Werknemers die tijdens de werkuren regelmatig even langslopen op hun Facebookpagina of online aankopen doen, presteren vaak beter dan collega’s die dat niet doen.
Dat blijkt uit een studie van onderzoekers aan de universiteit van Melbourne, zo meldt de Britse krant The Independent. "Mensen die voor het plezier surfen op het werk – een fenomeen dat wordt aangeduid met de term ‘Workplace Internet Leisure Browsing’ of WILB – en dat voor maximaal 20 procent van hun totale werktijd, zijn ongeveer 9 procent productiever dan mensen die dat niet doen", aldus dr. Coker, die zich met het onderzoek bezighoudt.
"Bedrijven besteden miljoenen aan software om werknemers te verhinderen tijdens de kantooruren naar filmpjes op YouTube te kijken of sociale netwerksites te gebruiken zoals Facebook en voeren aan dat het recreatieve internetgedrag van het personeel een fortuin kost aan verloren productiviteit. Maar die redenering gaat dus niet altijd op".
De onderzoekers maakten een lijstje van de meest populaire WILB-activiteiten van werknemers. Bovenaan prijkt het lezen van nieuwssites en het zoeken naar productinformatie. Ook online spelletjes spelen en YouTube-filmpjes bekijken scoort hoog.
"Mensen moeten even afleiding zoeken voor ze zich opnieuw geconcentreerd op hun werk kunnen storten. Korte pauzes zoals een snelle surfbeurt op het internet zorgen er voor dat de hersenen even kunnen rusten en leiden daarna tot een grotere concentratie, en bijgevolg tot een hogere productiviteit", legt dr. Coker uit. Teveel surfen heeft dan weer het tegenovergestelde effect, waarschuwt hij wel.