SAP-gebruikers moeten meer met elkaar samenwerken en kennis uitwisselen. Daardoor worden nieuwe SAP-oplossingen, zoals het bekritiseerde Enterprise Support, sneller geïmplementeerd en beter benut, zegt Tonnie van der Horst, voorzitter van de Vereniging Nederlandstalige SAP Gebruikers (VNSG).
Van der Horst sprak een bomvolle zaal toe op de eerste dag van de VNSG-dagen, die dit jaar wederom in het MECC in Maastricht worden gehouden. De organisatie verwacht 2200 bezoekers. Tonnie van der Horst, adjunct-directeur van Rabobank Nederland, zei dat SAP-gebruikers tijdens de huidige economische omstandigheden vooral de onderlinge samenwerking en het contact met SAP moeten verbeteren. "Het is tijd om samen ideeën te delen. We moeten de handen ineenslaan en verder samenwerken."
De voorzitter zei dat SAP-gebruikers inspelen op het thema ‘Grenzeloos’, dat dit jaar centraal staat op het VNSG congres. Volgens hem werken steeds meer SAP-gebruikers internationaal samen, een ontwikkeling die door de VSNG en SAP wordt toegejuicht. Hij noemde als voorbeeld SUGEN, het overkoepelende wereldwijde netwerk van SAP-gebruikersverenigingen. Eind 2008 werd door SUGEN een stuurgroep opgericht voor Enterprise Support, om wereldwijd feedback van klanten te verzamelen. Doel is om samen met SAP de kennis en het gebruik van het support-aanbod te vergroten, dat de Duitse software leverancier in juni 2008 aankondigde.
Een ander voorbeeld van samenwerking tussen SAP-gebruikers is de VNSG-focusgroep Procesintegratie (PI). Hierdoor worden de belangen van Nederlandse SAP NetWeaver Process Integration-gebruikers behartigt. Dat gebeurt sinds kort door intensief samen te werken met Amerikaanse en Duitse zusterfocusgroepen. Een van de eerste acties is het organiseren van een internationale enquête om de behoeften van de PI-gebruikers in kaart te brengen. Vervolgens wordt gezocht naar concrete oplossingen, waarbij ook SAP betrokken wordt.
Een nieuwe groep binnen de VNSG is de Business Objects community, waarin gebruikers van SAP en Business Ojects samenkomen. Deze community zit nu in de fase van oprichting. De Focusgroep BO werkt samen met BONGO, de gebruikersvereniging van Business Objects en met Focusgroep Business Inteligence van SAP-gebruikers.
Enterprise support
Van der Horst zegt verder dat gebruikers de adoptie van het verplichte SAP Enterprise Support moeten bevorderen door nauw samen te werken. SAP Enterprise Support is een nieuw abonnement op onderhoud en support van software en moet het beheer vereenvoudigen, aldus SAP. Maar bepaalde gebruikersverenigingen staan niet te juichen om op Enterprise Support over te stappen. Zo beklagen Britse en Duitse SAP-gebruikersgroepen zich over de hoge kosten van Enterprise Support; 22 procent van de totale licentiekosten in plaats van de 17 procent die gevraagd werd voor SAP’s Basic Support.
"Enterprise Support heeft een enorme impact op klanten", zegt Van der Horst. "SAP kan alleen met Enterprise Support schitteren als gebruikers er meerwaarde uit halen. De grote uitdaging is hoe je potentieel waarde kan halen uit Enterprise Support. In het begin stonden we sceptisch tegenover Enterprise Support, maar uiteindelijke voegt het wel waarde toe."