In 2007 nam Fujitsu Siemens Computers met stille trom afscheid van distributeur Ingram Micro. Sales directeur Gerlach Latour zegt nu dat dat kwam omdat Ingram Micro niet beschikte over de “juiste kritische massa” om Fujitsu Siemens Computers-computers te mogen distribueren.
"Globaal geschetst willen we dat minstens een op de tien vragen die bij onze distributeurs binnenkomen over Fujitsu-producten gaan. Gebeurt dat niet dan wordt er binnen de distributeur onvoldoende kennis over ons portfolio opgebouwd", legt Latour uit.
"Bij Ingram Micro maakten we een te klein deel uit van het totale productportfolio om voldoende focus te krijgen. Daarop hebben we besloten dat het niet langer officieel distributeur van ons kon zijn. We vinden het prima als distributeurs onze producten toch willen leveren, maar dan kunnen ze subdistributeur worden."
Eric Segers, managing director Benelux bij Ingram Micro is heel verbaasd over de verklaring die Latour geeft voor de beëindiging van het distributiecontract. "Dit klinkt me niet bekend in de oren. Wij hebben anderhalf jaar geleden zelf de beslissing genomen om te stoppen en daar hebben we geen spijt van." Segers wil niet ingaan op de reden waarom Ingram Micro geen Fujitsu-producten meer levert.
Fujitsu Technology Solutions (zoals het bedrijf sinds 1 april officieel heet) werkt in Nederland nu met drie officiële distributeurs. Vooralsnog heeft de leverancier geen plannen om daar meer partijen aan toe te voegen, zegt Latour.
Die reden kan ik als reseller en klant van ondermeer Ingram wel geven:
In die periode hebben wij een aantal Fujitsu-Siemens producten aan klanten geleverd. Met minstens 50% van de FS machines hebben wij problemen gehad vari�rend van complete uitval tot niet werkende features. Wij zijn er dan ook snel mee gestopt FS aan te bieden aan klanten. Fujitsu-Siemens stond garant voor problemen en dat kan je als reseller niet gebruiken.
Zal wel aan je kennis liggen. Wij doen dit merk al jaren en niet 1 maar honderden per jaar uitval is nihil.
Bij ieder merk kan het wel eens een keer voorkomen dat er een uitval is.
Fujitsu heeft een uitstekende helpdesk die ervoor zorgt dat het probleem verholpen wordt.
Uit mijn ervaring is het ook fijn om een distributeur te hebben die met je mee denkt en zeker ook de kennis in huis heeft..
En die ken ik er maar 1 van hier in Nederland.
Hier hebben we er ook maar afscheid van genomen. Niet omdat het slecht spul was, maar omdat de aftersales nogal ‘apart’ was. Wij kregen namelijk van een klant te horen dat de Fujitsu helpdesk hun had aanbevolen om in het vervolg maar Fujitsu bij de Media Markt te kopen. Media Markt zou namelijk defecte systemen en laptops meteen omruilen, zodat Fujitsu niet zo hard moest werken….. Tsjah….
Het lijkt me sterk dat de Fujitsu Helpdesk dit gezegd zou hebben tegen uw klant. Ik verkoop al 5 jaar Fujitsu(-Siemens) en de helpdesk heeft mij en mijn klanten uitmuntend geholpen.
Jammer dat er over een goed merk als Fujitsu zo negatief gesproken wordt!! Ik weet zeker dat er veel partners goed te spreken zijn over Fujitsu als ik.
Ik neem aan dat mijn klant dit ook niet uit zijn duim heeft gezogen. Overigens betrof het hier wel een hooglopend conflict met het herhaaldelijk terugsturen van een defect notebook waarvan men de klacht niet kon oplossen. De overige 90% van de verkochte machines zal waarschijnlijk nooit een defect hebben vertoond, maar daar hoor je uiteraard niemand over. Laten we zeggen dat dit net het zetje was wat ons deed besluiten om maar afscheid van het merk te nemen….