Uit internationaal onderzoek, in opdracht van BravoSolution, blijkt dat de economische teruggang heeft geleid tot een sterkere positie van de Chief Purchasing Officer (CPO). Daarentegen kunnen de inkoopstrategieën die veel CPO’s dit jaar hanteren tot negatieve consequenties leiden.
Vierhonderd CPO’s en Purchasing Directors van grote organisaties in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje en Italië hebben aan dit onderzoek meegewerkt.
Sterkere positie CPO
Bijna driekwart van de deelnemende organisaties heeft in de afgelopen twaalf maanden een groeiende behoefte aan kostenbesparingen ervaren. 44% van de CPO’s verwacht hierdoor meer bevoegdheden te krijgen om de kosten te controleren en 38% voorziet het komend jaar een grotere behoefte van het management aan strategische input vanuit de inkoop.
Als resultaat van de economische crisis voorziet ruim driekwart van de ondervraagden onverwachte mogelijkheden. Zo gelooft 51% dat hun organisatie nu een sterkere onderhandelingspositie heeft ten opzichte van leveranciers en 48% stelt dat zij meer flexibiliteit hebben bij het opnieuw beoordelen van bestaande contracten. Daarnaast merkte 40% van de respondenten dat prioriteiten op het gebied van kostenbesparingen hoger op de agenda van de directie geplaatst zijn. Ook is 40% procent van de ondervraagden het ermee eens dat inkoop een vakgebied is waarin extra geïnvesteerd moet worden tijdens een recessie. Slechts 12% van de organisaties verwacht echter dat als gevolg daarvan inkoopbudgetten zullen stijgen in 2009 en 2010.
Risico evaluatie
Uit het onderzoek bleek tevens dat er onderliggende risico’s zijn die het huidige inkoopvertrouwen kunnen destabiliseren. 69% van de inkoopprofessionals is nog bezig met het onderzoeken van de impact van de afgelopen zes maanden op hun supply management strategie. Dit maakt hen gevoelig voor potentiële problemen op de lange termijn. Van de 31% die de impact wel onderzocht heeft, brengt bijna driekwart wijzigingen aan in hun supply management strategie. Dit laat zien dat het van groot belang is dat inkoopprofessionals de risico’s evalueren die de recessie heeft gecreëerd om zo toekomstige veranderingen effectief te kunnen managen.
Van de inkoopprofessionals die gedurende de afgelopen twee jaar nieuwe systemen en processen hebben geïntroduceerd binnen hun supply management strategie, rapporteerde een groot deel een duidelijke ROI binnen zes maanden. 41% van hen heeft kosten bespaard door beter leveranciers performance management, 31% behaalde verbeteringen door effectief gebruik van e-Sourcing tools en templates. Ruim de helft van de respondenten vindt dat de recessie negatieve obstakels heeft gecreëerd die hen belemmeren om hun inkoopdoelstellingen te behalen. Onstabiel leverancierskrediet (29%), faillissementen van leveranciers (22%) en het gebrek aan vertrouwen bij onderhandelingen (10%) blijken hierbij de grootste zorgen te zijn.
"Inkoop kan een leidende rol spelen bij het sturen van de organisatie door het realiseren van kostenbesparingen en het opnieuw onderhandelen over de inkoopcontracten", zegt Nader Sabbaghian, CEO van BravoSolution. "Toch laat ons onderzoek duidelijk zien dat veel inkoopprofessionals op dit moment een korte termijn strategie volgen. Men realiseert zich echter niet dat dit kan leiden tot problemen op lange termijn. Veel CPO’s hebben nog niet geëvalueerd wat de impact van de afgelopen zes maanden op hun organisatie is. Door risico’s op de middellange termijn over het hoofd te zien en niet te investeren in procesefficiëntie zullen veel bedrijven hiervan het komende jaar nadelen ondervinden als het potentieel van de leveranciersflexibiliteit afneemt. Wanneer grote organisaties de komende maanden gaan werken aan hun duurzame inkoopstrategieën, moeten toekomstplanning, risicobepaling en innovatie de hoogste prioriteit hebben."
Het CPO onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Loudhouse Research in opdracht van BravoSolution. Vierhonderd CPO’s en Purchasing Directors van grote organisaties in de Verenigde Staten (100), het Verenigd Koninkrijk (100), Frankrijk (65), Spanje (65) en Italië (70) hebben aan het onderzoek meegewerkt. De minimale omzet van iedere organisatie die heeft meegewerkt was 250 miljoen dollar en 25% had een omzet van meer dan één miljard dollar. Gemiddelde besteding per organisatie was 480 miljoen dollar per jaar.