McAfee presenteert een onderzoek naar de effecten van spam op het milieu: “Carbon Footprint of Spam”.
Spam-e-mail is een groot probleem voor zowel particuliere gebruikers als voor bedrijven. Er is al vele malen onderzoek verricht naar de financiële gevolgen en – in het geval van phishingtrucs – het persoonlijke leed en verlies van dit soort ongewenste berichten. Nu heeft McAfee in samenwerking met ICF International en spamdeskundige Richi Jennings voor het eerst de milieueffecten van spam te berekend.
In het rapport, waarvan een Nederlandse samenvatting is bijgevoegd, wordt aandacht besteed aan de energie die wereldwijd wordt gebruikt voor het maken, opslaan, bekijken en filteren van spam. De broeikasgasemissie die hiermee gemoeid is, blijkt gelijk te staan aan de emissie van 2,4 miljoen Amerikaanse huishoudens.
Verder wordt er aan de hand van de ICF-analyse een overtuigend argument gegeven voor het stoppen van spam bij de bron en het investeren in geavanceerde spamfiltertechnologie. Hiermee wordt tijd en geld bespaard, maar vooral grote milieuwinst geboekt door het verkleinen van de CO2-voetafdruk van spam-e-mail.
In het kort volgen hieronder de voornaamste bevindingen:
· In 2008 zijn er wereldwijd naar schatting 62 biljoen spam-e-mails verzonden.
· Het jaarlijkse energieverbruik van spam bedraagt wereldwijd in totaal 33 miljard kilowattuur (kWh) of 33 terawattuur (TWh). Dat staat gelijk aan het elektriciteitsverbruik van 2,4 miljoen Amerikaanse huishoudens, waarbij dezelfde hoeveelheid broeikasgas vrijkomt als bij 3,1 miljoen personenauto’s die circa 7,57 miljard liter benzine verbruiken.
· Spamfilters besparen 135 TWh elektriciteit per jaar. Dat staat gelijk aan 13 miljoen auto’s minder op de weg.
· Als elk postvak werd beschermd door geavanceerde spamfilters, konden organisaties en personen het huidige energieverbruik van spam terugdringen met circa 75 procent, oftewel 25 TWh per jaar. Dat staat gelijk aan 2,3 miljoen auto’s minder op de weg.
· De gemiddelde broeikasgasemissie van één spambericht is 0,3 gram CO2. Dat is vergelijkbaar met het rijden van één meter, maar vermenigvuldigd met de jaarlijkse hoeveelheid spam, staat dit gelijk aan 1,6 miljoen keer de wereld rond met de auto.
· Een normaal, middelgroot bedrijf verbruikt jaarlijks 50.000 kWh voor e-mail. Meer dan een vijfde van dit jaarverbruik komt voor rekening van spam.
· Het filteren van spam is goed, maar het bestrijden van spam bij de bron is beter. Toen McColo, een van de grootste bronnen van spam, eind 2008 offline werd gehaald, stond de bespaarde energie in de daaropvolgende stilte (voordat spammers hun verzendcapaciteit weer hadden opgebouwd) gelijk aan 2,2 miljoen auto’s minder op de weg.
· Een groot deel van het energieverbruik van spam (80 procent) komt voor rekening van eindgebruikers die spam verwijderen en tussen de uitgefilterde spamberichten naar legitieme e-mail zoeken (false positives). Spamfilters zijn slechts verantwoordelijk voor 16 procent van het aan spam gerelateerde energieverbruik.