Ten tijden van economische crisis is het mooi om aandacht te besteden aan bedrijven die tegen de trend in een stijgende lijn laten zien. Optoma, fabrikant van projectoren, is zo’n bedrijf dat het op het moment goed doet. Wereldwijd is Optoma geklommen naar een tweede positie waar het verkoop van projectoren betreft.
In de Benelux projectoren markt is Optoma sinds twee jaar met een lokaal sales team tevens hard aan het groeien. Mohsin Abakhti en Martijn Kamphuis vormen met zijn tweeën het marketing/sales team in Benelux.
Martijn Kamphuis, sales manager binnen Optoma Benelux licht toe: "We zijn bijzonder tevreden met de resultaten die we tot nu toe hebben neergezet. Optoma was voorheen matig vertegenwoordigt in de Nederlandse projectoren markt doordat de focus toch meer op grote markten als UK en Duitsland lag. We werken nu aan een uitgekiende sales strategie in Nederland waarin we bouwen aan sterke en betrouwbare relaties in het kanaal in plaats van in zeven sloten tegelijk te springen. Dit begint zijn vruchten af te werpen. Zo hebben wij zonder bruut marketing geweld een stabiele positie in de Benelux markt weten te behalen. Ieder kwartaal hebben we ons marktaandeel flink zien stijgen en we verwachten deze trend de komende jaren zeker vast te houden". Over het hele jaar 2008 heeft Optoma in de Benelux een marktaandeel van 4,3% bereikt.
Optoma kenmerkt zich door een strategie waarin overhead kosten zoveel mogelijk worden beperkt. Hierdoor kan het bedrijf concurrerende prijzen bieden en zijn de marges voor het verkoopkanaal aantrekkelijk. Martijn en Mohsin zien door een efficiënte kostenbeheersing en kwalitatief hoogstaande producten veel kansen voor hun merk in de Benelux: "Wij geloven er sterk in dat Optoma producten zichzelf voor een groot deel verkopen. Je zal Optoma dan ook niet tegen komen op grote Abri’s langs de A4; bescheidenheid maakt dat wij onze producten tegen een scherpe prijs in de markt kunnen zetten. Veel bedrijven zijn in de huidige economische situatie volop bezig met kostenbeheersing. Binnen Optoma ligt hier geen extra nadruk op aangezien dit altijd al onderdeel van onze bedrijfsfilosofie is geweest".
Producten van Optoma zijn onder te verdelen in Home Cinema en Dataprojectie. De Home Cinema lijn wordt gevoerd onder de naam Theme Scene. Ook is Optoma de producent van de wereldberoemde Pico broekzakprojector; door Times magazine als gadget van 2008 bestempeld. Eind Q2 2009 zal Optoma een geheel nieuwe lijn van projectoren introduceren waarmee zij zich nog sterker zullen richten op het midden en hoge segment van de projectoren markt.