De meeste ict'ers hebben er geen moeite mee wanneer een efficiëntere werkwijze een collega overbodig maakt. Slechts twintig procent van de automatiseerders zou dat proberen te voorkomen. Acht procent wijzigt de nieuwe werkwijze alleen als er sprake is van een aardige collega.
Ict'ers zijn weinig begaan met het lot van hun collega's. Dat blijkt uit grootschalig onderzoek dat VNU Media deed in opdracht van Computable. Een plan dat een mede-ict'er zijn baan zou kosten, zouden de meeste werknemers toch doorvoeren.
De automatiseerders die deelnamen aan het onderzoek, kregen de volgende stelling voorgelegd: ‘Stel, je hebt een plan ontwikkeld voor een efficiëntere werkwijze die een collega zijn baan zou kosten. Wat doe je?'. Ruim de helft van de ict'ers levert dat voorstel toch in, aldus de onderzoekers.
Een vijfde van de werknemers wijzigt het plan, zodat de baan van zijn of haar collega behouden blijft. Acht procent van de ict'ers verandert het plan alleen als het gaat om een aardige collega.
De rest van de geënquêteerden kiest voor een andere optie. Zo voelen sommige ict'ers zich niet verantwoordelijk voor het eventuele vertrek van hun collega. "Het is aan de manager om de beslissing te nemen een collega af te voeren, danwel deze anders in te zetten", laat een van de deelnemers aan het onderzoek weten. Ook laat een groot deel van de personeelsleden alleen bezig te zijn met het belang van het bedrijf.
Efficiënt werken of collega behouden?
55 procent: Ik dien het plan onaangepast in
20 procent: Ik pas het plan aan, zodat mijn collega kan blijven
8 procent: Ik pas het plan alleen aan als ik mijn collega aardig vind
Het onderzoek
Aan het onderzoek hebben 119 vrouwen en 1328 mannen deelgenomen. De gemiddelde leeftijd van de respondenten is 41 jaar. Ruim de helft van de geënquêteerden heeft een hbo-opleiding afgerond.
Ik betwijfel of dit nu alleen bij ICTers het geval is, ik denk dat iedereen (niemand uitgezonderd) altijd voor zijn eigen hachje kiest…zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.
Is deze vraag ook gesteld aan MT leden van ict bedrijven of alleen aan de werkvloer ic-ers?
Wilt u uw bonus opgeven t.g.v. werkgelegenheid van de rest van uw collega’s, lager in de organisatie?
Dit zou meteen een leuk beeld geven van je potentiele werk-gever en de interne communicatie sterker op gang kunnen brengen.
Stemmingmakerij,
Niet met het lot van je medewerkers begaan is enorm kort door de bocht en sensatie journalistiek. De grondslag van automatisering is efficienter werken wat nauw samenhangt met ICT, dus de vraag was eigenlijk vind je eigen vakgebied onzin.
Misschien kan je collega iets interessanters gaan doen!
Wanneer je kiest voor een carriere in de automatisering dan weet je van tevoren dat het automatiseren en stroomlijnen van bedrijfsprocessen bepaalde menselijke handelingen overbodig maakt, dat is nu eenmaal je werk.
Het is de verantwoordelijkheid van zowel werknemer als het management om het bedrijf, maar ook de vaardigheden van de werknemers te blijven ontwikkelen.
Helemaal eens met John. Om het nog maar eens duidelijk te zeggen: bedenk eens waar het werkwoord “automatiseren” eigenlijk wil zeggen? Een automatiseerder is iemand die dingen bedenkt/maakt, waardoor taken niet meer handmatig hoeven te worden uitgevoerd.
De titel had beter kunnen zijn: “20% van ICT’ers verstaat zijn beroep niet.” Dan had ik gezegd: dat valt me nog mee 🙂
Zoals benoemd door John maakt kan een ict’er bepaald menselijke handelingen overbodig maken. Of de betrokken collega dan ergens anders op in wordt gezet of de laan uit wordt gestuurd is de taak/beslissing van de manager.
En dan wil ik ook weten: hoe zit het in andere sectoren: industry, automotive, media, telecom en last but not least finance?
Plus de interessante vraag: als het de ict’er zelf zijn/haar baan zou kosten, zou hij/zij het plan dan nog steeds ongewijzigd inleveren?
Eens met de schrijvers hiervoor: we werken om processen te standaardiseren, te versnellen, ook binnen ict-afdelingen zelf, wat de functie van een collega ict’er overbodig zou kunnen maken. Ik zou zeggen: mooi, dan kan die collega ergens anders op de afdeling/in de organisatie ingezet worden. ontslag van collega’s is nooit een doel.
Er is ook een verschil tussen intern en extern personeel. Wat als door een voorstel van een externe, een collega van dezelfde detacheerder overbodig wordt gemaakt?
Wat is er aan ICT anders dan aan de tractor in de landbouw of de lopende band in de industrie?
Volgens mij zijn we al jaren bezig om te proberen met steeds minder mensen steeds meer te maken. We hebben daardoor geen werkweken meer van 80 uur, voldoende te eten, betere woningen, auto’s etc.
Misschien komt er een tijd dat alles is geautomatiseerd en dat we voldoende hebben, waardoor er niemand meer hoeft te werken.
Eens met Plof en John. De schrijver suggereert dat een ICT-er die een plan indient dat een collega overbodig maakt per definitie niet begaan zou zijn met het lot van die collega. Je zou ook kunnen concluderen dat zo’n ICT-er zijn vak serieus neemt.
Zou de schrijver ook durven beweren dat elke CEO die bij een noodzakelijke reorganisatie 10% van zijn personeel moet ontslaan, daar totaal geen moeite mee heeft?