Business intelligence is verleden tijd. Dat is tenminste de scope van de meeste toepassingen die we tegenwoordig als BI aanduiden, in de letterlijke betekenis wel te verstaan.
De ict-sector staat bekend om zijn creatieve manier van naamgeven. Als een bepaalde technologie het onder een bepaalde naam niet helemaal gemaakt heeft, zijn we niet te beroerd er een andere naam aan te hangen. Zo werd WAP tot mobiel internet gebombardeerd en ASP werd SaaS, of nog nieuwer: cloud computing. De NetPC werd een thin client en de term NetPC kwam beschikbaar voor heel kleine notebooks, die eerst UMPC's heetten. Volg je het nog? De vraag is of het schokkend anders is of dat een een logische, volgende stap in de ontwikkeling van de toepassing of technologie is.
Vaak is de wijziging ingegeven omdat een naam of technologie te weinig succes had, maar het kan ook een gevolg zijn van teveel succes. Business intelligence is zo'n term. Initieel de benaming voor toepassingen om uit data bruikbare managementinformatie te kunnen halen, is het inmiddels verworden tot een term voor vooral rapportage-omgevingen. Met Excel voorop. Vaak alleen een weergave van informatie uit het verleden. Echter, we weten het inmiddels maar al te goed: 'successen uit het verleden…'
De huidige situatie met betrekking tot data en informatie is de afgelopen jaren ook sterk veranderd. Naast interne data zijn er veel meer externe data die bij beslissingen moeten worden meegenomen. De rechte rijen en kolommen uit de interne systemen worden aangevuld met tekst en ongestructureerde data uit de online wereld. Daarnaast gaat het steeds vaker om brede en strategische bedrijfsvraagstukken. Rapporteren over het verleden is niet langer genoeg. Analytische instrumenten zijn nodig om ook naar de toekomst te kijken. Het hele proces moet meegenomen worden: brondata ontsluiten, bewerken, analyseren en distribueren. Analytics zijn daarbij key en de sleutel tot toekomstgerichte beslissingen. Business intelligence kijkt naar het verleden, business analytics kijkt naar het hele informatievoorzieningsproces en het kijkt ook vooruit. Passionned publiceerde er onlangs nog over: 'Wie wil excelleren, moet analyseren.' Business analytics, een logisch vervolg. That's in a name!
Edwin Peters, manager solutions, SAS Nederland
Ik schrok even van de titel, dacht even dat SAS zou stoppen met BI-software. Ook de datum van 1 april is al even verstreken, dus dat kon het ook niet zijn.
Maar gelukkig, het gaat Edwin om de naamgeving, in combinatie met de werkzaamheden.
Waar ik het mee eens ben, is de stelling dat we ons niet alleen met het ‘verleden’ moeten bezighouden, maar ook met de toekomst. Maar, om daar dan de term Business Analytics voor te gebruiken, dat vind ik wat te beperkt.
Alleen analyseren is niet voldoende, je moet er ook iets mee doen! En dan vind ik dat de huidige benaming toch m??r inhoud heeft. Dus wat mij betreft is Business Intelligence alive and kicking!
We blijven een creatieve sector wat dat betreft, aan nieuwe namen geen gebrek: enterprise intelligence, process intelligence, business analytics, business intelligence, analytical applications.
Naast heel veel andere interessante uitspraken, zei Mark Twain lang geleden al over voorspellen: “..Voorspellen is moeilijk, vooral als het de toekomst betreft..” Op makroniveau (wat?) zijn we aardig in staat om voorspellingen te doen over trends (indicaties van een logische ontwikkeling), echter op mikroniveau (wie?) is het bijna onmogelijk tot juiste voorspellingen te komen.
Het voordeel (?) als je wat langer meeloopt zoals ondergetekende is, dat je al aardig wat namen hebt zien langskomen. Toen ik in ongeveer 1980 met dit vakgebied begon heette het gewoon management informatie voorziening (MIV), dat was niet sexy genoeg en na enige tijd kregen we – mede dankzij SAS – de kreet DSS (met overigens heel veel aandacht voor forecasting!), daarna werden we geconfronteerd met EIS (Executive Information System), toen kregen we OLAP, vervolgens x(PM) vul maar in Performance Management, nu is het BI en ja dus het wordt wel weer tijd voor wat anders……. om over allerlei andere (wat kleinere) benamingen maar te zwijgen. Jammer is alleen dat gebruikers (en daar doen we het toch voor) nog steeds niet echt gelukkiger zijn met hun informatie dan pakweg 30 jaar geleden. En overigens moet ik dan ook een (bescheiden) hand in eigen boezem steken.
Laten we wel zijn: Business Analytics (BA) is gewoon hetzelfde als Business Intelligence (BI). BI impliceert achteruit- en vooruitkijken door(eenvoudige of complexe) analyse van de beschikbare data. Natuurlijk in lijn met voorafgestelde doelen danwel hypotheses. En natuurlijk gericht op het toepassen van de analyseresultaten in de businessprakijk.
BI bestaat in de hedendaagse (IT- en business)praktijk echter vooral uit een datawarehouse (als het meezit) en (Excel) rapportages voor achteruitkijken…
BA staat mijns inziens dan ook vooral voor de reeds jarenlang uitgesproken wens om ook vooruit te kijken gebruikmakend van complexere analyseinstrumenten dan rapportage (OLAP, datamining etc.)
BA-tools zijn er al jaren, kennis van zaken om deze tools effectief in te zetten voor passende businessuitdagingen ontbreken helaas.
De term ‘intelligence’ in de angelsaksische wereld gaat over het vorsen van informatie, naast natuurlijk het homoniem intelligentie. BI omvat in de bedoelde context meer dan alleen data-intelligence, ook zaken als marktonderzoek of iets exotisch als industriele spionage valt in die context.
Als er een verandering gewenst is lijkt ‘data intelligence’ me een logische naam voor de vakbroeders, of terug naar DSS.