Virtualisatie is de kinderschoenen ontgroeid en is de basis waarop we eindelijk ict als een service kunnen gaan aanbieden. We kunnen het vergelijken hoe begin vorige eeuw elektriciteit een utility werd. Na centrale opwekking met stoommachines, ontstond decentrale opwekking in fabrieken en dorpen. Helaas gebaseerd op een veelheid van spanningen en frequenties. Pas toen we langzaam naar 220 volt en 50 Hz groeiden, kon elektriciteit een echte utility worden voor iedereen. Zoiets gebeurt momenteel in de ict: met VMware leggen we als het ware een laag van 220 volt en 50 Hz over de diversiteit van machines, waardoor je de stekker van een appliance overal kunt insteken om deze te laten werken. De reis naar ict als echte utility is begonnen en onomkeerbaar.
Toen in 2004 VMware werd overgenomen, werd al wel gesproken over virtualisatie, maar het bleven wolken van mogelijkheden. De afgelopen vijf jaren zijn enerzijds de wolken concreter geworden – we spreken in tussen allemaal over de cloud – maar de wolken rond virtualisatie zijn opgetrokken. Intussen is voor iedereen wel duidelijk dat de virtualisatiereis is begonnen en er geen weg terug is. Ik zie klanten van ons de strategische beslissingen nemen om voor de volle 100 procent naar virtualisatie te gaan en de consequenties daarvan meer en meer te beseffen.
Consequenties van enerzijds vergaande besparingen, schaalbaarheidsvoordelen en optimale serviceleverantie, anderzijds begrijpen dat het niet alleen technologie is, maar dat organisatie en personeel in zo'n gevirtualiseerd datacenter ook heel anders zal moeten zijn. Van een handmatige fabriek waar enkele automatische machines zijn geplaatst, naar een vol geautomatiseerde fabriek waar we in principe geen directe arbeid meer willen zien, anders dan managementtaken.
Op die wijze heeft in de jaren '80 van de vorige eeuw de productie-automatisering gezorgd dat onder andere de autoindustrie een hyper-automatisering kon doorvoeren, die het eindproduct auto's naar gepersonaliseerde enkel stuks productie bracht, waarin klanteneisen per klant konden worden gerealiseerd. Ditzelfde gebeurt nu met de ict-productie. Elke ict-service zal in een gevirtualiseerd datacenter per klant gepersonaliseerd zijn en in enkel stuks productie kunnen worden aangeleverd.
Dit betekent wel dat er integreerbare, geautomatiseerde ‘informatiebewerkingsmachines en opslagsystemen' moeten zijn die – op afstand gemanaged – zelfstandig hun werk in dat proces moeten doen. Een proces bestaand uit een te realiseren product (de gewenste service), bewerkingsmachines (de gevirtualiseerde server), logistieke systemen (gevirtualiseerde netwerkcomponenten) en de productopslag (gevirtualiseerde opslagsystemen). Dit vraagt ook om managementabstractie en een virtuele architectuur waarbinnen dit alles schaalbaar en flexibel kan functioneren. Een matrix die schaalbaar en flexibel is en op een schaal van 1 miljoen IOPS, met een beschikbaarheid van 24 x 7 x 'voor eeuwig', geografisch verspreid en gebaseerd op gebruikers gedreven provisioning, die ook geheel gevirtualiseerd plaatsvindt.
Hans Timmerman, CTO, EMC Nederland