Brightpoint Benelux heeft 31 mensen ontslagen omdat het bedrijf achttien zware maanden aan ziet komen. Dat laat directeur Dave Stolk weten als reactie op het eerder op deze site verschenen artikel over de reorganisatie bij de distributeur.
"Reorganiseren doe je niet omdat het goed gaat", zegt Stolk in gesprek met CRN. "December heeft ons niet de omzet gebracht waar we op gehoopt hadden en van de verwachtingen voor de komende achttien maanden raakten we duidelijk in mineur. Cash is king in deze tijden en we moesten er voor zorgen dat we onze rekeningen konden blijven betalen."
Brightpoint had zowel in Nederland als in België een complete sales- en distributieorganisatie en heeft ervoor gekozen een aantal taken Benelux-breed te gaan regelen. Stolk: "We zagen dat al onze fabrikanten één Beneluxorganisatie hebben. De Belgische markt is aan het veranderen en gaat steeds meer lijken op de Nederlandse. Daarom hebben we besloten onze distributiecentra samen te voegen. Daarnaast zagen we nog meer taken die we grensoverschrijdend kunnen regelen. Productmanagement bijvoorbeeld en, tot op zekere hoogte, ook onze marketing- en finance-activiteiten. Dat is helaas ten koste gegaan van een aantal banen."
"Daarnaast zijn we met een stofkam door de productlijnen gegaan", vertelt Stolk. "We bleken een aantal verlieslatende lijnen te hebben en daar zijn we mee gestopt. Helaas betekende dat ook weer dat een aantal mensen hun baan verloren. In tijden van groei kun je dat soort lijnen blijven voeren, dan worden ze gesubsidieerd door andere producten, maar in deze tijden gaat dat niet meer." Brightpoint is onder meer gestopt met vijf verschillende navigatiemerken en met de handel in accessoires van niet-originele merken.