Dat business cases regelmatig te positief worden ingeschat, komt doordat er te veel mensen een belang bij hebben. Een ict-leverancier wil een goede business case maken, zodat voor zijn software wordt gekozen. Een projectmanager hoopt op een snelle start van het project. Dat zeggen Computable-experts. Een oplossing is dat de business case wordt opgesteld door een onafhankelijk persoon, iemand die geen belang heeft bij het doorgaan van het project.
Het te positief inschatten van een business case, komt omdat te veel betrokkenen daarbij belang hebben. Dat zeggen Computable-experts. Volgens hen komt een te rooskleurige business case regelmatig voor. "Het te rooskleurig inschatten gebeurt wanneer er belang bij is om een beslissing over budgetten te forceren. Maar veel vaker ligt de oorzaak elders", aldus directeur Jos Struik van Dataccent.
"Bijvoorbeeld bij het te optimistisch inschatten van de opbrengsten, bij te veel discussies of vergaderingen en bij te lang polderen. Daardoor lopen planningen uit en is een deel van de externe inhuur maar weinig productief, maar wordt wel betaald", aldus Struik. Algemeen directeur Marc Drost van High Concept vindt dat een businesscase moet worden opgesteld door een onafhankelijk persoon. "Iemand die geen belang heeft bij het doorgaan van het project."
Offerteprijs
Volgens Fred van den Berk, algemeen directeur van Arrendum Groep, zal een ict-bedrijf alles aangrijpen om de offerteprijs te verlagen om een aanbesteding te kunnen winnen. "Wie op de helft van de reële prijs en de helft van de reële levertijd gaat zitten, doet tenminste nog mee. Want ja – het gaat om de verkoop, dan is de bonus binnen en mogen de ‘technici’ het onmogelijke proberen voor elkaar te krijgen. Geen wonder dat rooskleurige business cases schering en inslag zijn", zegt senior manager Jurgen van der Vlugt van het bedrijf Noordbeek.
Het heeft overigens niet alleen te maken met geld, zegt directeur Mat Maas van DTP@Work. "Wil men het project toch graag starten, dan is het natuurlijk goed om deze rooskleuriger voor te doen dan men daadwerkelijk denkt dat hij is. En komt men er gedurende het traject achter dat de oorspronkelijke business case te rooskleurig was, dan hebben ze vaak al zoveel geld uitgegeven dat het afblazen van het project een dusdanige destructie van investering vergt dat men het project toch maar afmaakt."