U kent dat wel. Van die te lange en saaie presentaties die niet boeien of overtuigen. Eindeloze sheets met lange teksten, droge materie, ingewikkelde grafieken, falende techniek en een presentator die met de rug naar het publiek slaapverwekkende stof staat voor te lezen. Ergernis en valse schaamte vallen ons steeds vaker ten deel. En dat in een tijd dat hulpmiddelen, zoals PowerPoint en beamers, presentaties juist interessanter, makkelijker en boeiender zouden moeten maken.
En daar ligt een deel van het probleem. We zijn te afhankelijk geworden van die hulpmiddelen. We zijn immers ict-professionals en zijn met onze ‘state of the art' laptop inclusief de laatste versie van PowerPoint in staat om prachtige technische hoogstandjes te produceren en kunstig op het projectiescherm te ‘beameren'. Maar kunnen we hiermee ons publiek overtuigen? Niet dus.
De held van de presentatie blijft toch nog altijd degene die het publiek toespreekt. Díé moet overtuigen en het publiek enthousiasmeren. Imponeren met kennis en het bedrijf meerwaarde geven.
We vergeten maar al te vaak dat we altijd eerst onszelf moeten verkopen om de boodschap te communiceren.
Kennis en kunde
Gelukkig hebben ict-professionals meestal kennis genoeg in huis om Einstein aan zijn relativiteitstheorie te laten twijfelen en dat is een kritische succesfactor voor een presentatie.
Maar zonder de kunde om al die kennis overtuigend over te brengen krijgen we publiek maar moeizaam enthousiast. En dat is zonde, want een presentatie is vaak een enige en beste kans om als bedrijf met je product of dienst te excelleren.
Natuurlijk; de materie die in de ict-branche wordt gepresenteerd is vaak droog, technisch en voor publiek soms moeilijk te begrijpen. Maar een goede presentator kan deze droge materie boeiend en overtuigend overbrengen. En dat willen we; met ons bedrijf of product op het netvlies komen van onze doelgroepen. Waarbij één ding wel duidelijk is geworden: degene die de presentatie geeft die blijft hangen; de inhoud of boodschap veel minder.
Onderzoek aan de universiteit van Los Angeles heeft namelijk aangetoond dat van de succesfactoren van een presentatie 58% voor rekening komt van wat het publiek ziet (lichaamstaal en interactie), 35% van wat het publiek hoort (stem, intonatie) en maar 8% wordt bepaald door de inhoud…! Nou daar staan je dan met al je kennis.
Obama
Natuurlijk. We hebben niet allemaal het charisma en de overtuigingskracht van Barack Obama. Maar ook hij traint regelmatig zijn presentatievaardigheden. Hij bereidt zich erg goed voor en oefent voornamelijk in de spiegel. Of dat nou voor een speech is of voor de presentatie van een nieuw belastingstelsel, voor de State of the Union of een voor persmiddag.
In de States wordt überhaupt veel meer aan presentatievaardigheden gewerkt. Amerikanen zijn dan ook meesters in het positioneren en verkopen van hun persoon en hun product. En met succes.
Waarom zien we te weinig goede presentaties?
– Presentatieangst schijnt de voornaamste reden te zijn. Gewoon plankenkoorts dus eigenlijk. Een algemeen gevoel van onbehagen om in het openbaar te spreken. Overigens staat spreekangst ergens in de top 3 van meest voorkomende angsten.
– Gebrek aan zelfvertrouwen zorgt er voor dat we bang zijn van alles fout te doen. Te stamelen, zaken te vergeten, te transpireren, het publiek als vijand te zien, moeilijk vragen te krijgen uit het publiek en zo verder.
– Door te veel zelfvertrouwen zien we soms achteloosheid optreden. En met arrogantie hebben we nog nooit publiek kunnen overtuigen. Vaak komt dat ook in gebrekkige voorbereiding tot uiting.
– Te veel ervaring. Veel mensen die erg vaak presenteren denken dat ze weinig fouten maken. De ervaring staat immers garant voor een soepele presentatie.
Maar er is hoop! Het geven van succesvolle presentaties zonder presentatieangst kan iedereen leren. Er zijn goede cursussen in Nederland waar u in presentatievaardigheden kunt investeren.
Peter Lodeizen, directeur en trainer van The Presentation Company
@Peter:
Als je het mij vraagt, zijn presentaties en school, college, cursusvormen met een menselijke praatpop voor de klas als vorm van kennis overdracht net zo interessant, geestdodend, en creativiteitsloos als het luisteren naar een preek in de kerk op zondagochtend.
Stilzitten, jouw aandacht focussen op het verhaal een ander, in een vaak oncomfortabele zaal, veel te warm, te koud en te veel mensen te dicht opeengepakt for pure profit.
Dan is voor mij ook logisch dat mensen in slaap vallen of afhaken, als hun geestelijke opname capaciteit (20 minuten max.) is volgestort met eentonig stemgeluid en powerpoint slides. Input_buffer_overflow = 1 😉
[Ware Menselijke Natuur – terug naar de basis]
De mens komt – in het wild – zaken te weten via proefondervindelijk uitvinden, onderzoeken met vallen en opstaan.
Dit geeft “het totale menselijk wezen” de kans om alle lerende aspecten aan te spreken en in te schakelen om een nieuw kunstje jezelf eigen te maken. Hersenen, zintuigen, spieren, zenuwstelsel alles doet 100% mee!
Voorbeeld: (leren fietsen)
– Dit leer je NIET door uuuuren stil te zitten en te luisteren naar de fantastische fietservaringen van je ouders toch?
– Nee.. als het goed is heb je zelf het kunstje BEKEKEN, van mensen die dit succesvol konden.
– Daarna ben je zelf IN BEWEGING gekomen,
– Heb je zelf (met een beetje hulp) je eerste stapjes op je trappers GEZET
– Je hersens BEOORDEELDE (bio-feedback) het resultaat en stuurde na vallen en opstaan (het zelflerende effect) bij tot de voor jou juiste koers..
Zo is het fietsproces EMBEDDED in je gehele lichaam en geest, speiren, zenuwstelsel en je neurale netwerk. ALLE aspecten van je totale ZIJN hebben hieraan bijgedragen, doordat de leermethode ook alles in kon schakelen.
[Learning by doing – the natural way]
Schaf (lange saaie) presentaties kompleet af!
Distribueer de kennis die je over wilt brengen INTERACTIEF, onder het motto “Learning-By-Doing” bij voorkeur “hands-on-keyboard”
Nieuwe kennis moet je – in mijn ogen – ervaren, ruiken, doen, proeven met vallen en opstaan in de realiteit. Stimuleer het maken van fouten. Dan kan de mens als puzzelender (game-ender) wijs leren van die fouten en blijft de nieuwe kennis letterlijk en figuurlijk “beter hangen” in de personen die het hebben ondergaan.
[Obama… gives me the creeps]
Als ik bewust kijk naar de media en spreektechniek van “President Obama”, krijg ik persoonlijk de kriebels. Zo onnatuurlijk, zo gevoelloos, net een robot die op afstand ingefluisterd krijgt via een oortje, wat ie moet zeggen en hoe. Er gaat totaal geen gevoel en betrokkenheid uit van deze “begaafde spreker”.
Zou Obama thuis aan de ontbijttafel ook zo de boter vragen aan zijn vrouw of kinderen??
Bij het presentatie effecten van “Yes we Can!” doemen uit mijn geheugen beelden van films uit de dertiger jaren van een man uit west-duitsland met een snorretje.. en je weet wat voor chaos deze man heeft veroorzaakt 😉
[Hoe kan het beter?]
– Volgens mijn mening mogen presentaties als je ze dan ook wil geven – je best emotioneel raken, je een chick under the ass bezorgen.
Goed voorbeeld van deze mensen vind ik zelf Anthony Robbins, of dichter bij huis Emile Ratelband. Deze presentatie kanjers slagen erin een gevoelsmatige connectie te liggen naar hun publiek. Ze prikkelen, met hun performance, hun uitstraling, hun energie, het publiek, krijgen ze van hun stoel af in “een energized state” die je daadwerkelijk kan aansporen tot ondernemen, handelen, dingen gaan doen. Daarbij is het haast onmogelijk om in slaap te vallen of je aandacht te verliezen voor hun performance.
[kleine groep, betere kwaliteit, menselijke overdracht]
Als je kijkt naar de MENSELIJK NATUUR is het toespreken van grote groepen iets totaal onnatuurlijks. Wanneer mensen in kleine gevoelsmatig veilige! groepjes hun eigen verhaal kunnen doen, hebben ze ook niet zo snel last van spreek, presentatie angst. Dan komt het verhaal ook veel natuurlijker over, is de kwaliteit veel beter, kun je en gevoelsband opbouwen metje publiek.
Daarnaast is het ook kostenbesparend want mensen hebben dan geen dure cursussen nodig om een onnatuurlijke kunstje te kunnen uitvoeren voor grote groepen.
Als je publiek in staat is om, in kleine overzichtelijke groepen, van heel dichtbij te VOELEN dat jij de “spreekmaterie” beheerst, is die presentatie en aankleed poppenkast in een klap overbodig.
Dan kunnen we weer gewoon verder met kennisoverdracht op natuurlijke basis, zonder alle ego-poeha eromheen!
Be Natural, Be Yourself.
Groot gelijk, de meeste ICT-ers maken er een slaapwekkende vertoning van.
Brian Walsh kun je o.a. vinden op YouTube. Leuke man, geeft o.a. les in hoe te presenteren.
Ook het gebruik van mindmaps bij presentaties is aardig, zowel voor de spreker alsook voor de ontvanger.
Mindmapping is misschien ook nog wel een aardig vaktechnisch issue voor Computable. In dit kader is ‘The Business Brain Book’ wel een aanrader van onze Nl-er Jan-Willem van den Brandhof.
Genoeg stokpaardjes voor vandaag…. 🙂
Fijne dag iedereen!
Voor iedere ict-er die beter wil worden in presenteren: Ik heb twee lesprogramma’s die helpen!
1: Powerpoint gaat je presentatie niet redden’ (waarin tips voor het gebruik van powerpoint zitten, ook voor niet-ict-ers)
2: ‘Technische inhoud presenteren’ (waarin aan de hand van communicatietechnieken wordt uitgelegd hoe een technische boodschap moet worden verpakt)
Ik heb de cursus presentatievaardigheden gevolgd bij degene die het artikel geschreven heeft (The Presentation Company). De cursus, die in 1 dag heeft plaatsgevonden, heeft mij enorm geholpen bij het geven van presentaties.
Men probeert die dag niet op je fouten te gaan zitten, maar vooral op je kwaliteiten. En die kwaliteiten verder uitrollen. Doel is dat het eigenlijk niet uit maakt wat je zegt, maar dat je je publiek weet te boeien en te overtuigen.
Naast de standaard theorie die behandeld wordt ben je actief bezig tijdens de cursus. Je geeft een aantal korte presentaties voor je medecursisten, die op film worden opgenomen. Hierdoor word je geconfronteerd met jezelf, wat best grappig en vreemd kan zijn. Tips en aanwijzingen volgen niet alleen van de trainer, maar vooral ook van je medecursisten.
Resultaat: Inmiddels drie succesvolle presentaties gegeven en ik begin het zelfs leuk te vinden (iets wat ik nooit had verwacht!)
Groet Rik
Goed stuk. Eindelijk iemand die het durft te zeggen! Denk dat het wel de kern van de boodschap raakt.
Op de site van The Presentation Company staat overigens ook dat je jezelf moet blijven. En dat ze daar op trainen.
Kom ik ook van mijn klamme handjes af.
Dat we maar veel meer inspirerende presentaties mogen zien.
Ik denk dat Peter Lodeizen bij de redenen waarom de meeste presentaties dodelijk saai zijn een aantal van de belangrijkste redenen buiten beschouwing laat. Deze zijn in mijn beleving:
– Gebrek aan voorbereiding bij de spreker. De spreker heeft 120 sheets in elkaar geflansd, en gaat deze een voor een door zonder dat hij weet wat ook alweer de volgende sheet ging zijn of wat hij wilde vertellen. Dan volgt een oersaai onsamenhangend verhaal waarbij de “euuh euuhs” de boventoon voeren er veel op de sheets vooruit gelopen wordt.
– De spreker vraagt zich totaal niet af wat de boodschap en het doel van zijn presentatie is, en wie de doelgroep is. Het maakt nogal een verschil of je spreekt voor senior management of hard-core techneuten. De boodschap en de vorm zijn wezenlijk anders.
– De angst voor het weglaten. De meeste sprekers zijn zo bang dat ze belangrijke details weglaten, dat ze zich laten verleiden om alle futiele details te benoemen. Als je je focust op de hoofdpunten, het kort en bondig en to te point houdt, is je presentatie meestal veel interessanter.
– PowerPoint is een hulpmiddel. Je kunt een hele goede presentatie houden zonder PowerPoint en ook een hele slechte met. PowerPoint moet het verhaal ondersteunen, en visueel maken. Niet meer dan dat.
Willem, waar zijn jouw lesprogramma’s terug te vinden?
Ik vind zeer goede tips op http://www.powerpoint-presentation-power.com
@ Gast
Mijn lesprogramma’s staan op mijn harddisk, ik zal eens kijken of ik ze web-presentabel ergens kan posten …