Welke keuzes moet je maken uit de verschillende aanbieders van cloud- en SaaS-diensten? Het aanbod is immers aantrekkelijk, vaak goedkoper dan zelf doen of traditioneel outsourcen en het past helemaal in het tijdsbeeld waarbij je betaalt voor de hoeveelheid ict die je afneemt. Toch zijn de meningen van outsourcingsspecialisten hierover verdeeld. Onze experts aan het woord.
Het nadeel van cloud- of SaaS-gebaseerde services is dat de dienst mogelijk niet voldoet aan alle eisen die je hebt als bedrijf en dat de governance-structuur nogal ongrijpbaar is. Dit meent althans expert Paul Albada Jelgersma, director portfolio & services innovation bij Atos Origin. "Daarnaast is de service level agreement meestal sterk gestandaardiseerd en zijn compliancy, vertrouwelijkheid en continuïteit binnen de ‘algemene voorwaarden' gedefinieerd. Kortom, als klant wordt je al gauw een nummer en dat voelt niet goed als het om de ict van je primaire bedrijfsprocessen gaat. Dit onderwerp zou op de agenda moeten staan bij elke outsourcing die vandaag bestaat of wordt afgesproken. Deze ‘cloudsourcing' of, in mijn terminologie, ‘managed services integration' geeft aan welke rol de traditionele outsourcer moet gaan spelen in dit zich sterk ontwikkelende krachtenveld. Outsourcing dichter tegen de business requirements aan, met een duidelijk mandaat en de capaciteiten om het geheel van alle serviceproviders van de klant te regisseren. Met andere woorden om de betrouwbare en onmisbare integrator te zijn; niet wijzend naar anderen, maar het aanbod om een integrale verantwoordelijkheid te willen dragen. Dat lijkt me een boeiend gesprek."
Age-Jan van de Meer, senior manager, Ernst & Young Advisory
"Cloudsourcing, software-as-a-service, application service providers? Het is naar mijn mening allemaal oude wijn in nieuwe zakken. Het adagium ‘ict is hetzelfde als elektriciteit uit de muur' ligt hieraan ten grondslag en dit adagium is over het algemeen fundamenteel onjuist. Voorwaarde voor het kunnen slagen van een standaardoplossing is het bestaan van een standaard-ict-omgeving. Ok, voor organisaties met ‘beperkte' omvang, die standaardactiviteiten uitvoeren en op zoek zijn naar standaardfunctionaliteit kunnen deze oplossingen uitkomst bieden. Ik geloof er echter niet in. In de praktijk blijkt altijd dat standaard niet standaard is en voor het niet op een gewenste wijze werken van bijvoorbeeld kantoorautomatisering (e-mail!) of desktops worden anno 2009 hele uitbestedingscontracten opgezegd. ‘Outsourcing dichter tegen de business requirements aan' is een opmerking naar mijn hart. Je bent gewaarschuwd!"
Hans Kateman, consultant outsourcing, Getronics
"Cloud computing is (deels) nieuw qua techniek en afnamevorm in een logisch vervolg op ontwikkelingen die al gaande waren. De rol van service integrator blijft en wordt wellicht alleen maar belangrijker. De invulling van die rol verandert en traditionele partijen veranderen daarin mee. Net als in de wereld van de media. Nieuwe ontwikkelingen en technologie volop, uitgevers, omroepen en providers schuiven op in hun diensten en proposities, maar ze zijn er nog, ook omdat ze als vanouds toch de deskundigheid (of de infrastructuur) hebben."
Paul Turlings, business unit manager, Valid
"De problemen met cloud computing zijn op dit moment inderdaad helaas nog werkelijkheid. Voor een deel is de cloud nu al effectief voor deeloplossingen, maar ontbreken de facto standaarden die noodzakelijk zijn voor een volledige architectuur die gebaseerd is op de cloud. Hierdoor moet je je als klant ook nog behoorlijk verdiepen in de achterliggende technologie om te voorkomen dat je nooit meer je omgeving naar een andere cloud kan verplaatsen. Met de huidige oplossing is er dan ook behoorlijk sprake van vendor lock-in. Deze standaarden zullen met de tijd en het toenemende gebruik echter vanzelf ontstaan. En dat het gebruik gaat toenemen, spreekt wat mij betreft voor zich gezien de enorme voordelen die de cloud, en het bijbehorende businessmodel, heeft. Of de huidige ousourcers de juiste partij zijn om cloudservices te bieden? Ik denk dat het de meesten niet gaat lukken. Hun belangen in hun bestaande businessmodellen zijn te groot. Ze verdienen immers hun geld met operations, het vullen van datacenters en de verkoop van met veel pijn en moeite ontwikkelde ‘standaard' desktopconcepten. Allemaal zaken die straks uitgevoerd worden door de cloudleveranciers. De toegevoegde waarde wordt het slim integreren van de diverse aangeboden diensten van potentiële concurrenten. Ik denk dat dit voor veel van de huidige outsourcingproviders een stap te ver is."
Maurice van der Woude, strategic business information manager, NetSourcing
"Het afnemen van SaaS-diensten en cloud computing vereist inlevingsvermogen van beide zijden. De leveranciers moeten de business van de afnemer begrijpen en andersom zal de cio goed op de hoogte moeten zijn van wat hij/zij kan en mag verwachten van (het inlevingsvermogen van) deze leverancier. Het is bij cloud computing en SaaS niet verstandig om te kiezen voor meerdere leveranciers, het overzicht wordt al snel verloren en het gevaar dat leveranciers naar elkaar gaan wijzen is zeer groot. Het maakt het er zeker niet eenvoudiger op als de leveranciers verschillende service level agrrements hanteren. In dat geval wens ik de cio veel wijsheid. De leverancier zal op basis van de veranderende markt zijn aanbod daarop moeten afstemmen, te beginnen met het businessmodel. Dat businessmodel moet dan wel aansluiten bij de doelmarkt. Er zal door bovenstaande veel meer segmentering optreden tussen de aanbieders. Nieuwe kansen dus voor outsourcingbedrijven en meer kansen voor nieuwkomers."
Wim Vrijmoeth, oprichter en managing partner, Sense Sourcing
"SaaS en cloud computing zijn nieuwe service delivery-modellen, die steeds vaker door leveranciers worden aangeboden op de markt. Het zijn technologieën die een centrale rol spelen in het vervullen van, en snel kunnen inspelen op, een externe klantvraag. Dat faciliteert een tendens waar moderne bedrijfsvoering naar toe gaat: het ontstaan van waardeketens door diensten op te bouwen uit op zichzelf staande losse elementen. Deze lijn van denken levert voordelen op als het nemen van gefundeerde beslissingen rond sourcing en sourcing delivery-modellen en het creëert draagvlak bij de business. Zij hebben immers beter inzicht in de waarde die een bepaalde dienst toevoegt. Het probleem van service-integratie is echter veel generieker. Elke schakel in de keten is er verantwoordelijk voor zijn of haar gedeelte steeds als een complete en samenhangende (deel-)dienst aan te bieden en te beheren. Ook leveranciers, die gebruik maken van cloud computing, moeten daar dus aan voldoen."
Experts gezocht
Computable is bezig om al zijn 25 topics te voorzien van een expertpanel. Voor de komende tijd zijn wij op zoek naar experts op de volgende vakgebieden:
Infrastructuur: infrastructuur@computable.nl
Internet: internet@computable.nl
eHRM: ehrm@computable.nl
Besturingssystemen: besturingssystemen@computable.nl
Beleid: beleid@computable.nl
Maatschappij: maatschappij@computable.nl
Ben jij expert op een van bovengenoemde vakgebieden, stuur dan een e-mail met je gegevens (naam, functie, bedrijf, werkzaamheden) naar het bijbehorende e-mailadres.
Rowdy, een uitstekend artikel. Uiteindelijk moet het wel zo zijn dat de eindgebruiker een ICTer telefonisch kan bereiken die begrijpt wat het business probleem is waar de gebruiker mee zit. De vertaling van eindgebruiker behoeften naar een goede invulling in programmatuur is en zal waarschijnlijk nog lange tijd het struikelblok blijven.