Bedrijven stellen hun interimmanagers, ook op ict-gebied, lukraak en ondoordacht aan. Snelle behoefte aan capaciteit prevaleert boven kwaliteit. Maar op lange termijn betekent dit omzet- en kwaliteitsverlies voor veel organisaties.
Om te overleven in de recessie stellen organisaties interimmanagers snel en zonder zorgvuldige selectieprocedure aan. In veel gevallen stelt niet de HR-manager maar de afdeling Inkoop de interimmer aan. Wars van enige kennis over het HRM-vak, vormen voor inkoopspecialisten de tarieven de basis voor de selectie. En niet de geschiktheid van de kandidaat voor de opdracht en de behoefte van de organisatie.
Een absurde ontwikkeling is daarnaast dat interimmers vervangen worden tijdens de duur van een opdracht. Een goedkoper aanbod drijft organisaties vaak in de armen van minder gekwalificeerde interimmanagers voor de opdracht. Het aanstellen van een interimmanager lijkt op deze manier een doel op zich geworden, in plaats van het oplossen van een organisatievraagstuk.
Volgens Eite Slootheer, managing partner van LRM Group, vertrouwen opdrachtgevers te veel op hun onderbuikgevoel en referenties uit hun eigen netwerk. Een gedegen procedure ontbreekt. Nog gekker is dat medewerkers voor vaste functies een langdurig en zorgvuldig proces moeten doorlopen, voor zij in dienst komen. De interimmanager, die vaak cruciale beslissingen voor de toekomst van de organisatie neemt, wordt aangesteld door de zuinige inkoopafdeling.
Ondertussen telt Nederland zo'n 15.000 tot 20.000 interim-managers. Het aantal ZZP'ers is zelfs gestegen tot een miljoen. Een gevolg van de hoogconjunctuur die Nederland de afgelopen jaren verwende. Nu er massaontslagen vallen, zijn interimklussen populairder dan ooit. Snel geld verdienen is de belangrijkste drijfveer. Weinig interimmanagers beschikken over een langetermijnvisie die betrekking heeft op hun groei en professionele ontwikkeling. Vaak is hun kennis niet meer actueel en schieten managementvaardigheden op de specifieke werkterreinen waar ze voor zijn aangesteld tekort. Slimme interimmanagers houden hun tarieven zo laag mogelijk om de kans op werk te vergroten.
Gaan we nog even zo door, dan lopen veel organisaties het risico ernstige schade op te lopen. Zeker in deze tijden van recessie waar bedrijven harder dan ooit afgerekend worden op kwaliteit. Een zorgvuldige selectie is noodzakelijk om de juiste interimmer aan te trekken, bij voorkeur dezelfde procedure die gebruikt wordt voor vaste medewerkers. Het verantwoordelijke management moet hierin actie nemen, samen met de inkoop- en HRM-afdeling. Professioneel omgaan met de match tussen vraag en aanbod moet het centrale uitgangspunt vormen. En hierbij geldt echt niet dat een duurdere interimmer per definitie een juiste match oplevert.
Man, je moet tegenwoordig twee keer schrijven, vier keer mailen, zes keer op gesprek en een je krijgt een CT scan voor ze je aannemen. U loopt een beetje achter…
Heeft u naast alle zelfbenoemingen zoals managing partner, senior consultant, expert etc. ook nog een erkende titel of graad?
Nee he…. Dacht ik al…….
Voor de rest prima reclame voor uw wervingsbureau overigens, chapeau!
“Voor de rest prima reclame voor uw wervingsbureau overigens, chapeau!”
Is het weer eens zover? Daar wordt je toch moe van, van de mensen die een stukkie in Computable misbruiken als reclame voor zichzelf.
(En ik lees het artikel niet eens meer!)
Voor dit bureau is het eerder antireclame want beide heren geven er blijk van de huidige realiteit beslist niet te kennen als het gaat om het selecteren van interim-managers. Die is gelukkig heel wat anders en over het algemeen veel gedegener dan zij doen voorkomen. Experts kun je ze in ieder geval niet noemen. Voor echte interimmers moet je volgens mij op basis van eigen ervaring, ook daar niet zijn. Dan zijn er heel wat betere partijen met echte kennis van de markt.