Bedrijven die hun hardware vervangen of de deuren moeten sluiten hebben één ding gemeen: computers worden aan de straat gezet of verwisselen van eigenaar. Maar hoe voorkom je dat de meest bedrijfskritische gegevens zomaar via de voordeur het pand verlaten?
Computers slaan de meeste gedownloade informatie op op de harde schijf. Het verwijderen van data is daardoor in de meeste gevallen net zo effectief als de inhoudsopgave uit een boek scheuren: alle andere pagina's zijn nog steeds intact en toegankelijk voor mensen die het willen lezen. En niet enkel bestanden en mappen laten sporen achter. Ook de internetgeschiedenis of cookies kunnen nog waardevolle, eventueel belastende, informatie bevatten zoals wachtwoorden of crimineel zoekgedrag. Verwijderingsmethoden als bestanden deleten, verwijderen uit de prullenbak en formatteren helpen dan ook niet.
Zelfs de schijf kapot gooien of er met een auto overheen rijden is niet afdoende. Maar ook de schijf ‘verdrinken', in brand steken, er gaten in boren en die vullen met lijm: zelfs bij de meest hardhandige behandeling kan een goede data recovery-specialist nog steeds gegevens terughalen van een fysiek beschadigde harde schijf.
Wat werkt dan wel? Demagnetiseren. Door harde schijven, tapes of andere gegevensdragers in een zogenaamde 'degausser' te zetten, wordt alles op het medium door een sterk magnetisch veld volledig gewist en wordt de gegevensdrager onbruikbaar. Voor media die na het wissen nog dienst moeten doen, zijn er ook computerprogramma's. Hierbij wordt dan de gehele harde schijf overschreven met ongevoelige informatie en worden alle oude gegevens verwijderd.
Bedrijven hoeven dus niet samen met hun inboedel, hun data op straat te zetten. Net zoals er oplossingen bestaan om voor altijd verloren gewaande gegevens terug te halen, zijn er ook methoden om gegevens voor altijd te verwijderen. Bedrijven moeten zich echter wel bewust zijn van de veiligheidsrisico's en de oplossingen die er zijn. Anders dan ben je zelf het grootste gevaar voor de veiligheid van je data.
Jaap Jan Visser
Country manager
Kroll Ontrack Nederland
Eerder verschenen op www.channelweb.nl