Kijkend naar de titels van de posts op de homepage van het Computable BI-topic kan je tot het inzicht komen dat BI erg lastig is. Je ziet dat hoewel BI Abraham (of Sarah) heeft gezien het einde ervan toch in zicht is. BI is nodig om, in het juiste (proces)perspectief de economische crisis te overleven, maar gelukkig betaalt zich dat wel terug. Het inzicht is belangrijker dan ooit en wordt in 2009 geholpen door (nog) meer innovatie in BI en datawarehousing. Dat alles alleen met de juiste tools uiteraard.
Is BI dan werkelijk zo lastig dat er zo veel over geschreven wordt? Of vinden wij het lastig om het verhaal achter BI te vertellen? Ik denk niet dat BI lastig is of dat het verhaal achter BI moeilijk is. BI moet er namelijk voor zorgen dat er inzicht gecreëerd wordt, waardoor actie genomen kan worden om de ambities van de organisatie te verwezenlijken. Eenvoudig gezegd en opgeschreven, makkelijk uit te leggen maar lastiger te realiseren. Wie bepaalt de ambities van een organisatie? Wordt deze ambitie gedragen door de gehele organisatie? Wie bepaalt welk inzicht noodzakelijk is om acties uit te voeren?
Dit zijn niet de vragen die de gemiddelde BI-consultant kan beantwoorden. Sterker nog, ik denk dat dit de vragen zijn die alleen de organisatie, op alle niveaus, zelf kan beantwoorden. Het is dus zaak om niet alleen op het hoogste niveau uit te vinden wat het doel is, maar ook met de andere lagen binnen een organisatie uit te vinden wat de doelen daar zijn. Voordat er een BI-oplossing gebouwd gaat worden, zullen deze doelen dus bekend moeten zijn en in lijn worden gebracht. Alleen als duidelijk is wat de doelen zijn binnen een organisatie kan worden gefocust op de behoefte binnen deze organisatie. Ook hierbij is het belangrijk dat alle niveaus zelf hun behoeften benoemen. Het kan niet zo zijn dat personen die ver weg staan van de werkvloer precies weten wat de behoefte is van de personen op de werkvloer. Het grootste gevaar zit hem dan ook in het vervullen van veronderstelde behoeften. Als de behoeften eenmaal duidelijk zijn vastgelegd, is het relatief eenvoudig om deze in te vullen en de organisatie, op alle niveaus, het inzicht te geven waarmee zij acties kunnen nemen in de richting van hun doel.
Mijn conclusie is dan ook dat BI helemaal niet lastig is, hooguit uitdagend. Het lastige zit hem in het eenduidig vastleggen van de doelen en ervoor te zorgen dat deze doelen door de hele organisatie heen onderschreven worden. De toegevoegde waarde en daarmee het succes komt dan vanzelf.
Remco,
Mooi artikel, zou het zo in willen lijsten. Zo klaar om op te nemen in een naslagwerk over BI.
Inderdaad kunnen het in kaart brengen en afstemmen en dragen van doelstellingen een behoorlijk lastig opstakel zijn in een organisatie.
Zelf loop ik buiten het in kaart brengen en gedragen krijgen van doelstellingen nog tegen andere problemen aan.
Zo bestaat er nogal eens wat onduidelijkheid over definities en door gebrekkige communicatieve vaardigheden worden mensen het niet met elkaar eens. Hier loop ik dan ook op tegen de menselijke tekortkomingen.
Daarnaast loop ik zo af en toe ook aan tegen tegenstrijdige belangen. Ooit stuite ik bij het definieren van wat grootzakelijke en kleinzakelijke klanten waren op de provisiebelangen van de managers die verantwoordelijk waren voor deze klantgroepen. Tsja, beiden wilde ze wel een grotere klantenbase.
Daarnaast loop je ook nog wel eens tegen foutieve wijzen van meten aan en ga dan maar eens opsporen waar de fouten zitten. Soms heeft men dat jaren lang niet in de gaten en stuurt men de organisatie op basis van foutieve gegevens.
En tenslotte loop ik ook nog wel eens tegen onwil aan. Afdelingen willen data niet ophoesten om allerlei redenen. Interne conflicten spelen daarbij wel eens een rol, maar ook tijdgebrek of het willen verbergen van gegevens zodat bepaalde personen ergens niet achter kunnen komen.
.
BI is voor mij door dit soort zaken toch nog wel eens tikkeltje lastiger dan alleen de doelstellingen in kaart brengen, gedragen krijgen en de informatie zo ordenen dat men op basis daarvan informatie heeft om tot actie over te gaan.
Maar zoals je al zei: Eenvoudig gezegd en opgeschreven, makkelijk uit te leggen maar lastiger te realiseren.
Pieter Nierop
Business Intelligence Expert
http://www.biprof.nl
Een helder verhaal. BI is een middel om je doelen te bereiken en geen doel op zich. Volgens mij is iedereen het hier mee eens. Ik denk ook dat de meeste bedrijven voor zich zelf doelstellingen maken en deze doorvertalen naar de afdelingen. De vraag die we ons moeten stellen is: waarom zijn we (iedereen betrokken bij BI) zo slecht in staat de koppeling te maken tussen BI en de doelstelling van een bedrijf? Het gevolg hiervan is dat BI vaak door de business wordt gepercipieerd als een ict-kostenpost in plaats van een investering om betere resultaten te behalen.
De belangrijkste oorzaak, dat het koppelen van de doelstellingen en BI als moeilijk wordt ervaren, is dat veel doelstellingen zich niet eenvoudig laten kwantificeren. Bij financi�le doelstellingen is dit vaak geen probleem. Kaplan en Norton (the balanced scorecard) wijzen ons erop dat niet alleen geld onze focus verdient maar ook klanten, medewerkers en processen en nog vele andere onderdelen. Ook voor deze perspectieven worden door bedrijven doelstellingen opgesteld. Het probleem is echter dat deze doelstellingen zich zeer veel moeilijker (zinvol) laten kwantificeren.
Een doel vaststellen: wij willen tevreden medewerkers is niet zo’n probleem. Maar wanneer is iemand tevreden? Wat zegt een daling van medewerkertevredenheid van een 7 naar een 6,5? En welke actie ga je ondernemen. Daarnaast is veel data benodigd voor het meten van deze doelen niet standaard beschikbaar in systemen en moet dus worden verzameld. Dit is vaak een dure aangelegenheid.
Het gevolg is dat moeilijk kwantificeerbare doelen die ook nog eens duur zijn om te gaan meten, buiten de boot vallen. Dit betekent dat niet alle doelstellingen evenveel aandacht krijgen in het meten van de resultaten. Financi�le cijfers domineren hierdoor nog steeds in veel dashboards en managementrapportages. Iedere manager weet echter dat dit slechts een gedeelte van de puzzel is. Het beeld ontstaat dat BI onvoldoende een bijdrage levert aan het complete plaatje dat noodzakelijk is om je doelen te behalen.
De uitdaging voor ons allen is dus niet in de techniek met nog meer BI, dat er nog mooier uitziet en nog sneller is. Laten we onze energie steken in het vraagstuk hoe kunnen we doelstellingen zinvoller kwantificeren, zodat we het complete plaatje kunnen maken. Op deze manier krijgt BI meer toegevoegde waarde voor de business.
Gerard Noorda
Management consultant