De directeur van Rackserver ageert tegen hype van Green IT.
Met de toenemende aandacht voor het klimaatprobleem, zijn er steeds meer bedrijven die in hun marketinginspanningen de nadruk leggen op hun ‘groene producten’. Of zakelijke klanten hier blij mee moeten zijn, is de vraag, want wanneer is iets echt groen? Halvard Woei-A-Sioe, directeur van Rackserver, weet waar voor hem de grens ligt: ‘Je moet alle feiten van de keten kennen om echt te mogen zeggen dat jouw product groen is.’
In de loop van de jaren is het energieverbruik van servers steeds lager geworden. Wat Halvard Woei-A-Sioe, directeur van Rackservert betreurt, is het feit dat een aantal bedrijven dit gegeven aangrijpt om ‘groene’marketing te bedrijven. "Ik vind dat je van jouw product niet kunt zeggen dat het groen is, terwijl je niet weet hoe de onderdelen tot stand zijn gekomen", verklaart Woei-A-Sioe. "Bij het bepalen van een groen product, moet je de hele keten meenemen. Je kunt dat niet los zien van elkaar. Pas wanneer je weet hoeveel CO2 uitstoot en energieverbruik er gemoeid is in die keten, dus inclusief productie, distributie en recycling/afvoer, mag je spreken over een eventueel groen product."
Marketingtool
"Ik geloof niet in Green IT, maar ik vind het uiteraard wel goed dat servers steeds minder energie verbruiken", verklaart Woei-A-Sioe. "Rackserver levert ook servers die energiezuiniger zijn, maar we zullen Green IT niet als marketingmiddel gebruiken. Daarmee geef je, volgens mij, blijk van minachting van je klanten. Onze klanten hebben recht op goede voorlichting en zitten niet te wachten op hypes en turbo-taal."
Rackserver levert al jaren betrouwbare servers aan een uiteenlopende trouwe klantengroep. Naar schatting heeft het bedrijf sinds de start in 2006 inmiddels 40.000 servers geleverd. Halvard Woei-A-Sioe vindt het belangrijk dat er een betrouwbare discussie over Green IT wordt gevoerd.