QlikTech, een Business Intelligence-bedrijf, lanceert QlikView voor de iPhone.
De eerste werkelijk interactieve en voor de iPhone ontworpen mobiele BI-applicatie is daarmee een feit. Daar waar bestaande mobiele BI-producten een onbuigzame interface en beperkte functionaliteit biedt, maakt QlikView voor de iPhone volop gebruik van de Multi-Touch- en GPS-functies van de iPhone. QlikView levert daarmee de befaamde interactiviteit waarmee het zich binnen de branche onderscheidt. Het resultaat is een grensverleggende applicatie waarmee mobiele gebruikers wereldwijd de kracht van geavanceerde, realtime bedrijfsinformatie in handen krijgen. De applicatie kan gratis worden gedownload op http://www.apple.com/iphone/appstore.
"Door QlikView voor de iPhone verdwijnen de grenzen tussen mobiele en desktop-BI", zegt Rogier Verheij, Vice President QlikTech Benelux, Oost-Europa, Israël en Turkije. "Mobiele gebruikers hebben jaren gedroomd van een mogelijkheid om tot op de minuut bijgewerkte data te hebben over de verkopen, voorraden en financiën van een bedrijf. Met QlikView voor de iPhone is dit werkelijkheid geworden. En als gebruikers eenmaal geproefd hebben van realtime toegang tot betrouwbare, gedetailleerde zakelijke antwoorden, dan is er geen weg terug."
Slimmere, snellere interactieve realtime analyses
Mobiele professionals hebben behoefte aan uitgebreide, actuele informatie, niet aan de statische, onvoldoende gedetailleerde rapporten. Sales managers kunnen met QlikView voor de iPhone diep inzoomen op de gegevens van hun accounts en precieze, tot op de minuut bijgewerkte gegevens analyseren en antwoorden verkrijgen, waardoor ze hun werk beter kunnen doen. Van specifieke klant- of productgegevens, tot een enkel artikelnummer of de naam van een medewerker; QlikView voor de iPhone geeft gebruikers wat ze nodig hebben, op het moment dat ze het nodig hebben.
"We hebben de markt voor mobiele BI-tools uitgebreid onderzocht en het was duidelijk dat alle voorgaande pogingen om aan de behoeften van de gebruikers te voldoen, jammerlijk mislukt zijn", zegt Anthony Deighton, Senior Vice President Producten voor QlikTech. "Misschien heb je wel iets aan de weergave van een statisch rapport op een mobiel scherm, zoals de oplossing van Oracle dat doet, maar het is voor een gebruiker bijzonder frustrerend als er geen enkele interactie met de data mogelijk is. QlikView voor de iPhone biedt de gebruikers een mobiele weergave van een relevante deelverzameling van de gegevens en duidelijke antwoorden op hun vragen. Alleen door deze interactieve dynamiek kan mobiele Business Intelligence echt zijn belofte inlossen."
QlikView voor de iPhone maakt volop gebruik van de eigen interface van de iPhone. De gehele applicatie wordt met Multi-Touch bestuurd, inclusief alle vingerbewegingen waaraan iPhone-gebruikers gewend zijn. Door te slepen met één vinger en te knijpen met twee vingers, kunnen de gebruikers selecteren, inzoomen en interactief met de gegevens omgaan. En om een selectie te wissen, hoeft een gebruiker alleen even met het apparaat te schudden. Ook de populaire driedimensionale Cover Flow-functie van Apple wordt gebruikt. Gebruikers kunnen door hun analyses bladeren zoals ze dat in iTunes met albumillustraties en artiesten gewend zijn. Wijzigingen in de realtime gegevens worden direct weergegeven in iedere grafiek in Cover Flow.
Bovendien maakt QlikView voor de iPhone locatiegevoelige rapporten door middel van GPS. Mobiele medewerkers kunnen QlikView voor de iPhone bijvoorbeeld gebruiken om bij locatiebezoek automatisch gegevens van een leverancier, filiaal of distributeur weer te geven. En sales managers die zich snel moeten inlezen voor een meeting met een klant, hoeven niet meer te kiezen uit een lijst met alle 250 accounts in de regio. De iPhone kent hun exacte positie en biedt snel antwoorden over de klanten die ze bezoeken.
De werelden van serieuze bedrijfsapplicaties en mobiele apparaten zijn aan het samensmelten en QlikView voor de iPhone is een perfecte cross-over. QlikView voor de iPhone is een krachtige, betrouwbare bron voor de Google-generatie van mensen die erop rekenen dat ze hun zakelijke antwoorden altijd bij de hand hebben.