Wanneer een grote onderneming zijn applicaties in de cloud onderbrengt in plaats van in een eigen datacenter, verdubbelen daarmee de kosten. Dat zegt McKinsey. De bewering van veel cloudleveranciers dat de cloud veel werk uit handen neemt van bedrijven moet volgens het organisatieadviesbureau ook met een korreltje zout worden genomen. Het onderhouden van bedrijfssoftware blijft arbeidsintensief, ook binnen de cloud.
Voor kleine en middelgrote bedrijven is het vaak financieel interessant om hun applicaties onder te brengen binnen de cloud, maar voor grote ondernemingen niet. Voor hen is het gemiddeld dubbel zo duur om applicaties in de cloud te laten draaien dan binnen hun eigen datacenter. Dat blijkt uit een rapport van organisatieadviesbureau McKinsey, met de naam "Clearing the Air on Cloud Computing". Het rapport werd op 15 april gepresenteerd op een bijeenkomst in New York van het Uptime Institute, een datacenter-adviesbureau.
De bewering van veel cloudleveranciers dat de cloud veel werk uit handen neemt van bedrijven moet volgens McKinsey met een korreltje zout worden genomen: het onderhouden van bedrijfssoftware blijft arbeidsintensief, ook binnen de cloud.
Hype
Volgens McKinsey nadert de term cloud computing inmiddels de top van Gartners hype-cycle. De term staat echter voor veel verschillende diensten. McKinsey haalt een studie aan waaruit bleek dat er zo'n tweeëntwintig verschillende definities van de term bestaan. Daartoe behoren bijvoorbeeld Software as a service (Saas, zoals Gmail), Platform as a service (Paas, zoals Windows Azure), of Hardware as a service (Haas, zoals Amazon levert). Volgens McKinsey is het essentieel dat industriepartijen het eens worden over een definitie. Dat maakt het gemakkelijker voor cio's om besluiten te nemen, en werkt bovendien standardisatie in de hand.
Om aan die verwarring een eind te maken komt het organisatieadviesbureau met een eigen definitie: "Clouds zijn hardwaregebaseerde diensten die reken-, netwerk- en opslagcapaciteit bieden." Een cloud heeft volgens McKinsey drie kenmerken: het beheer van de hardware is niet meer in handen van de koper, de koper betaalt er terugkerende kosten voor (OPEX), en de capaciteit van de infrastructuur is zeer ‘elastisch', zowel naar beneden als naar boven.
McKinsey maakt daarnaast onderscheid tussen clouds en cloud services. Clouds zijn platformen zoals Windows Azure en Amazon web services. Cloud services zijn de Saas van Salesforce.com en applicaties zoals Gmail.
Het woord zegt het al in de Cloud. Dus het geld verdwijnt ook in de wolken. Geweldig hersenspinsel van de bedenkers. Ach later zal die prijs wel bij trekken. Wat ik wel om mij heen merk, is dat ieder techno moe is
Ongelovelijk hoe de IT achter onzin termen aan blijft rennen.
We mogen niet moe worden. Stilstand = ….
En we willen innovatieve impulsen toch niet te snel labelen en negatief waarderen?
“Om aan die verwarring een eind te maken komt het organisatieadviesbureau met een eigen definitie”
Heerlijk, maar waar heb ik dat toch vaker gehoord? Het effect van zo’n uitspraak is meestal dat er vanaf nu niet langer 22 definities zijn, maar 23.
En het wachten is op het volgende rapport waarin staat dat er wel 23 definities zijn, en dat – om aan die verwarring een einde te maken – er een nieuwe definitie wordt gegeven…
Je moet inderdaad wel ondernemend en vernieuwend blijven. Maar niet onduidelijk, wat met SaaS, cloud, IaaS, PaaS en wat we nog maar meer as a service, on demand of hoe dan ook kunnen bedenken. Leverancier mogen best wat kritischer zijn naar de proposistie die ze neerleggen en daarmee ook de benaming die ze het geven.
@Bert Bouwhuis, 16-04-2009 13:05
Dit was ook het eerste waar ik aan dacht…
@Mike, 16-04-2009 13:05
Niet te snel labelen en/of negatief waarderen, ok, maar termen als ASP en SaaS en nog zo wat lopen alweer een tijdje.
Dit artikel gaat compleet voorbij aan de voordelen die de cloud voor MKB met zich meebrengt
McKinsey zegt: “Clouds already make sense for many small and medium-size businesses, but technical, operational and financial hurdles will need to be overcome before clouds will be used extensively by large public and private enterprises”
In plaats van de rol van de paniekzaaiende media te te spelen en mee te werken met het creeeren van een “trough of disillusionment”, terwijl er alleen gezegd wordt dat de Cloud niet in alle gevallen de beste keus is voor het grootbedrijf en dat een bepaald punt op een self fullfilling curve bereikt is (zoals een tijdje terug ook ongenuanceerd gebeurde met een artikel over BI) schaadt Computable toch haar reputatie van objectiviteit
Mee eens; Duidelijkheid over je product/service richting markt/klant moet prioriteit krijgen. Het bestaan van 20+ definities zegt wellicht ook iets over de complexiteit, toepassingsmogelijkheden en de ogenschijnlijk enorme potentie van Clouds.
Of zeggen de 20+ definities wat over de wanhoop van alle IT producenten om maar mee te surfen, en weer verder naar voren te vluchten opzoek naar nieuwe omzet met bijbehorende teleurgestelde klanten?
Onder meer de NYT had het “Clearing the Air”-verhaal gisteren al op het Bits-blog, maar Saugatuck was er met de titel dit jaar en vorig jaar eerder bij, net als XchangeMag afgelopen december.