Sun Microsystems heeft een wereldwijde reorganisatie van het partnerkanaal aangekondigd. Voor Nederlandse partners verandert er in eerste instantie nog weinig volgens manager partner sales organisatie Hendrik-Jan Hunink.
Sun zegt de scheiding tussen klanten waarmee direct en indirect zaken gedaan wordt verder door te voeren. De interne organisatie gaat op de schop om resellers beter en sneller van dienst te kunnen zijn. Volgens de Nederlandse manager partner sales organisatie Hendrik-Jan Hunink "kruipt Sun dichter tegen het kanaal aan".
Sun Nederland wijzigde zijn werkwijze vorig jaar al. Werknemers die contact onderhouden met partners kregen meer vrijheid om beslissingen te nemen, bijvoorbeeld over extra korting voor grote klanten van partners. "Iedere partner heeft andere wensen", zegt Hunink. "In Nederland zijn we heel pragmatisch. We merkten dat onze approval processen vaak te lang duurden naar de zin van de partners. Daarop hebben we besloten om onze medewerkers lager in de organisatie meer bevoegdheden te geven om beslissingen te nemen."
Gevolg van die verandering in de werkwijze is dat Sun partners sneller van dienst kan zijn, zegt Hunink. "Voor ons was dit een logische stap maar in andere landen, waar zakenmensen vaak wat formeler met elkaar omgaan, zal het meer moeite kosten deze omslag te maken."
De grootste partners van Sun hebben inmiddels een brief ontvangen waarin ze op de hoogte gesteld zijn van de wereldwijde verandering van strategie.