Voor de zeventig ontslagen medewerkers van ict-dienstverlener Pecoma is een sociaal plan opgesteld. Een vakbondsman van de FNV is tevreden met het resultaat. De oude, maar gunstigere kantonrechtersformule wordt gebruikt en de onderneming doet veel om het personeel te herplaatsen bij andere bedrijven. Pecoma moet het plan wel extern financieren. Volgens directeur De Koning is de ontslagronde te wijten aan de crisis in de financiële sector.
Ict-dienstverlener Pecoma is met de vakbonden een sociaal plan overeengekomen voor de voorgenomen zeventig ontslagen medewerkers. Dat meldt vakbondsbestuurder Bob Bolte van FNV Bondgenoten. Hij zegt tevreden te zijn met het resultaat en toont bewondering voor de manier waarop het bedrijf het plan inkleedt. ‘Het is fijn om te zien hoe het is opgepikt door de directie, zeker als je weet dat het bedrijf momenteel slechts een heel beperkt budget heeft. Pecoma heeft het plan extern moeten financieren', aldus Bolte.
Vergoeding
Een belangrijk punt uit het sociaal plan is de afspraak dat de oude kantonrechtersformule wordt gehanteerd bij de vaststelling van de ontslagvergoeding. Sinds januari 2009 gebruiken rechters een voor de werknemer vaak ongunstigere formule, tenzij nadrukkelijk de oude formule in een sociaal plan is vastgelegd. Ook veel andere ict-bedrijven kiezen voor de oude formule.
Bolte is ook te spreken over de moeite die Pecoma onderneemt om personeel te herplaatsen bij andere bedrijven, zoals ook sommige andere dienstverleners doen. Algemeen directeur Simon de Koning vertelde eerder aan Computable dat zijn bedrijf actief bedrijven benadert, waarvan bekend is dat ze ict'ers werven. ‘We praten onder andere met ProRail, Nuon, PGGM en de politie. Dat zijn geen bestaande klanten van ons. De gesprekken duren wel lang, ze stellen veel eisen.' De ontslagen medewerkers zouden volgens de vakbondsman hoe dan ook een financiële vergoeding krijgen, ongeacht ze met of zonder bemiddeling van Pecoma een andere baan vinden.
Crisis
Begin april maakte Pecoma bekend zeventig van zijn 360 medewerkers te ontslaan. Volgens de directeur heeft de maatregel te maken met de crisis in de financiële sector, waarin zeventig procent van zijn klanten actief is. Het betreft onder meer vijftig ‘mensen in het veld', zoals software-ontwikkelaars, testers, projectmanagers en architecten. Ook schrapt het bedrijf twintig ondersteunende functies.
Als dit klopt, dan kunnen Atos, Logica, Accenture en Centric hier een voorbeeld aan nemen. Ook in slechte tijden kun je dus op een redelijk nette manier met personeel omgaan.