke dienstverlener en daar is hij best trots op. Niet alleen op de ict-afdeling die in 2007 een prijs won met de toepassing van business intelligence (BI), maar op de hele organisatie.
Centraal Boekhuis verzorgt de distributie, opslag en vervoer van boeken voor uitgevers en boekverkopers in Nederlands en Vlaanderen. Van de beschikbare tachtigduizend titels worden er jaarlijks 67 miljoen exemplaren gedistribueerd. Van Bockel begint zijn rondleiding door het gebouw op de plek waar vrachtwagens hun lading lossen. Zodra de boeken zijn gescand gaan ze grotendeels geautomatiseerd via transportbanden op weg door de gebouwen. Soms naar het immense pakhuis waar ontelbare boeken op verschillende verdiepingen liggen opgeslagen, waar alleen het zoeven van de vijf robots die de pallets met boeken verplaatsen de stilte doorbreekt. Soms gaan ze onmiddellijk door naar de afhandeling van populaire titels en verlaten ze korte tijd later alweer het pand, op weg naar de vijftienhonderd aangesloten boekverkopers.
Winnaar publieksprijs
Er werken ruim zevenhonderd mensen bij Centraal Boekhuis. Daarvan zijn er zo'n 45 werkzaam in de ict. Van Bockel glimt als hij vertelt dat tachtig procent van alle ict-systemen in eigen beheer is gebouwd. Alleen de pakketten voor bijvoorbeeld de boekhouding zijn gekocht. ‘Boekdistributie is zo specifiek, dat kun je niet automatiseren met standaardpakketten. Dat kan alleen bij niet-unieke processen, zoals de boekhouding.'
In 2007 won Centraal Boekhuis de publieksprijs van de BI-awards met het zogeheten CB Online. CB is naast logistiek dienstverlener ook informatiedienstverlener. De vijfhonderd aangesloten uitgevers wordt de mogelijkheid geboden om online het assortiment en de orders te beheren. Ze ontvangen gratis alle informatie over de optimalisatie van de voorraad en het volgen van de productstromen. Voor een analyse van de cijfers en marktinformatie moet worden betaald. Vierhonderd uitgevers hebben voor zo'n betaalde module gekozen. ‘We hadden de investering binnen een jaar terugverdiend.'
Geen slechte BI-pakketten
Een beamer projecteert de resultaten van de werkzaamheden op een scherm in de hal. De medewerkers houden de cijfers nauwlettend in de gaten. Van Bockel wijst op de beamer en de schermen en vraagt met schalkse blik: ‘Het gaat vandaag natuurlijk over BI, maar is dat nou ook BI?' Hij wacht het antwoord niet af en vervolgt de rondleiding richting de afdeling waar de bestellingen van onder meer Bol.com worden verwerkt. Daar worden de boeken ook automatisch geselecteerd, verpakt en verzonden. Alleen exemplaren met afwijkende afmetingen worden handmatig ingepakt.
Van Bockel heeft een term voor CB Online: BI as a Service. ‘De service wordt immers online aangeboden.' Momenteel is Centraal Boekhuis bezig de huidige BI-software van Business Objects te vervangen door Business Intelligence Suite van Oracle. Reden hiervoor is dat het upgraden naar een nieuwe versie net zo duur bleek als een nieuw pakket kopen. Volgens Van Bockel had de keuze niets met kwaliteit te maken: ‘Er zijn geen slechte BI-pakketten.'
Van Bockel geniet zichtbaar van het constante lawaai in de centrale hallen, de duizenden boeken die langszoeven en korte tijd later ofwel zijn opgeslagen of het pand hebben verlaten. Stilte en stilstand in de gebouwen van Centraal Boekhuis – bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze – vindt hij maar niks. Het maakt hem zelfs onrustig: ‘Wij leven van het bewegen van boeken.'
Ik citeer Emiel: “Momenteel is Centraal Boekhuis bezig de huidige BI-software van Business Objects te vervangen door Business Intelligence Suite van Oracle. Reden hiervoor is dat het upgraden naar een nieuwe versie net zo duur bleek als een nieuw pakket kopen”
Hier verbaas ik mij over. Volgens mij moet je voor zowel BusinessObjects als Oracle BI geld betalen in de vorm van licenties. Ik kan mij niet voorstellen dat daar nou zoveel verschil tussen zit wat zo’n migratie kan rechtvaardigen.
Daarnaast moet je volgens mij dan ook alle universes en rapporten opnieuw gaan bouwen in Oracle. Hebben jullie die kosten ook meegenomen in het rekenmodel?
Beste Gerrit,
Klopt ook, die kosten zijn meegenomen. Alleen hebben wij wel een unieke situatie. Wij streven naar zoveel mogelijk logica in de database en zo min mogelijk in de BI tool. Daarmee is het eenvoudiger over te stappen van BI tool A naar BI tool B.
Met vriendelijke groet,
Emiel