Binnen Nederlandse bedrijven vinden verschillende afdelingen telkens opnieuw het wiel uit als het aankomt op het gebied van data-integratiesoftware. Ze verliezen daardoor veel tijd en geld.
Nederlandse ondernemingen voeren werk op het gebied van data-integratie vaak dubbel uit. Dat blijkt uit een onderzoek van Informatica Corporation, aanbieder van data-integratiesoftware. Binnen organisaties wordt steeds weer opnieuw het wiel uitgevonden, omdat verschillende afdelingen hun problemen op het gebied van data-integratie zelf oplossen. Het probleem kan volgens Informatica Corporation worden opgelost door het instellen van een integratie competentiecentrum (ICC).
Van de honderd ondervraagde Nederlandse bedrijven heeft 23 procent zo'n centrale plek met experts op het gebied van data-integratie. Volgens een woordvoerder van Informatica beseffen bedrijven het belang van een centrale aanpak van data-integratieproblemen vaak niet.
Het ontbreken van een algehele regeling kost vaak veel personeelscapaciteit, middelen en tijd. Daarnaast zorgt een meer strategische benadering van data-integratie ervoor dat ondernemingen sneller kunnen reageren op veranderende bedrijfsbehoeftes en kunnen bedrijfsbeslissingen beter worden onderbouwd. Ook zijn eventuele fusies en overnames eenvoudiger door te voeren, omdat alle data-integratie centraal wordt geregeld.
Uit het onderzoek blijkt dat er veel onduidelijkheid is over wie verantwoordelijk is voor data-integratie. Eén derde van de ondervraagden ziet het als de verantwoordelijkheid van het hoger management, terwijl 34 procent het ziet als een taak van de ict-afdeling.
85 procent in 2010
Opvallend, noemt een woordvoerder van de leverancier het hoge aantal Nederlandse ondernemingen dat nog geen gebruikmaakt van een ICC. "Het onderzoek laat wel zien dat dertig procent van de respondenten ernaar streeft om er in de nabije toekomst wel mee te gaan werken. Dat is goed om te zien." Volgens eerder onderzoek uit 2006, uitgevoerd door Gartner, zal 85 procent van alle zeer grote ondernemingen en zestig procent van de grote ondernemingen in 2010 een ICC hebben.
Data ligt op het scheidsvlak van de techniek en de functionaliteit, dus wie zijn dan typisch de personen/functies die plaats nemen in een ICC? En hoe zorg je ervoor dat binnen de organisatie bekend is wat het ICC doet?
Er is een heel leesbaar boek geschreven over dit onderwerp, door (o.a.) John Schmidt, die meerdere malen een ICC heeft opgezet in grote organisaties. Het boek is te koop bij Amazon:
http://www.amazon.com/Integration-Competency-Center-Implementation-Methodology/dp/0976916304
Informatica trapt hier wel een open deur open.
Wat ze er niet bij zeggen is wat die 15% die wel aan data integratie doet, verder varen….
Wat is nu de oorzaak van het probleem dat het werk meerdere keren uitgevoerd wordt?
De afwezigheid van data-integratiesoftware of het met regelmaat vertrekken van personeel met kennis?
Bij data-integratie draait het om definities, definities, definities en nog eens definities. Definities van businessdata . En de definities zijn de input voor evaluatieprocessen en de eindbeslissingen hangen hier dus sterk vanaf.
En voor wat betreft de definities blijft het met data-integratie toch een heel lastig onderwerp.
Met name omdat ook veel data-integratie experts vaak externen zijn. En zijn ze al intern dan komen ze er snel achter dat ze als externen meer kunnen verdienen en zijn ze snel extern als inhoudsdeskundig BI expert te vinden. Dit zijn de mensen die na vele jaren zwoegen de definities zouden moeten doorgronden en de kennis zouden moeten hebben om het management uit te leggen waar het over gaat als ze naar getallen kijkt.
Met dataintegratie software los je het probleem niet op als het deskundige personeel met regelmaat vertrekt.
Het vastleggen van de definities lijkt mij prio 1. Metadata repositories aanleggen helpt hier misschien iets bij om de kennis dan te borgen.
Integratiesoftware lijkt mij nodig in een stap in een latere fase.
En Judith ’t lijkt mij buiten kijf dat dit een verantwoordelijkheid van het management is. Je moet toch weten op basis van welke definities van data je beslissingen neemt. Het management hoort in ieder geval een rol te spelen in het ICC. En een aantal database specialisten die weten wat er zich in de systemen bevindt lijkt mij ook wel handig.
Pieter Nierop
Business Intelligence Professional
http://www.biprof.nl