Het ingrijpen van cio Wim Sijstermans van de Belastingdienst voorkomt een overschrijding van het ict-budget met honderd miljoen euro. Hij besloot alle inhuurkrachten naar huis te sturen. Betrokkenen vrezen voor de voortgang van langetermijnprojecten. Door hun overhaaste vertrek hebben externe medewerkers hun werkzaamheden niet goed kunnen overdragen.
Als de ict-afdeling van de Belastingdienst niet had besloten de contracten met het externe personeel te verlengen, dan was het budget overschreden met tachtig tot honderd miljoen euro. Dat zeggen ex-ingehuurden van de Belastingdienst. Cio Sijstermans schrijft in een brief aan de dienstverleners dat het gaat om een ‘forse overschrijding'.
De Belastingdienst zette onlangs de inhuur van extern ict-personeel stop. Momenteel bekijkt de organisatie welke projecten prioriteit hebben en welke worden stopgezet. Het is nog niet bekend wanneer de dienst hier meer duidelijkheid over heeft.
Vijfhonderd externen
De fiscus zou vijfhonderd externen de wacht hebben aangezegd. Het zou gaan om ongeveer tweehonderd medewerkers bij het Centrum voor Proces- en Productontwikkeling (CPP). Bij het Centrum voor ICT (B/CICT) zou het gaan om ongeveer driehonderd externen. Sommige contracten zijn per 1 april 2009 stopgezet, anderen per 1 mei.
De betrokkenen maken zich vooral zorgen over het gevolg van het stopzetten van de inhuur op de langere termijn. Een van hen vertelt: "Er zit veel kennis bij de externen. Sommigen hebben geen tijd gehad om kennis over te dragen." Onlangs startte een project om de complexiteit van de ict-infrastructuur terug te dringen. Voor dit project is een half miljard euro beschikbaar. De betrokkenen vinden het onwaarschijnlijk dat dit project wordt voorgezet. "Een service oriented-architecture – de wens van staatssecretaris Jan Kees de Jager – is voorlopig wel van de baan," aldus een andere betrokkene.
Niet onbegrijpelijk
De ex-ingehuurden die Computable sprak, vinden het overigens niet onbegrijpelijk dat cio Sijstermans de externe inhuur stopzet. "Er zit een nieuwe cio en een nieuwe directeur-generaal. Dus het is niet onbegrijpelijk dat ze ingrijpen. Maar het gaat om de snelheid waarmee de besluiten zijn genomen. Sommige externen hebben een jarenlange relatie met de Belastingdienst en worden nu ineens aan de kant gezet."
De Belastingdienst komt in de loop van de dag met een reactie.
Getverdemme komt er een einde aan het makkelijke geraai (;-))omdat het de externen niet lukt om een event driven architecture op te zetten (ook mislukt bij Toeslagen)
Al die gladjakkers die voor ruim 1200 / dag de vermeende kennis zouden verkopen aan de belastingdienst maar vooral beginnen met overal binnen de organisatie de echte deskundigen uit te horen om dan snel voor meer elders verder te gaan.
De essentiele vraag blijft natuurlijk, waarom men er ieder jaar weer in slaagt om een budgetoverschrijding te hebben van 15-20%. Toch?
In principe is het een goede zaak dat de “blauwe pakken” brigade de deur wordt gewezen. Het is prima om externen in te zetten bij capaciteitsproblemen, maar ongeveer 500 externen is wel heel erg veel en het is natuurlijk belachelijk dat sommige externen bijna tot het meubilair gaan behoren. Die grote aantallen is natuurlijk geadviseerd door de “dure adviseurs” die hun eigen mannetjes uurtje factuurtje laten maximaliseren. Vaak gezien dat projecten waar honderden ontwikkelaars, inclusief analisten en testers mislukken. Alsof meer mensen impliciet meer kwaliteit en een sneller implementatie zullen opleveren. De opmerking dat “Sommigen hebben geen tijd gehad om kennis over te dragen” is natuurlijk typerend en geeft maar aan dat blijkbaar de interne medewerkers te weinig in het project worden betrokken (aansturing cq. projectleider zijn vaak externen!) of dat de belastingdienst te krenterig was om nieuwe medewerkers goed te belonen. Het zal wel meevallen met de “brain drain”, de meeste externen worden aangeboden om “on the job” te leren met 1 ervaren collega?s. Als zij voldoende hebben geleerd worden zij vervangen door nieuwe newbies?Ja, het is begrijpelijk dat de bazen van deze newbies kreunen dat “er kennis wegvloeit”? Wat de belastingdienst moet doen is investeren in de eigen en nieuwe medewerkers en deze bij goede prestaties goed gaan belonen. Daarnaast moeten de leidinggevenden niet bang zijn om zelf de verantwoording te durven nemen en niet bij ieder scheet een externe adviseur inhuren omdat zij bang zijn om , eventueel, een foute beslissing te nemen! Dit zal de Nederlandse overheid, op jaarbasis, miljarden aan advieskosten schelen?
Betreft de reactie van O&I, is een standaard reactie van de mensen welke in de organisatie vooral de scheidslijn willen handhaven tussen in en externe….
Ik ga er van uit dat als ik ingehuurd wordt, mijn loonsom gelijkwaardig is aan een collega intern. Dus in het tarief zit alles verwerkt, Als je alle kosten van een interne medewerker optelt zal er echt niet zo groot verschil in zitten. Terwijl de externe meer risico lopen als de interne.
Daarnaast als er zoveel interne deskundigen zijn welke zonodig uitgehoord moeten worden, waarom klaren die dan zelf de klus niet ?????
Er wordt niet voor niets altijd geroepen :
EP ( eigen personeel) effe piesse ( ze zitten in overleg – hebben roostervrij – hebben minimaal 4 weken vakantie – zitten op cursus – zijn gewoon ziek of gewoon niet bereikbaar en ga zo nog maar even door)
AP ( altijd paraat) Want die moeten dan al die klussen opvangen en oplossen en vooral weten om te gaan met politieke omgevingen , want stel je voor dat je een EP op zijn tenen trap, dan ben je het sigaar, wordt er een klacht tegen je ingediend en moet je er onmiddelijk uit.
Natuurlijk maken ingehuurde zich zorgen over de overdracht. Dat hebben ze juist altijd zelf in de hand gewerkt onmisbaar te worden voor een organisatie en de belasting is nu niet meer gevoelig voor ddit argument en pakt het verlies.
Moet eens kijken wat Justitie zou kunnen besparen alle externe ICT mensen buiten te zetten.
Ik zie hier reacties tussen staan waarvan ik me nauwelijks kan voorstellen dat die afkomstig zijn van echte ICT-ers (die het vakgebied een warm hart toedragen). Heeft ICT niet als doel de bedrijfsprocessen te ondersteunen naar een beter resultaat? Als dat niet lukt jongens, dan moet je het lef hebben dat op tijd tegen je opdrachtgever te zeggen en er bij vertellen waar dat volgens jou aan ligt. Als 500 externen er niet in slagen de zaak te verbeteren zou het best eens een goede zet kunnen zijn ze er collectief uit te gooien, mits je bereid bent toekomstige verbeteringen vanuit de eigen organisatie te starten. Daar moet je dan eerst een cultuurverandering inzetten om haar vervolgens verantwoordelijk te kunnen maken voor (her)start en voortgang van trajecten in het kader van die (dan van binnenuit gewenste) verbeteringen. Een deel van die honderd miljoen kun je daarvoor goed gebruiken. Het resultaat is een verbeterde en gemotiveerde organisatie waarin ICT als middel veel beter tot zijn recht kan komen. De opgelopen vertraging haal je dan na een jaar of twee wel weer in om vervolgens fors in te lopen op elke op dit moment bekende prognose.
@hk Zolang de belastingdienst een politiek gestuurde organisatie blijft, dan zal het begrip cultuurverandering een utopie blijven. Kijk maar eens naar de samenwerking B/CPP en B/CICT. Altijd al een vertragende factor geweest. Dan begint een project al met een achterstand. Dat haalt geen interne of externe meer in. Een van de redenen van budgetoverschrijding waar je als ICT’er machteloos bij bent.
Voorspelling: komende zomer als veel internen op vakantie zijn, is door de uitstroom van externen er een dusdanig slechte bezetting dat het water aan de lippen komt te staan. Na een totaal improductieve zomer zal noodgedwongen forse inhuur volgen met noodzakelijke inleerperiode. Vanwege de tender zullen de externen van weleer niet inzetbaar zijn. Voordat de afdelingen weer op de oude capaciteit zitten, is het zomaar 6 maanden later. Er wordt dus een vermogen weggegooid. Penny-wise en pound-foolish, tenzij de nieuwe cio met een superslim plan komt, waardoor de internen een belangrijk hogere productiviteit realiseren dan ooit. Dream on…. Ervaringen uit het verleden bieden geen enkele kans op een dergelijke toekomst ….. Leuker kan ik het niet maken, wel makkelijker….. 🙂
Ja, tot een Europarlementarier zich weer opwerpt, dat Nederland (beste schooljongetje) vrijwilliger is bij een pilot. Dit wordt dan DenHaag ingepleurt. DenHaag pleurt dit project dan weer in Apeldoorn neer, met de mededeling geen gezichtsverlies te willen gaan leiden, in Brussel. Okay, dure externe freelance projectmanagers naar binnen die hun sporen hebben ‘verdient’. En die zullen vervolgens weer externe ICT-ers gaan inhuren met ervaring binnen de belastingdienst. En dan maar hopen dat het geld nog niet als overheidssteun aan banken of automotive is vergeven. (Sorry, stratenmaker je moet nog ff door tot je 69 bent.)
Uit de bovenstaande berichten blijkt dat er weinig externe medewerkers zijn welke een bijdrage wil geven aan de oplossing of verder wil meewerken, dus weg er mee. !
Daarom lees het eerste bericht nog maar eens.
GemeenteAnalyse.nl