Ict'ers heb je in twee soorten: de techneuten en de professionals. De techneuten oftewel de hobbyisten kun je herkennen aan hun lichaamsgeur en yoghurtwitte huidskleur. Als ze al communiceren dan het liefst via een beeldscherm en niet met een vrouw.
Voor deze mensen is ict een spel dat ze proberen naar een volgend level te krijgen. De professionals daarentegen zijn een beetje de hoeren van ict. Ze vinden het niet echt leuk wat ze doen, maar ze zijn er nu eenmaal goed in en zolang het maar verdient willen ze best hun diensten aanbieden.
Daarbij, het geven van aardrijkskunde was eigenlijk nooit een optie. Ik las dat de belastingdienst alle inhuurkrachten naar huis heeft gestuurd en dat dit maar liefst 100 miljoen euro heeft opgeleverd. Ik denk dat daar heel veel professionals tussen zaten.
Lara Croft
Waar heb je als ict-bedrijf nu het meeste aan? Aan die whizzkid die Lara Croft als serieuze optie ziet om mee te trouwen of die mislukte aardrijkskunde leraar? Zelf denk ik de mislukte aardrijkskunde leraar. Hoewel de techneut natuurlijk op de lange termijn de technische mogelijkheden gaat uitbreiden, ontwikkelt hij vooral wat hij zelf leuk vindt. En gezien het wereldbeeld van de gemiddelde techneut kun je je afvragen wat je daar aan hebt. De professional daarentegen staat in dienst van de klant en zal proberen de klant het naar zijn zin te maken en dat is waar het tenslotte allemaal om draait.
Als je mij nu vraagt wie zou jij het liefste zijn, dan ga ik toch voor de techneut. Lara Croft heeft alleen nog niet terug gemaild.
Tsjongejonge, wat neemt iedereen zichzelf hier serieus…
@Jan van Leeuwen
Wat een onzin dat het reageren op “hoer” nu ineens typisch Nederlands is? Ook als hij er een ander woord voor gebruikt had zou het (deels) beledigd geweest zijn want het omvat de toonzetting van het hele artikel.
Ik weet niet wat je leeftijd is maar volgens mij heeft gevoel voor humor niks met leeftijd maar meer met beleving/gevoel te maken.
Och och och, in ieder geval hebben de lezers geen tot weinig gevoel voor humor!
Ja dit moet natuurlijk humor zijn. Maar als ik merk dat een manager denkt dat ‘al die ICT-ers rare nerds zijn’, en dat ie zelf ‘heel leuk en hip’ is dan lever ik mijn contract in. Dat overkwam me dus anderhalf jaar geleden een keer. Jemig wat een irritantje was dat die man, terwijl hij dacht de perfecte joviale baas te zijn. Het was de grootste vergissing in mijn loopbaan om daar te gaan werken.
Ik wacht eigenlijk nog op de clou van de column, tot nu toe is deze namelijk niet grappig en zet deze al helemaal niet tot denken aan.
Normaal gesproken vind ik Computablecolumns prima te lezen, maakt me niet uit of de ICT(-ers) voor gek worden uitgemaakt of niet, maar dan moet er wel een punt gemaakt worden en ik kan die nu niet vinden.
Hoi Jacob,
Soms ben je wel leuk. You made me smile today 🙂
Jongens, jullie bevestigen wel ernstig het beeld van de enigzins contactgestoorde nerd. Als je autistisch bent kan ik het je niet kwalijk nemen. “In de praktijk betekent dit dat mensen met autisme goed kunnen omgaan met alles wat ‘letterlijk’ en concreet is. Problemen doen zich voor, als de andere partij bijvoorbeeld woordgrapjes of sarcastische, spreekwoordelijke of emotioneel gekleurde begrippen gaat gebruiken.” Dus als je echt autistisch bent zal ik er niet over vallen.
Maar de anderen: kom toch eens op. Laat je eens lekker beledigen. Als je er om kunt lachen is dat alleen maar goed voor je zelfbeeld.
Het trieste is dat Jacob gelijk heeft. Het liefst zou ik en anderen hobbyen. Programmeurs zijn toch gek van programmeren? Jullie worden toch zeker ook primair gedreven door het intellectuele werk, en niet zozeer de winstverwachting van de opdrachtgever?
Nou dan. Dan is het nog een scherpe analyse.
Het voordeel van deze over-de-topcolumn is dan dat je zou kunnen gaan nadenken hoe je deze twee soorten dieren met elkaar zou kunnen verzoenen. Op het eerste gezicht grappig, op het tweede serieus.
Enige punt is dat de columns van mij langer mogen zijn.
Ik strooi graag de datasetjes / rapportages en analyses over mijn klant uit op afroep. Of die klant nou mannelijk of vrouwelijk is, ben tenslotte BI-consultant.
Problemen die daarna komen zijn voor de SOA deskundige
Het doet me goed dat er een hoop mensen dezelfde mening hebben; te weten dat er wederom aan Spoelstra weinig lol opleveren en al helemaal geen parellel met de realiteit hebben. Gooi er een ‘vies’ woord tegenaan dat mannelijke IT’ers doet klikken, en de redactie denkt dat iedereen ‘m aanklikt omdat Spoelstra zo goed is.
Zelden leuk, nog minder vaak vinger op de zere plek. Als ik zie wat voor leuke rubrieken bv Intermediair moet schrappen in deze tijd, snap ik niet wat deze papier- en pixelruimteinnemer nog bij Computable doet.
Niet zo serieus nemen deze column…Een columnist heeft nou eenmaal elke week een deadline, dus elke column kan niet even sterk zijn. Hij vindt het misschien niet eens leuk wat hij doet, maar zolang het verdient, wil hij best zijn diensten aanbieden.. denk ik zo.