Tijdens de tweede editie van Technology Pulse van telecombedrijf T-Mobile hebben werknemers kunnen kennismaken met het werk van hun ict-collega's.
T-Mobile-medewerkers komen schoorvoetend het service management center (SMC) binnen. Normaal gesproken hebben de meeste werknemers van het telecombedrijf geen toegang tot het hart van het T-Mobile-netwerk, maar voor één keertje kunnen zij vanachter glas meekijken wat hier eigenlijk gebeurt. "Het lijkt NASA wel", roept één van de jongens als hij de rij schermen aan de andere kant van het glas ontwaart. Zijn vriend stelt voor hem even te bellen. "Eens kijken of we verandering zien."
De jongens zijn vandaag welkom in het SMC vanwege de T-Mobile Technology Pulse. Tijdens dit interne evenement stelt de afdeling Technology van T-Mobile zich voor aan zijn medewerkers. "Wij willen jullie graag laten zien waar wij als afdeling mee bezig zijn", laat Jan Kuipers, Technology Officer bij T-Mobile, in zijn openingsspeech in het Atrium weten. In het Engels, want in het T-Mobile-hoofdkantoor aan de Waldorpstraat in Den Haag werken ruim 1800 medewerkers van 41 verschillende nationaliteiten.
Grabbeldozen
Tijdens de tweede editie van het interne evenement staat in het Atrium van het gebouw een soort beursopstelling waar bij de verschillende standjes nieuwe technieken en mogelijkheden gepresenteerd worden. Het Creation Center, een internationale afdeling, die in Berlijn is gevestigd, heeft een soort grabbeldozen staan, waar de bezoekers kunnen voelen welke ideeën daar vandaan komen.
"Wij proberen in het dagelijks leven van mensen te duiken en uit te vinden waar zij behoefte aan hebben", vertelt Julia Leihener over haar werk. "Vanuit het onderzoek dat wij doen, creëren wij nieuwe ideeën voor toepassingen voor T-Mobile." Stralend herhaalt zij haar praatje keer op keer voor nieuwe bezoekers aan haar stand. "Wij zijn een geheel nieuwe afdeling, dus de meeste mensen kennen ons niet", verklaart zij de drukte.
Nasa
Naast het bezoeken van de verschillende standjes, kunnen T-Mobile-medewerkers ook in het Auditorium terecht om mee te discussiëren over de toekomst van de techniek en de gevolgen daarvan voor T-Mobile en verzorgen Patrick en Mario, de supervisors van het service management center, daar een presentatie.
Dat presenteren, doen zij vaker. Bijvoorbeeld voor grote klanten. Dus als één van de bezoekers graag een foto wil maken van het ‘monitoring center' is dat geen enkel probleem. "Klanten zijn vaak ook heel verbaasd om te zien wat hier allemaal gebeurd. De één vindt het hier op de beursvloer lijken, de ander heeft het over Nasa", lacht Mario.
Zware regen
Als zo'n zestien luisteraars zich met hun iPhone voor zich geïnstalleerd hebben, zoals telecombedrijfmedewerkers betaamt, gaat de powerpointpresentatie van de heren van start. Zij vertellen hun collega's dat het SMC ervoor moet zorgen dat alle netwerkelementen en -diensten goed beheerd worden zodat er snel ingegrepen kan worden om eventuele downtime of andere technische problemen op te lossen. De afdeling behandelt per maand 200.000 alarmeringen.
"Het weer heeft bijvoorbeeld een enorme impact op het functioneren van het netwerk. Zware regen zorgt voor demping en dat betekent geen tot weinig bereik. De weersomstandigheden houden we dus continu voor heel Nederland in de gaten", vertelt Patrick, terwijl het vierde mobieltje op tafel begint te trillen.
lekker rustig
"Wij monitoren 24 uur per dag, zeven dagen per week. Het SMC is 365 dagen per jaar open", laat Mario weten. Aan de andere kant van het glas zit een jongen in gestreepte hoodytrui ondertussen druk te tikken, maar volgens Mario heeft dat niets te betekenen, het is volgens hem ‘lekker rustig'. Na een half uur presentatie en geen calamiteiten aan de andere kant, hebben de meeste bezoekers het dan ook wel gezien. Iedereen pakt snel zijn mobieltje van tafel om de gemiste oproepen te kunnen beantwoorden en al bellend vertrekken de collega's van Mario en Patrick weer richting hun eigen afdelingen.
@T-Mobile: Houden jullie ook open dagen voor buitenstaanders, sollicitanten bij jullie bedrijf?
Lijkt me best interessant om eens een dagje mee te lopen op jullie “Nasa afdeling”.