Van de driehonderd werknemers die 1 april 2009 overstapten van Ordina BPO naar Centric, moeten er zestig op zoek naar een nieuwe baan. Dat melden de vakbonden FNV en De Unie. Het is nog niet zeker of het bij zestig ontslagen blijft. De vakbonden spreken nu met de ict-dienstverlener over een sociaal plan. Centric kreeg geld toe bij de overname van Ordina BPO. Het bedrijf denkt de activiteiten die bij Ordina verliesgevend waren weer winstgevend te kunnen maken.
Zestig ex-medewerkers van Ordina BPO moeten op zoek naar een nieuwe baan. Per 1 april zijn de medewerkers in dienst bij ict-dienstverlener Centric, die de divisie van Ordina overnam. De driehonderd medewerkers van BPO gingen over naar de nieuwe werkgever. Nu blijkt dat zestig medewerkers ontslag aangezegd hebben gekregen. Dat blijkt uit berichten van de vakbonden FNV en De Unie.
De vakbonden weten overigens nog niet of het bij de zestig ontslagen zal blijven. "Eerder circuleerden er een groter aantal", schrijft De Unie op zijn website. De vakbonden spreken met de ict-dienstverlener over afspraken voor de ontslagen medewerkers. Het bedrijf zou weinig voelen voor een sociaal plan, maar wil wel praten over individuele afvloeiingsregelingen. De ontslagen medewerkers vallen in ieder geval niet meer onder het sociaal plan van Ordina.
32 miljoen euro
Ict-dienstverlener Centric kreeg betaald voor het overnemen de divisie. Het is niet bekend hoeveel de dienstverlener kreeg voor de overname. Het bedrag is maximaal 32 miljoen euro.
Ordina stootte de divisie af, omdat die niet winstgevend was. Centric-directeur Gerard Sanderink zei eerder tegen Computable dat hij denkt de bpo-activiteiten weer winstgevend te kunnen maken. "We hebben in het verleden laten zien dat wij verliesgevende activiteiten een turn-around kunnen geven. Dat doen we door niet verder te gaan met activiteiten die niet bijdragen aan het resultaat en waar geen muziek in zit."
De ict-dienstverlener was vrijdagmiddag niet meer bereikbaar voor commentaar.
Rare gang van zaken als blijkt dat na overname van een bedrijfsonderdeel inclusief werknemers er alsnog een aantal wordt ontslagen. Je vraagt je af wat er vooraf tussen beide bedrijven is afgesproken. Na de ontslagzwendel van Cygnus en het massale proeftijd-ontslag van Logica e.a. is dit het zoveelste bericht dat aantoont dat er slecht wordt omgesprongen met werknemers in de ict-sector. Dit is niet goed voor de beeldvorming.
Of die ontslagen werknemers niet alsnog bij Ordina kunnen aankloppen, valt te bezien. Goed werkgeverschap strekt zich namelijk in specifieke gevallen uit tot na het feitelijk ontslag: http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BB3127
Goh, dat is de hoeveelste keer dat Sanderink dit kunstje flikt? Zakelijk gezien slim, zo is Krentric immers groot geworden. Als je bedrijf/afdeling dreigt overgenomen te worden door deze club, dan kun je maar beter je biezen pakken. De kans dat je er op achteruitgaat en in veel gevallen uit ligt na de overname, is in ieder geval groter dan 50%. Dit is niet gebaseerd op mijn mening, maar de realiteit… Denk aan KSI, Multihouse, deel CSS en nog veel meer. Lukt dit kunstje niet(APEM in Belgie), dan laat Sanderink gewoon de BV falliet gaan. Nuchter zaken doen, noemt hij dit.
Quote: ” Het bedrijf zou weinig voelen voor een sociaal plan, maar wil wel praten over individuele afvloeiingsregelingen.”
Centric en sociaal? Zijn genoeg voorbeelden dat ze asiociaal met de werknemers om gaan bij overnames.
Duidelijk geval: als de crisis over is gaan mensen weer weg bij dit bedrijf, en nieuwe mensen zullen eventueel minder snel er naar toe gaan. Vertrouwen komt te voet, …
Ik hoop niet dat het naaien of genaaid worden is.That’s the question? Ik hoop dat het voor deze mensen goed afloopt.
Laten wij op dit moment toevallig gesprek zijn met Centric voor een geweldige opportunity… Ik zal mij – en met mij de overige MT leden – eens flink beraden of wij met dit soort non-ethische uitzuigers te maken willen hebben…
Huh? Vandaag (20.04.09) in AD Economie gelezen: “Deze mensen zijn donderdag naar huis gestuurd en mogen geen gebruik maken van het sociaal plan van Ordina, aldus FNV Bondgenoten-bestuurder Nevin Demirtas.” Suggestieve berichtgeving hier?
Zinloos te reageren op een onvolledig artikel. Wie weet, hoe het werkelijk zit, ipv stemmingmakerij?
“De vakbond heeft diverse malen geprobeerd om de directie van Ordina te bewegen om coulant om te gaan met de werknemers van BPO die zouden worden ontslagen, maar ze hebben vertikt om iets voor deze mensen te doen”, zegt Nevin Demitras.
Gaarne rectificatie van de kop van dit artikel.
@ex-kentric slaat de spijker op zijn kop! Het is de bekende methode Sanderink om bij een overgenomen bedrijf met de botte bijl te hakken zodat het past in Centrics keurslijf. Met dezelfde machtspolitiek probeert Centric, als bijna- monopolist, zich bij gemeenten te laten gelden door een proces aan te spannen als een gemeente voor een andere leverancier kiest. (Lees de vele voorbeelden in Computable) Vreemd dat bedrijven en gemeenten nog steeds met een organisatie als Centric zaken willen doen.