Internet biedt fantastische kansen voor bedrijven. Neem bijvoorbeeld het aanboren van nieuwe markten, het verlagen van kosten, het stroomlijnen van processen en het verbeteren van de service naar klanten. Zeker in deze tijden van recessie zijn dat geen overbodige luxes. Maar dan moeten bedrijven niet liggen te pitten en internet wel de aandacht geven die het verdient.
Met enige regelmaat spreek ik automatiseringsprofessionals die op hoog niveau betrokken zijn bij een onderneming of instelling. Vaak peil ik dan hoe het management van die organisatie kijkt naar internet en of het betrokken wordt bij het ontwikkelen van de bedrijfsstrategie. Schokkend genoeg is het antwoord maar al te vaak dat internet in de kern nog altijd beschouwd wordt als een collectie van 'digitale brochures' (websites dus) en dat het maar mondjesmaat breder ingezet wordt. In deze tijd is dat ronduit belachelijk.
Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat organisaties de kansen van internet en internettechnologie (waaronder e-commerce, e-procurement, cloud computing, etc.) niet betrekken in de bedrijfsstrategie? Internet is zo diep in onze maatschappij doorgedrongen en de commerciële mogelijkheden zijn zo rijk, dat élk bedrijf (groot of klein) de mogelijkheden van internet op strategisch niveau moet onderzoeken. Maar zelfs de bedrijven die met internet verder gaan dan een eenvoudige informatieve website, benutten de kansen vaak maar mondjesmaat. Dat is niet alleen zonde, maar kan op termijn zelfs een bedreiging van de concurrentiepositie vormen van zowel individuele bedrijven als de BV Nederland.
Elke onderneming zou zich daarom een aantal vragen rondom internet en internettechnologie moeten stellen. Bijvoorbeeld: welke kansen en bedreigingen biedt het net voor ons bedrijf? Kunnen onze producten en/of diensten met behulp van internet beter of goedkoper worden? Zijn er binnen de waardeketen verbeteringen met behulp van e-business oplossingen te behalen? Omdat managers doorgaans nauwelijks kaas van technologie hebben gegeten, is het aan ict’ers om aandacht voor dit soort vragen te creëren.
Dat is dan meteen een kans voor de alerte automatiseringsexpert om aan te tonen dat slimme, innovatieve ideeën rondom internet het verschil kunnen maken. Zeker, het uitwerken van nieuwe concepten kost tijd en er zal flink in geïnvesteerd moeten worden. Maar laten we eerlijk zijn, als we stand willen houden tegen opkomende landen als India en China, dan moeten we snel slimmer en efficiënter gaan werken. Dus: ict’er, pak je kans en eis een A1-locatie voor internet in de strategie van jouw organisatie.
Totdat internet de aandacht krijgt die het verdient, doen organisaties zichzelf ernstig tekort door internet niet op hoog niveau mee te nemen bij het maken van lange termijn plannen. Het wordt tijd dat bedrijven internet gaan zien voor wat het is: niet alleen een aantrekkelijk communicatiemedium, maar een zeer veel omvattend platform dat op talloze manieren zakendoen kan ondersteunen.
“Omdat managers doorgaans nauwelijks kaas van technologie hebben gegeten”
Niet ieder mens is reeds “internet, web 6.x compatible”.
In sommige organisaties (groot en klein) geld ook nog steeds “wat de boer niet kent, dat eet ie niet”.
Er ligt dus nog een mooie voorlichtende taak voor je Floris. Tip: Keep It Stupid Simple om mee te beginnen, en vooral tastbaar, begrijpbaar, voorstelbaar. Daar ga je een heel eind mee komen 😉 Overwin eerst de internet-angst, dan pas kun je business doen.
Ik vraag me dit ook elke keer weer af, waarom laten ze die kansen nu liggen?. Ik denk dat het antwoord ligt ik het ?onbekende? men weet het niet men durft het niet. Ik ben het helemaal met je eens het kan allemaal, relatief eenvoudig, een stuk beter en goedkoper. Dat het bedrijfsleven nu niet gelijk aan de DaaS (Datacentre as a Service) en Cloud computing gaan kan ik nog wel inkomen (dat is nog erg nieuw en heeft zich in Nederland nog niet bewezen) maar dat men bijvoorbeeld de mogelijkheden van VOIP nog niet heeft onderzocht is een gemiste kans IMO.
Volgens mij is de wil er wel maar de kennis en durf nog niet voldoende, wellicht dat de overheid hier een actievere rol ik kan spelen?
Probleem is niet de manager die de techniek niet snapt, dat hoeft hij ook niet te snappen. Marketing en communicatie, is waar het echt om draait.
Maar goed, een internet presence betekent investeren. Om te besluiten wil je weten wat het oplevert. Juist daar ligt een groot probleem. De ROI is voor veel partijen moeilijk te bepalen. Als je de Return, die heel breed kan zijn, inzichtelijk kan maken ben je zo onderdeel van de strategie!
Internet is bij veel (grote) bedrijven een van de kanalen voor het klantcontact en services. Alleen is de snelheid niet zo hoog als bij een kleiner bedrijf ivm aansluiting op systemen, beheer etc. Maar ik onderschrijf dat je meer kan doen met en via internet. Hier moet de “externe” in pushen maar dan wel ballen. Dat houdt dus in dat je op business vlak een potentieel succes ziet en daar ook verantwoording voor wil dragen. Dan gaan bedrijven ook makkelijker stappen zetten in het vormen of uitvoeren van hun strategie.
Floris,
Kom eens in Oostenrijk kijken, dan beleef je iets dat je in Nederland niet voor mogelijk houdt.
Bedrijven met goede produkten die met ecommerce een enorm potentieel kunnen aanboren doen het niet omdat het te veel moeite is, ze het niet begrijpen etc. en dan . . gaan ze failliet.
Nederland is zo slecht nog niet, geloof me.
Dat er met internet flink geld te verdienen valt, blijkt ook uit het feit dat de malware-industrie floreert als nooit tevoren. Besmettingen via websites zijn in vergelijking met een paar jaar geleden (toen besmette e-mail attachments de grote boosdoener waren) explosief gestegen. En dat kan er alleen maar op wijzen dat die modus operandi heel rendabel is.
Daarmee wil ik uiteraard niemand op idee?n brengen om zelf in die branche actief te worden, maar wel aangeven je internet ook moet bekijken als een economisch gegeven en als bron van inkomsten. En er natuurlijk op wijzen dat een goede beveiliging absoluut onmisbaar is, zowel voor wie surft als voor wie de website maakt!
“Internet hoort thuis in elke bedrijfsstrategie” is misschien een beetje teveel van het goede. Ik kan me organisaties voorstellen die hier geen behoefte aan hebben, al moet ik goed nadenken welke (biologische boer zonder stroom?). Naast de genoemde voorbeelden mis ik een belangrijk voordelen voor bedrijven, zoals crowd sourcing, reputatiemanagement en via sociale media achterhalen wat de klant van je product of dienst vindt en wat er aan te verbeteren valt. Dit advies zal eerder bij de marketeer dan bij de ICTer vandaan komen.
Ik ben het daarnaast eens met Vincent, dat de ROI een belangrijke rol speelt, hoe moeilijk deze soms ook te achterhalen is. Hoe kan je vooraf bepalen wat de opbrengsten zijn van bijvoorbeeld crowd sourcing?
Het is volgens mij te makkelijk om aan te geven dat Internet geen plek heeft in de bedrijfsstrategie van organisaties en dat de kansen niet worden benut. Het besef is wel aanwezig binnen de diverse bedrijfsonderdelen zowel aan de business als IT zijde.
Waar denk ik de complexiteit zit is rond het eigenaarschap van het kanaal en de samenhang. Internet is een veelzijdig en aanvullend kanaal. Het biedt mogelijkheden voor sales en service maar ook voor branding en kostenbesparing in de vorm van self-services. Ook klanten beginnen een rol te krijgen in de invloed en impact op het kanaal en van organisaties wordt verwacht dat ook hier de site in gaat voorzien.
Ik denk dat er op allerlei deelgebieden/afdelingen mogelijk goede initiatieven worden opgestart. Meestal vanuit eigen doelstellingen. Helaas is er vaak geen kapstok (lees: online strategie) waar deze initiatieven aan kunnen worden opgehangen en is het effect voor zowel de organisatie als haar klanten niet maximaal. Of IT/automatiseringsexperts hier een rol in kunnen spelen, mogelijk wel, maar zeker niet alleen. De business dient hier leidend in te zijn.