Het ingrijpen van cio Wim Sijstermans van de Belastingdienst voorkomt een overschrijding van het ict-budget met honderd miljoen euro. Hij besloot alle inhuurkrachten naar huis te sturen. Betrokkenen vrezen voor de voortgang van langetermijnprojecten. Door hun overhaaste vertrek hebben externe medewerkers hun werkzaamheden niet goed kunnen overdragen.
Als de ict-afdeling van de Belastingdienst niet had besloten de contracten met het externe personeel te verlengen, dan was het budget overschreden met tachtig tot honderd miljoen euro. Dat zeggen ex-ingehuurden van de Belastingdienst. Cio Sijstermans schrijft in een brief aan de dienstverleners dat het gaat om een ‘forse overschrijding'.
De Belastingdienst zette onlangs de inhuur van extern ict-personeel stop. Momenteel bekijkt de organisatie welke projecten prioriteit hebben en welke worden stopgezet. Het is nog niet bekend wanneer de dienst hier meer duidelijkheid over heeft.
Vijfhonderd externen
De fiscus zou vijfhonderd externen de wacht hebben aangezegd. Het zou gaan om ongeveer tweehonderd medewerkers bij het Centrum voor Proces- en Productontwikkeling (CPP). Bij het Centrum voor ICT (B/CICT) zou het gaan om ongeveer driehonderd externen. Sommige contracten zijn per 1 april 2009 stopgezet, anderen per 1 mei.
De betrokkenen maken zich vooral zorgen over het gevolg van het stopzetten van de inhuur op de langere termijn. Een van hen vertelt: "Er zit veel kennis bij de externen. Sommigen hebben geen tijd gehad om kennis over te dragen." Onlangs startte een project om de complexiteit van de ict-infrastructuur terug te dringen. Voor dit project is een half miljard euro beschikbaar. De betrokkenen vinden het onwaarschijnlijk dat dit project wordt voorgezet. "Een service oriented-architecture – de wens van staatssecretaris Jan Kees de Jager – is voorlopig wel van de baan," aldus een andere betrokkene.
Niet onbegrijpelijk
De ex-ingehuurden die Computable sprak, vinden het overigens niet onbegrijpelijk dat cio Sijstermans de externe inhuur stopzet. "Er zit een nieuwe cio en een nieuwe directeur-generaal. Dus het is niet onbegrijpelijk dat ze ingrijpen. Maar het gaat om de snelheid waarmee de besluiten zijn genomen. Sommige externen hebben een jarenlange relatie met de Belastingdienst en worden nu ineens aan de kant gezet."
De Belastingdienst komt in de loop van de dag met een reactie.
Het sentiment hier tegen externen is soms wel erg fors. Dit bericht van de Belastingdienst helpt daar zeker niet in mee. Iedereen die bij de Belastingdienst werkt, intern of extern weet hoe complex deze organisatie is. Het versimpelen van die werkelijkheid doet geen recht aan het de enorme inzet van zowel in- als extern aldaar. Natuurlijk uitzonderingen daar gelaten…
Maar sinds wanneer is de uitzondering de regel?
Het is een goede zaak dat een overheidsorganisatie stappen zet om budgetoverschrijding te voorkomen.
De volgende stap is om de politiek ervan te overtuigen dat deze organisatie niet elk jaar nieuwe regels kan implementeren zonder dat dit risico’s met zich meebrengt voor de kwaliteit en continuiteit van de dienstverlening.
Externen WEG ERMEE.
-> Alllerlei consultants proberen zoveel mogelijk bussen vol eigen mensen naar binnen te rijden.
-> Problemen/Oplossingen vooral zo groot mogelijk voorstellen, want dan kunnen ze nog een bus vriendjes naar binnen rijden.
-> Deadline overschrijving? Geef internen de schuld!
-> Verwacht projectbudget wordt altijd te rooskleurig ingeschat, want zodra de klant over het point-of-no-return is, kunnen ze toch niet meer terug.
Gooi al die EXTERNEN de tent uit. Bij ING heet dit inmiddels de Holocaust.
Maar al die Logica/Ordina/Getronics/Accenture-etc. gasten komen er nu achter dat ze veredelde uitzendkrachten zijn.
Ja en dan heb je nog die ZZP-ers. Bij Nederlandse financials zie je ze zitten met hun angst in hun ogen (wat genieten we daar van). De meeste van ze zijn helemaal geen ondernemer, maar dachten even snel geld te gaan verdienen, en maar klagen over tussenbureautjes.
@George
Hou dat gevoel nog maar even vast, ambtenaartje. Over een paar maanden zijn we weer terug en mag je weer een kwijlende blik werpen op onze glimmende lease auto’s buiten op de parkeerplaats terwijl wij dan weer de vele problemen oplossen die jij niet aankan.
Goh George, ben jij nu een gefrustreerde interne of probeer je gewoon een brandje aan te steken?
M.b.t. de grote bedrijven die externen leveren kan ik je wel voor een deel gelijk geven, maar ja, opdrachtgevers willen nu eenmaal het liefst alle externen van 1 bedrijf want dat scheelt zoveel administratieve rompslomp. Maar je krijgt als bedrijf dan gewone “loonslaafjes” terug (om maar wat olie op het vuur te gooien) die je beter zelf in dienst had kunnen nemen want dan kost het een stuk minder.
Goh George, let jij nu maar op je eigen baantje, nobody’s safe!
Bij sommige reacties zie ik internen vs externen.
Mensen wordt nou wakker, hoeveel bedrijven hebben de afgelopen 15 jaar al hun internen (complete IT-afdelingen) ge-outsourced?????
Externen, internen voor Cap/Logica/Ordina/Atos/ etc etc, hebben dezelfde probleem als de internen.
ICT wordt helemaal niet door het “algemeen management” als bijzonder aangezien.
Met een pennestreek kan ICT bijdragen aan efficiency en met dezelfde pennestreek als kostenpost worden aangemerkt.It’s all in the game, boys.
Dus katten tussen in- en externen heeft geen enkel zin
Jammer , dat er alleen maar wordt gesproken over de 500 ICT-ers welke door de minister op straat worden gezet bij de Belastingdienst. De honderden andere ingehuurde krachten zijn eveveneens aan de beurt. Het aantal werklozen door door de overheid is 4 maal zo veel
Het zou goed zijn als de heer Sijstermans wat meer aan Apeldoorn zou denken. Zijn achterban is daar gesetteld.
De kracht van Apeldoorn zit nog steeds in de 260 MRD Euro welke door de productieomgeving wordt binnengehengeld. De incassofunctie is nog steeds de grote kracht van BD. Heffen en Innen.
Geef de taak toeslag uitkeren terug aan het UWV en kom terug in de basis van de BD. Incasso en uitkeren lijken niet eens op elkaar, wie dat ooit bedacht heeft….
Heb je zowieso een stuk minder externen nodig.
Ach een goede manager stelt een goed team samen, onderhandelt over de juiste tarieven en verdeelt de verantwoordelijkheden weer over de mensen onder hem of haar.
Nu alle externen er uit gaan/zijn kan men weer opnieuw beginnen om een goede balans te vinden in het samenstellen van teams met externen en internen.
Een goede “verhouding” kost immers het minst.
Leer van je fouten!!