Het bedrijfsleven waardeert de digitale dienstverlening van de overheid met een 5,8. Ondernemers vinden dat de ontwikkeling van de e-overheid te veel is gericht op de burgers. Zij voelen zich achtergesteld. Dit blijkt uit een onderzoek van Ernst & Young.
De e-overheid houdt zich te veel bezig met burgers. Dat vinden ondernemers, zo blijkt uit onderzoek van Ernst & Young, in samenwerking met VNO-NCW, MKB Nederland, Koninklijke Horeca Nederland en de beurs Overheid & ICT (VNU Exhibitions). Dit, terwijl het bedrijfsleven veel vaker te maken heeft met overheidsinstanties. "Ondernemers voelen zich achtergesteld", vertelde Guill van den Boom, adviseur van Ernst & Young tijdens de openingsbijeenkomst van Overheid & ICT de vakbeurs die van 21-23 april in de Utrechtse Jaarbeurs plaatsgrijpt. "Zij vinden dat overheden verplicht zouden moeten worden een groot deel van de diensten via digitale weg beschikbaar te stellen. Dan kan het aantal balies worden teruggedrongen en het daarmee bespaarde geld in de verdere ontwikkeling van de e-overheid worden gestoken."
Uit het onderzoek, waaraan 601 ondernemers hebben deelgenomen, blijkt dat ondernemers ontevreden zijn over de dienstverlening van de overheid (rapportcijfer: 5,3). Over de digitale diensten zijn ze iets positiever (5,8). Burgers zijn meer tevreden over de prestaties van de overheid: een 6,9 in zijn algemeenheid en de score 6,7 voor de digitale diensten. Over de Kamer van Koophandel zijn de geënquêteerde entrepreneurs het meest tevreden.
Klantgericht
Ondernemers blijken vooral ontevreden over het dubbel moeten aanleveren van gegevens aan overheidsinstanties, de trage afhandeling van vragen en vergunningaanvragen, het onvoldoende informeren over wijzigingen in wet- en regelgeving, de beperkte mogelijkheden om zaken via internet af te handelen en het gebrek aan deskundigheid van betrokken ambtenaren. Zij vinden dat de overheid het bedrijfsleven moeten behandelen zoals het bedrijfsleven zijn klanten behandelt, stelt Van den Boom. Ondernemers menen dat zij met hun digitale dienstverlening voorop lopen op de overheid.
Het onderzoek geeft tevens aan dat middels het gebruik van slimme ict het bedrijfsleven een betere overheidsdienstverlening verwacht. Ondernemers willen veel meer zaken digitaal kunnen afhandelen, met een snelle en adequate response. Ook willen ze via e-mail (of desnoods een brief) persoonlijk geïnformeerd worden over zaken in de omgeving die hen aangaan. Via een verdere centralisatie (bijvoorbeeld een centraal overheidsportaal) en een standaardmanier van werken kan de dienstverlening naar een hoger peil stijgen, is hun idee. Ook moet de ondersteunende website Antwoord voor bedrijven veel beter onder de aandacht worden gebracht.
Eerste exemplaar
Het eerste exemplaar van het rapport 'Ondernemers gaan voor e-overheid' werd in de Jaarbeurs overhandigd aan Bernard Wientjes, voorzitter van de werkgeversvereniging VNO-NCW, en Marc Frequin, Directeur-Generaal Energie en Telecom van het ministerie van Economische Zaken.
De e-overheid heeft alleen tot doel om het voor de overheid makkelijker te maken, niet voor de burger.
Volgens mij wil de overheid ook geen zelfstandige ondernemers meer, maar gewoon iedereen in staats, bedrijfs loondienst. Deze houding is dus – in mijn ogen – een soort passief ontmoedigingsbeleid van de overheid, richting ondernemers.