Deloitte presenteert trends en ontwikkelingen in het rapport TMT Dutch Predictions 2009.
Deloitte formuleert al jaren aan het begin van het jaar de wereldwijde TMT Predictions over de ontwikkelingen in de technologie-, media- en telecomindustrie. Deze Predictions komen tot voort uit gesprekken met cliënten, onze TMT-experts en financiële en TMT-analysten. Deze Predictions vormen de basis voor de Dutch Predictions, de vertaalslag naar de Nederlandse markt, waarin Deloitte en belangrijke spelers binnen de branche hun toekomstvisie prijs geven. Eerder dit jaar vond de TMT Dutch Predictions 2009 plaats, het evenement waar Deloitte haar Dutch Predictions presenteert. Rondom dit event heeft Deloitte al een tweetal van haar ‘predictions’ met de media gedeeld: de verwachting dat de groei van mobiele televisie beperkt zal zijn en dat televisiefabrikanten met hun nieuwe internet tv’s de concurrentie aangaan met verschillende set-up boxen, zoals Playstation 3, het Apple TV kastje en een media center pc.
Inmiddels is de input van het evenement verwerkt in de publicatie TMT Dutch Predictions 2009. Hierin behandelen we in totaal 8 TMT-trends. Naast de al eerder genoemde, hierbij nog een aantal van onze verwachtingen:
– Sociale netwerken worden minder sociaal. Sociale netwerken konden zich tot voor kort simpelweg richten op het laten groeien van ledenaantallen. De markt verhardt en de focus verschuift naar winstgevendheid en het behalen van rendement uit sociale netwerken. Sociale netwerken moeten zich aanpassen in 2009. Ze moeten een duidelijke en haalbare route definiëren richting het genereren van opbrengsten. Het management van sociale netwerken moet aantonen dat ze winst willen en kunnen halen uit hun klantendatabase. De cultuuromslag die hiermee gepaard gaat, is een focus op toegevoegde waarde en niet alleen maar groeiende ledenaantallen.
– Mobile advertising komt eraan. Mobile advertising heeft tot nu toe teleurgesteld. In vergelijking met traditionele en online advertising, heeft mobile advertising tot nu toe nog maar weinig invloed. Dit terwijl de mobiele telefoon een van de weinige apparaten is die alom vertegenwoordigd is in de wereld: alleen de radio en de televisie kunnen een soortgelijke positie claimen. Ondanks de hoopvolle verwachtingen blijft mobile advertising aan het begin van 2009 een niet ingeloste belofte. Er worden pogingen ondernomen tot mobile advertising, maar de meeste pogingen hebben een experimenteel karakter. Daarbij zal het jaar 2009 waarschijnlijk een risicomijdend jaar worden. Dit zal effect hebben op de advertentiemarkt en daarmee de ontwikkeling van mobile advertising extra uitdagend maken. Echter, in 2009 lijkt het potentieel voor mobile advertising als medium sterker dan ooit, en waarschijnlijk wordt een aantal van de meest krachtige advertentiecampagnes via dit kanaal opgestart. In 2009 zullen ze qua aantal gering zijn, maar op de lange termijn kunnen ze noemenswaardige invloed hebben.
– Compliance in een digitale wereld. In 2009 zien we compliance in een digitale wereld het nieuwe agenda-item worden: compliance als middel voor waardebescherming, maar ook om nieuwe waarde te creëren. Ethiek en compliance rond digitale informatie zal met name ook in de TMT industry een significante rol gaan spelen. TMT organisaties creëren, verhandelen en distribueren digitale informatie. De vier belangrijkste ethische aspecten in een digitale wereld zijn eigendom, toegang, privacy en betrouwbaarheid van informatie. De vier aspecten zijn complementair, maar tegelijk onderling tegenstrijdig. Google’s zoekresultaten worden betrouwbaar gemaakt door zoveel mogelijk informatie te verzamelen over het zoekgedrag van gebruikers, maar dat staat op gespannen voet met hun privacy. Indien dit soort tegenstrijdige aspecten niet goed worden verenigd, stelt een onderneming zich bloot aan mogelijke juridische claims, met alle gevolgen van dien. Door risicomanagement en compliance kan een organisatie zich wapenen tegen de opkomende claim cultuur in de digitale wereld. Reputatie en merknaam op dit gebied zijn van groot belang om concurrentievoordeel te behouden of te versterken.