SAP heeft het referral partnerprogramma in het leven geroepen om niet-gecertificeerde partners te belonen als ze nieuwe klanten voor de softwareleverancier aandragen. SAP laat verder niet-gecertificeerde resellers en SAP Var’s samenwerken via het SAP Extended Business programma, dat onder het SAP PartnerEdge programma valt.
SAP heeft het Referral partnerprogramma in het leven geroepen om niet-gecertificeerde partners te belonen als ze nieuwe klanten voor de softwareleverancier aandragen. SAP laat verder niet-gecertificeerde resellers en SAP Var’s samenwerken via het SAP Extended Business programma, dat onder het SAP PartnerEdge programma valt, zegt Sander de Koster, channel director van SAP Nederland.
SAP Referral programma
Het SAP Referral Program beloont resellers financieel voor het doorgeven van gekwalificeerde leads aan SAP. Het concept is eenvoudig: de reseller registreert zich voor het programma, polst of er bij zijn klanten of prospects interesse is voor nieuwe software en geeft elke opportunity aan SAP door. SAP doet de rest. De Koster: "Het referral partnership programma is een instapmodel voor partners om samen met ons zaken te doen. De Referral partners worden gezocht buiten de bestaande SAP channel. Dat is een mix van bedrijven waaronder bijvoorbeeld hardware resellers, waarvan er nu zo’n 35 aan het programma meedoen. De resellers krijgen een beloning als ze klanten aandragen. Dat is vijf procent van de licentieomzet. De Referral partners hoeven niet te investeren in een partnership. Ze melden een opportunity aan via een website en ze krijgen 5 procent van de gerealiseerde licentieomzet. We zullen meer referral partners werven. Zo zullen we samen met HP de channel benaderen."
SAP Extended Business programma
SAP laat niet-gecertificeerde resellers met SAP Var’s en consulting partners samenwerken via het SAP Extended Business programma dat onlangs is opgezet. Deze resellers, die beperkte kennis hebben van SAP, werken samen met een Var die juist wel kennis heeft van pre-sales en consultancy. De Koster: "De reseller hoeft niet te voldoen aan eisen zoals certificering en minimale omzet. De value added reseller ondersteunt de partner rond de ‘go to market’. Met sommige andere partners doen we wel directe zaken, zoals met ISV’s. Die zijn minder geneigd om met een Var samen te werken."