Toshiba, leverancier van notebooks en netbooks, wil in 2009 met zijn kanaalpartners meer marktaandeel behalen in de retail, het mkb en de grootzakelijke markt. Hierbij positioneert Toshiba zich als best-of-breed leverancier met energiezuinige en milieuvriendelijke notebooks. “We hebben een goede productmix.”
Jeffrey Willis, directeur van Toshiba Benelux, vertelt: "In 2008 had Toshiba, dat geheel indirect levert, een marktaandeel van 10,3 procent. In dat jaar werden in Nederland in totaal 2,1 miljoen notebooks verkocht. In het vierde kwartaal van 2008 deden we goede zaken, dankzij een uitgebalanceerde productmix voor alle segmenten waar we aan leveren. We zijn in Nederland nu de derde notebookleverancier, na Acer en HP. In 2009 moet het marktaandeel 15 procent worden. Dat willen we bereiken met de verkoop van notebooks en meer netbooks, onder andere aan de midmarket, met bedrijven van tussen de 50 en 250 werknemers. Ik zal dit jaar veel aandacht besteden aan onafhankelijke resellers en kleine var’s die zakendoen in het mkb. Deze groep wederverkopers staat bekend om hun goede support aan klanten. Ik denk dat we samen met onze resellers verder kunnen groeien, omdat de markt niet naar een nul procent groei zal dalen. Dat komt doordat notebooks en netbooks een belangrijk onderdeel zijn geworden in het leven van mensen. Je ziet dat mensen steeds vaker notebooks kopen in plaats van desktops. En vaak heb je gezinnen die met een budget van 1000 euro een notebook en netbook kopen."
Sterke punten
Toshiba zegt zijn retailers en zakelijke resellers te bedienen met een aantal sterke punten. Willis: "Voor consumenten bieden we een aantrekkelijk design en veel specificaties. De zakelijke markt bieden we betrouwbaarheid door ons sterke merk. Toshiba heeft al meer dan vijfentwintig jaar ervaring in het produceren en leveren van notebooks. We investeren veel in r&d. Een ander sterk punt is dat we een goed pre- en post-sales bieden. Dat is in de zakelijke markt een belangrijke factor om samen zaken te doen."
Verder levert Toshiba milieuvriendelijke notebooks, aldus Willis. "Greenpeace heeft een rapport uitgebracht waarin het Toshiba Portégé R600-notebook het ‘milieuvriendelijkste product’ genoemd wordt, op de voet gevolgd door HP’s Elitebook 2530p."
Toshiba verwacht in 2009 meer netbooks te verkopen, aldus Willis: "Bij Toshiba heet dat een mininotebook. Dat is voor ons een heel interessante markt. Asus en Acer zijn hier al volop actief. Wij leveren de NB100 en komen binnenkort met de nieuwe NB200. Je ziet dat steeds meer mensen naast een notebook een netbook kopen. Netbooks worden vooral gebruikt voor e-mail en internet, zoals sociale netwerken."
Toshiba denkt dus goede zaken te blijven doen met notebooks en netbooks. Wedden ze dan niet teveel op één paard? Volgens Willis niet. "Toshiba is een best-of-breed notebookmerk, net zoals Cisco goed is in netwerkapparatuur en IBM in servers."