Vijf leerlingen van het Bredero college uit Amsterdam-Noord bezochten Multrix in het kader van de actieweken ‘Kom in het leerbedrijf’ van kenniscentrum Ecabo.
Een beetje verscholen, aan de rand van bedrijventerrein Westpoort in Amsterdam, ligt één van de panden van Multrix. Niet echt de meest spannende omgeving voor jongeren die voor ict moeten gaan kiezen, vindt ook Fons Sijpersma, manager support bij de leverancier van infrastructuurdiensten en SaaS. En dat is ook precies wat hij de vijf veertien- tot zestienjarigen mee wil geven die zijn bedrijf bezoeken. ‘Ict is helemaal niet spannend.'
Vijf jongens zitten rondom de tafel in het zaaltje waar Fons Sijpersma hun een inleiding geeft in de wondere wereld van de ict. Sander, Pjotr, Mustafa, John en Nick zitten allemaal in dezelfde klas en studeren techniek aan het Bredero College in Amsterdam-Noord. In het kader van de Ecabo-actie ‘Kom in het leerbedrijf' bezoeken zij op verschillende dagen bedrijven die iets met techniek of ict doen. Vandaag is dat Multrix in Amsterdam.
Saai
‘Het jammere van computerbedrijven is dat ze zo saai zijn. Werknemers zitten de hele dag met hun rug tegenover elkaar achter computers. Eigenlijk is alleen de serverruimte interessant', begint Sijpersma zijn verhaal. Hij is duidelijk niet van plan om de jongens koste wat het kost te overtuigen de ict in te gaan. ‘Ict heeft niets met gamen te maken. Het is een beroep waar processen centraal staan', legt hij de jongens uit. Dat is ook waarom hij graag wil dat zij beseffen wat het werk in een ict-bedrijf werkelijk inhoudt. Het belangrijkste is dat je plezier hebt in het werk dat je doet, vindt hij. En dus moeten de jongens weten waar ze voor kiezen.
Hij laat de tieners kennismaken met het programma Service Desk waar alle foutmeldingen, klachten en andere problemen binnenkomen van klanten zoals Bakkersland, TomTom en Multivlaai. ‘Als een klant belt, is er negen van de tien keer iets stuk', legt hij uit. ‘Daar moet je tegen kunnen.' Als hij verder gaat hoe er in het systeem van een ‘support request' een ‘problem' gemaakt wordt, zakken de meeste jongens een beetje weg. De procesmatige kant is nog niet aan deze vmbo'ers besteed.
Stroom
Maar als ze onder begeleiding van techneut Jurgen na de presentatie het datacenter betreden, zie je de gezichten van het vijftal oplichten. ‘Jeetje wat is het hier warm', fluisteren ze naar elkaar. Jurgen laat ze in alle kasten kijken, vertelt ze wat de racks zijn en hoe de servers werken. Pjotr wordt een beetje baldadig en maakt een beweging alsof hij een van de IBM-servers uit wil zetten. ‘Haha, nou dat lukt niet', lacht Sijpersma. ‘Daar hebben ze bij IBM over nagedacht. Je hebt een speciale pen nodig om de server uit te schakelen.' Als Jurgen vervolgens vertelt wat er gebeurt als de stroom uitvalt en de ruimte laat zien met het enorme blauwe aggregaat dat stroomtoevoer verzekert bij een stroomstoring zijn de bezoekers van Multrix een en al oor.
Sijpersma gaat met de scholieren het hele gebouw door, langs alle afdelingen. Zijn grapje over de twee roodharige techneuten die beide Red Hat Certified Engineer zijn, ontgaat de jongeren, maar wel durven zij het aan om deze ‘red heads' vragen over dns-servers te stellen. Of de techneuten hun vragen naar tevredenheid kunnen beantwoorden, blijft een beetje in het midden. Eén van de twee geeft de jongens als uitsmijter in ieder geval mee dat 'ESC de nieuwste trend is.'
Lunch
Op de weg terug naar het zaaltje waar de toer is gestart voor de afsluiting van de middag, blijkt de lunchruimte met tafelvoetbaltafel het toch te winnen van de computers. De jongens verdringen zich om een plekje. ‘Werk moet natuurlijk wel leuk blijven, dat vinden ook onze klanten', vertelt Sijpersma ze. ‘We hebben deze tafelvoetbaltafel gekregen van één van de zeventig notariskantoren die klant bij ons zijn.' En dat maakt de ict toch weer wat minder saai.
ICT zwicht onder een saai imago omdat het er van de buitenkant inderdaad niet spannend uitziet. Maar weet je wat MIJ saai lijkt, zo’n ‘spannende’ baan bij defensie, daar moet je pas hersendood en niet creatief zijn, en bevelen opvolgen. Dat ziet er wel heel leuk uit van de buitenkant natuurlijk.
Een oplossing: leuk alle ICT-projecten een beetje op met kooidanseressen, chicks die modderworstelen op de werkvloer, etc., etc.
@Fons:
Waarom wordt er nog steeds gekozen voor kantoorpanden als demonstratie-omgeving voor ict en haar mogelijkheden?
Ik kan me heel goed voorstellen dat de jeugd afstompt, want dat “soort computers en omgevingen” hebben ze immers thuis ook, dat inspireert ze niet meer dan het al doet, dat is ook totaal niet spannend, inspirerend.
Ik heb nog een paar excursie suggesties:
1. Schiphol Airport:
Laat alle ict techniek zien die erbij komt kijken om:
– Luchtverkeer te leiden
– Bagage te transporteren van naar vliegtuigen
– Passagiers in te checken op vluchten
– Flightsimulatoren voor pilotentraining
– Avionica in vliegtuigbesturingen
2. Treinenloop verkeersleiding NS Utrecht CS:
3. Rijkswaterstaat – Verkeersleidingscentra snelwegen
4. Politie – de Internet Cybercops..
5. Klpd – flitspalen, nummerplaat herkenning
6. Cri – Forensische instituut, dna matching
7. Leger, Marine – Radarvuurleiding op een fregat
8. Telecom – Netwerk Operations Center (gsm-netwerk)
9. Shell – process plant, raffinaderijbesturing
10. Banken – Afhandeling ATM-transacties, dealingrooms
11. Knmi – weersvoorspellings software, satelieten
12. Ziekenhuis – image processing van mri-scanners
13. Universiteiten – virtualrealitytoepassingen
14. Logistieke sector – goederenstroomplannning
Er is nog zoveel meer real-life ict te beleven buiten
– “de raampjes uit Redmond”-software
– een gemiddel kantoorpand,
– gaming software.
Kijk vooral door de ogen van je doelgroep, wat spreekt HEN aan, wat willen ZIJ graag zien. Ga de open discussie met hen aan, wat zij willen ERVAREN op ict gebied.
Be inspired, Be creative, by the younger generation
@Marc:
Volgens mij ben jij al hersendood, als je dat soort onzin uitkraamt over werken bij Defensie. Je noemt drie dingen die alledrie totaal (!) onjuist zijn. Waar zit je frustratie, jongen? Afgekeurd? S5 zeker.
Om de afhankelijkheid en zichtbaarheid van ICT in onze huidige samenleving eens en voor altijd duidelijk te maken, zou je het eigenlijk moeten omdraaien:
Laat zien wat er allemaal niet (meer) kan als de (onzichtbare) ICT niet funktioneert!
-Geen stoplichtregeling
-Geen geld uit de muur
-Geen MRI scanner in het ziekenhuis
-Geen ABS/ESP/Cruise control in je auto
-Geen trajectcontrole (pluspunt!)
-Geen MP3tjes afspelen
-Geen film opnemen met je HD-recorder
-Geen TomTom.
-Geen SMSjes versturen
-Geen geTwitter
-Geen geHyves
en ga zo maar door…
Ik ben bang dat de jongere generatie geen idee heeft, van waar ICT in de hedendaagse samenleving allemaal mee verweven is (onlosmakelijk wel te verstaan)
Iets wat goed werkt is toch ook saai?
Het is interessant om iets in den beginne werkend te krijgen, of iets weer werkend te maken als het stuk is. Het kernproces is ook interessant, zie de voorbeelden van Ronald.
De doelen van ICT zijn ook om onzichtbaar en saai te zijn. Want dan doet het precies dat wat het belangrijkst is, het kernproces maximaal ondersteunen.
Overigens: Marc en Jay, jullie opmerkingen voegen niet veel constructiefs toe aan dit artikel. Ik vind witlof ook niet lekker maar dat betekent niet dat ik anderen ga veroordelen omdat zij het wel lekker vinden. Net zoals ik van anderen verwacht dat ze mijn mening respecteren zonder gelijk aan te nemen dat ik geestesziek ben omdat ik geen witlof lust.
@Jay, het gaat mij erom dat iets wat er saai uitziet helemaal niet saai hoeft te zijn, en omgekeerd. Niet zozeer om op defensie als werkgever af te geven. Ik had misschien beter jongleur in een circus kunnen zeggen, dat lijkt me ook niet echt intellectueel uitdagend. Ook dat ziet er wel spannender uit dan iemand die naar zijn beeldscherm kijkt met fronsende wenkbrauwen.