Het management uit de publieke sector onderkent de noodzaak voor nieuwe faciliteiten voor de ‘nieuwe’ werknemer. Dit blijkt uit een onderzoek van MarketCap en Inter Access.
De komende jaren zal gekenmerkt worden door de instroom van een jongere generatie werknemers. Deze jongere generatie werknemers gebruikt ICT vaak op een andere manier dan oudere generatie werknemers. Zo zijn zij vaak meer vertrouwd met en maken intensiever gebruik van toepassingen als Instant Messaging en social networking. Slechts een klein deel van de IT-ers binnen de sectoren overheid en gezondheidszorg is van mening dat de ICT-faciliteiten aangepast dienen te worden voor deze nieuwe generatie werknemers. Dit blijkt uit onderzoek van MarketCap in samenwerking met ICT-dienstverlener Inter Access.
Jongere generaties werknemers worden vaak aangeduid als generatie 3.0. Dit zijn veelal werknemers jonger dan 30 jaar welke opgegroeid zijn met ICT. Ook binnen de publieke sectoren overheid en gezondheidszorg herkennen zowel IT-ers als niet IT-ers dat er sprake is van een nieuwe generatie werknemers. Het zijn vooral de IT-ers die niet geloven in het aanpassen van de ICT-faciliteiten binnen de organisatie om tegemoet te komen aan de wensen en behoeften van deze nieuwe generatie.
IT minder overtuigd aanpassen ICT-faciliteiten
Overall gezien geeft ruim een derde van de IT-ers aan dat er sterk rekening gehouden moet worden met een nieuwe generatie medewerkers in het aanbod van ICT-faciliteiten. Binnen de sector overheid en gezondheidszorg zijn de IT-ers duidelijk minder van mening dat de faciliteiten aangepast moeten worden. Slechts 16 procent van de IT-ers binnen de overheid en gezondheidszorg geeft aan dat ICT-faciliteiten aangepast dienen te worden aan de behoeften van een nieuwe generatie werknemers. De zienswijze van IT-ers binnen de sector overheid en gezondheidszorg wijkt daarmee sterk af van collega’s binnen bijvoorbeeld de financiële sector en de zakelijke dienstverlening. In de zakelijke dienstverlening is bijna de helft van de IT-ers van mening dat er sterk rekening gehouden moet worden met de nieuwe generatie werknemers in aantocht. Binnen de financiële sector bedraagt dit percentage bijna 49 procent.
Niet IT-ers binnen de overheid en gezondheidszorg zijn duidelijk meer overtuigd van het feit dat er een nieuwe generatie werknemers aankomt met andere wensen en behoeften op het gebied van ICT. Zo’n 43 procent van de niet IT functionarissen binnen de overheid en gezondheidszorg is van mening dat er sterk rekening gehouden moet worden met de nieuwe generatie medewerkers in het aanbod van ICT-faciliteiten. Dit is beduidend meer dan de eerder genoemde 16 procent van de IT-ers binnen deze sector.
Han Dieperink, CTO van Inter Access, over de resultaten van het onderzoek: "Vooral de jongere generatie kenniswerkers is opgegroeid in een wereld met veel vrijheden en mogelijkheden. De stijl van leidinggeven en bijbehorende ICT-faciliteiten voor deze kenniswerkers dient aangepast te worden. Zeker als bedrijven en instellingen, maar ook de publieke sector, zich willen blijven profileren als een aantrekkelijke werkgever. Het invoeren van de High-Performance Workplace met nieuwe innovatieve manieren van samenwerken, kan hier een belangrijke bijdrage leveren."
Het is zonder meer waar, wat de heer Dieperink zegt.
Regelmatig praat ik met kandidaten en klanten over dit omomkeerbare element.
De jeugd, studeert, msn’t, luistert muziek, belt enz. zonder dat de prestaties eronder lijden.
Het is van wezenlijk belang dat bedrijven op deze nieuwe generatie inspelen, anders zijn deze nieuwe werknemers zo weer vertrokken naar bedrijven die die wel bieden.
Loyaliteit is ook anders. Men wil kunnen werken zoals men gewend is en aanpassen aan in hun ogen vastgeroeste organisaties zal men niet doen.
Ik pleit voor moderne jonge ambtieuze medewerkers op cruciale posities, wat betekent dat ook in de top deze dynamiek aanwezig moet zijn.
Generatie 3.0, een generatie waar als werkgever (helaas) niet op zit te wachten. Het is een verwende generatie die van pappa en mamma alles krijgen om schuldgevoelens af te kopen. Ik krijg tegenwoordig CV’s van jonge mensen die elk jaar van werkgever veranderen. De uitzendbureaus klagen ook over de 3.0 mentaliteit. De jeugd komt op een Vespa voorrijden met een Cartier horloge, om vervolgens binnen 10 minuten buiten te staan omdat ze maar 11 euro per uur krijgen. Veel van mijn jonge werknemers werken zich in de schulden om aan trends mee te kunnen doen. Hier heb ik als werkgever last van omdat ik de afhandeling met de deurwaarder moet regelen, de werknemer gedemotiveerd is omdat hij hierdoor weinig verdient. Hyves, MSN , Facebook, ik vind het prima als men hier gebruik van maakt zolang het de prestaties niet be�nvloedt. Ik mis de traditionele kenmerken & waarden die personen succesvol maken. Integriteit, doorzettingsvermogen, verantwoordelijkheid etc. Deze basis waarden los je niet even op met een bepaalde stijl van leidinggeven.