Binnen Nederlandse bedrijven vinden verschillende afdelingen telkens opnieuw het wiel uit als het aankomt op het gebied van data-integratiesoftware. Ze verliezen daardoor veel tijd en geld.
Nederlandse ondernemingen voeren werk op het gebied van data-integratie vaak dubbel uit. Dat blijkt uit een onderzoek van Informatica Corporation, aanbieder van data-integratiesoftware. Binnen organisaties wordt steeds weer opnieuw het wiel uitgevonden, omdat verschillende afdelingen hun problemen op het gebied van data-integratie zelf oplossen. Het probleem kan volgens Informatica Corporation worden opgelost door het instellen van een integratie competentiecentrum (ICC).
Van de honderd ondervraagde Nederlandse bedrijven heeft 23 procent zo’n centrale plek met experts op het gebied van data-integratie. Volgens een woordvoerder van Informatica beseffen bedrijven het belang van een centrale aanpak van data-integratieproblemen vaak niet.
Het ontbreken van een algehele regeling kost vaak veel personeelscapaciteit, middelen en tijd. Daarnaast zorgt een meer strategische benadering van data-integratie ervoor dat ondernemingen sneller kunnen reageren op veranderende bedrijfsbehoeftes en kunnen bedrijfsbeslissingen beter worden onderbouwd. Ook zijn eventuele fusies en overnames eenvoudiger door te voeren, omdat alle data-integratie centraal wordt geregeld.
Uit het onderzoek blijkt dat er veel onduidelijkheid is over wie verantwoordelijk is voor data-integratie. Eén derde van de ondervraagden ziet het als de verantwoordelijkheid van het hoger management, terwijl 34 procent het ziet als een taak van de ict-afdeling.
85 procent in 2010
Opvallend, noemt een woordvoerder van de leverancier het hoge aantal Nederlandse ondernemingen dat nog geen gebruikmaakt van een ICC. "Het onderzoek laat wel zien dat dertig procent van de respondenten ernaar streeft om er in de nabije toekomst wel mee te gaan werken. Dat is goed om te zien." Volgens eerder onderzoek uit 2006, uitgevoerd door Gartner, zal 85 procent van alle zeer grote ondernemingen en zestig procent van de grote ondernemingen in 2010 een ICC hebben.